Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Piep in de pedalen - Forum Wereldfietser

Piep in de pedalen

Beste mede-forummers,

Een vraag: sinds kort ontdek ik in een of alletwee mijn pedalen bij normaal gebruik een min of meer constante piep. De piep klinkt als een kort 'shriek' (hoe omschrijf je zoiets?), is licht onregelmatig maar de frequentie past zich wel aan aan mijn traptempo. Het is lastig te ontdekken in welk pedaal de piep zit: ik zou een tijdje met een (1) voet moeten fietsen, afwisselend links en rechts, om eventueel verschil te horen, maar dat lukt mij niet.
Het betreft combi-pedalen, Shimano SPD, waarbij de piep zich laat horen bij ingeklikt fietsen. Als ik allebei mijn voeten uitklik en op de andere, vlakke kant van het pedaal ga trappen, verdwijnt de piep acuut, en is dan over langere tijd niet meer te horen. Bij afwisselend een van mijn voeten in te klikken en de andere uitgeklikt te houden, wordt de piep minder, maar zeker de laatste tijd is hij dan ook af en toe te horen.
Vreemd! Aangezien bij fietsen met de vlakke kant van het pedaal er niets te horen is, lijkt het toch echt aan het pedaal te liggen en niet aan de trapas of een eventueel droge ketting; dat laatste lijkt sowieso onwaarschijnlijk, omdat ik de ketting onlangs helemaal, schakel voor schakel, heb gesmeerd.
Heeft iemand van jullie hier een idee over? Mijn hartelijke dank voor eventuele oplossingen/suggesties.
Zijn het niet je schoenplaatjes?
Over welke pedalen heb je het? De betaalbare Shimano PD-M324 (exploded view) of een ander type?
Wanneer is er voor het laatst onderhoud aan gedaan? Zit er speling op?

Ik heb zelf in een gebied met weinig fietsenmakers ook een keer het knarsend piepen van metaal op metaal (dat erg op 'shrieeek' lijkt) van dat type pedalen meegemaakt. Bij mij was het het linkerpedaal (linkerbeen iets sterker, vaker pedalen stukgetrapt) en er bleek ietwat speling tussen as en pedaalkooi te zitten. Helaas geen passend gereedschap bij me om e.e.a. uit elkaar te halen (Shimano gereedschap TL-PD33 schijnt nodig te zijn, vond ik te prijzig) en te smeren/lagerkogels te vervangen. Doorgefietst, met de vrees dat het pedaal zou blokkeren. De speling werd nl. steeds groter, het ronddraaien korreliger en het knarsen werd erger en erger (voelde alsof er een gebroken kogel in zat). Er kwam zelfs een slijtagescheur in de behuizing ter hoogte van het buitenste lager. Ergo, dat was een total loss en heb bij de eerste gelegenheid de pedalen als set vervangen.

Update.
Om je zoektijd naar de juiste productcode te besparen: overzicht Shimano pedalen.
Heb je niet een paar oude trappers liggen? Kun je die monteren en eventueel één voor één wisselen.
Dank voor jullie snelle reacties.

Aardvark, het betreft inderdaad (zo te zien volgens de shimano-site) de PD-M324. Ik zou mijn kelderbox (dat is tien verdiepingen lager dan waar ik woon) in moeten duiken om de exacte specificaties te vinden, maar op het oog zijn ze dat. Zo dramatisch als jij e.e.a. beschrijft is de situatie bij lange na niet, maar zo'n piep irriteert me, ook omdat je weet dat er ergens iets niet goed zit.
En Henk_B: dat was natuurlijk de voor de hand liggende methode geweest, ware het niet dat ik mijn oude (vorige) pedalen heb verkocht... Dit zijn dus de enige.

Als remedie wil ik eens proberen om de schoenplaatjes en het kliksysteem op het pedaal licht in de vaseline te zetten (evt. kettingolie, zou dat beter zijn?); in ieder geval iets wat smeert, wie weet helpt dat. Mocht e.e.a. dan nog niet over zijn, dan is het misschien slim om er nieuwe pedalen op te zetten. Iemand een suggestie voor een goed stel/merk combipedalen? Stelletje tweedehands te koop?
Ik hoor het graag, groet.
Ik heb de piep met de combi SPD-M324 en Shimano SPD-schoenen al heel lang. Als het allemaal nieuw is piept het niet maar na een tijd begint het. Vaseline is de enige remedie die ik heb kunnen ontdekken. Zover ik heb kunnen nagaan, veel pogingen, gaat het om een contact tussen een metalen deel van het pedaal en het hardplastic van de schoenzool.
Ha Lenny2, in eerste instantie was het niet dramatisch, enkel wat speling en een piep. Het lange tijd doorfietsen zonder onderhoud te (kunnen) plegen maakte het een vervangingsactie.

Op afstand beoordelen wat de oorzaak van de piep is, blijft moeilijk. Als het niet is wat Ave Gone beschrijft en je de piep kunt herleiden tot onvoldoende geleiding (& smering) van de pedaalas (en daar duidt met de hand duidelijk voelbare speling op) kun je dat of zelf verhelpen, of naar je fietsenmaker gaan. Het gereedschapje TL-PD33 kost zo'n 40 à 50 EUR om zelf onderhoud op het pedaal (smeren, kogels vervangen) te kunnen doen. Naar ik heb begrepen, maar ik kan het mis hebben, is de tool echt nodig. Of je vraagt de fietsenmaker wat dat onderhoud kost (15 minuten sleutelen kost snel 12 EUR). Bedenk dat een nieuwe set pedalen van het type PD-M324 tussen 30 - 40 EUR kost. Dat is de afweging die je zelf zult moeten maken.

Weliswaar heb ik op mijn reisfiets opnieuw PD-M324 gemonteerd - en die gaan ook al weer 10.000+ km's mee - maar ben eigenlijk wel op zoek naar een makkelijk te onderhouden pedaal, dat liefst ook lichter is. Op basis van de explosietekening lijken de PD-A530 en de PD-T780 zonder speciaal gereedschap te onderhouden. Maar daar wacht ik de reacties van anderen af, omdat ik daarvoor te weinig praktijkervaring heb.
Eric op de Fiets schreef:http://www.mantel.com/shimano-pedaalsleutel-tlpd40Tip van de dag.
Hoe maak je daar een PD-M324 mee open?

(Eerdere discussie over openmaken toen MG te KW nog op dit forum was: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 4&start=20)
@Ave Gone: mijn hartelijke dank voor de verwijzing naar de oudere draad, met mijn zoekskills had ik die nog niet teruggevonden. Samengevat: PD-M324 pretendeert onderhouden te kunnen worden, maar is in de praktijk een slijtartikel. Goed om te weten, ik ga de dure tool nu zeker niet aanschaffen.

Als ik mag aansluiten bij de vraag van de TS naar andere pedalen? Al hoop ik voor Lenny2 dat het niets anders is dan wrijving tussen schoen en pedaal (dat is het goedkoopste en minst verspillende) probeer ik nu de afweging te maken - waarbij ik concentreer op onderhoud - tussen een PD-A530 (€35 excl. verz. in Dld.) en een PD-T780, welke laatste maar marginaal duurder (€53, ander verzendhuis oosterburen) is dan het gereedschap TL-PD33. Voor onderhoud aan de A530 is bij nader inzien toch het gereedschap TL-PD40 nodig, zoals hierboven door Eric op de Fiets voorgesteld (ook goedkoper te verkrijgen en heb die zelf nog liggen voor racepedalen). Op de explosietekening voor de PD-T780 wordt geen onderhoudsgereedschap genoemd.

Iemand ervaring met onderhoud aan Shimano pedalen PD-T780?

(@Lenny2: Heb je liever dat ik een eigen topic daarvoor open, stuur me dan een PB, maak ik onverwijld een nieuwe OP.)