Additionally, paste this code immediately after the opening tag: branderkeuze Trianga vs whisperlite - Forum Wereldfietser

branderkeuze Trianga vs whisperlite

Voor alleen water koken (thee, soepje ) had ik sinds twee jaareen MSR Superly Een aardig brandertje voor dat doel. miste alleen wel een windscherm en een drpoot voor de stevigheid. weet niet of hij snel is 0,5 liter water duurt 7,5min (zonder windscherm) echter de ervaring leert mij dat ikwil uitbreiden en misschien beter naar iets anders kan uitkijken.

Wat zoek ik nu, een systeem waarmee ik ook eenvoudig een (avond)maaltje (rijst, pasta, omelet ) kan bereiden voor twee personen zonder dat we elke avond van de plaatselijke restaurants gebruik moeten maken.

Ik zal hem voornamelijk gebruiken tijdens (meerdaagse) tochtjes in de Benelux en omstreken. langer of verder weg is niet aan de order. Na tig uren op het forum en elders gelezen te hebben, kom ik een beetje uit bij twee mogelijkheden,

een eenvoudig en compleet systeem incl. setje pannen en niet te duur. voor 100 euro kan ik klaar zijn.

waarbij indien gewenst ombouw naar een gasbrander of multifuel mogelijk is. (tenminste als ik daar reden toe heb)

de Trangia 25-7.Ultralight Hardanodized. Stove with ultralight aluminium windshield,
2 saucepans, 1.75 and 1.5 litre,
1 frypan, 22 cm in ultralight hardanodized aluminium.
Weight 845 g.

de ander is een Whisperplite van MSR.

Nadeel hier is dat ik dan ook nog extra een pannenset bij moet hebben.
om compleet te zijn en dus een stuk duurder.

ik zou voor nu dus de Trianga set willen kiezen,
is er iets nog waar ik rekening mee moet houden?
Ik bezit de Trianga. Als je snelheid wilt, kan je beter iets anders kiezen, of er direct de gasbrander bij aanschaffen. Ik heb geen haast en vind het een heerlijk kooksysteem. Gemakkelijk, onderhoudsarm, ideaal.
Polling schreef:Ik bezit de Trianga. Als je snelheid wilt, kan je beter iets anders kiezen, of er direct de gasbrander bij aanschaffen. Ik heb geen haast en vind het een heerlijk kooksysteem. Gemakkelijk, onderhoudsarm, ideaal.
Welke set heb je precies?

En ik vroeg mij af of het echt iets uitmaakt
aluminium of hard geanodiseerde aluminium

edit: lees net de wiki nog eens :oops: , beter voor hard geanodiseerd gaan
Trangia is een prima set voor twee personen. Ik heb de mijne nu 6 weken intensief gebruikt (4 weken solo fietstocht, en 2 weken hiken met partner). Heb er een met gewoon aluminium pannen, en een koekenpan met anti-aanbaklaag. Alle pannen houden het nog uitstekend, alleen zie je bij de aluminiumpannen wel verkleuring aan de buitenkant.

Grote voordeel is dat er niks stuk aan kan gaan, het stabiel staat en dat het goed functioneert in wind. De set laat voldoende ruimte om naast de pannen ook kruidenzakjes, schoonmaaksponsjes, spork, spateltje etc erin op te bergen. Ik heb en extra microvezeldoekje tussen de dekselpan en de set om beschadigingen te voorkomen, en berg de pannenset op in een tyvek hoes (oude envelop).

Brandstof is bijna overal te krijgen en in veel landen bovendien gewoon in de supermarkt. Vaak wel in literflessen, wat betekent dat je vrij makkelijk met teveel brandstof zit.

Nadeel is dat de pannen snel roeten, dat is met afwassen wel even opletten anders zitten je handen en kleren onder zonder dat je er erg in hebt. Ik veeg ze meestal af aan wat gras of mos, dat werkt perfect.

Ander nadeel is dat uitmikken van brandstof problematisch is, in mijn ervaring. Op de brandstofcontainer zit een dop waarmee je het zou kunnen afsluiten om overgebleven brandstof mee te nemen voor volgend gebruik. Bij mij werkt dat voor geen meter en lekt het gegarandeerd. Ook elders op internet lees je die verhalen (ik was dus niet verrast). Ik probeer het dus een beetje uit te meten en laat wat over is, opbranden. Ik schat in dat ik daarmee ca 15-20% brandstof verspil, en voor zowel milieu als voor het overbodig meezeulen van gewicht is dat wel een minpunt.

Tot slot kooktijd. De brandstof geef minder energie, dus water raakt inderdaad langzamer aan de kook. Persoonlijk vind ik dat een zwak argument. Sec naar kooktijd gemeten telt een minuutje tijdswinst wel, maar kijk je ook naar de tijd die het kost om kookspullen uit te pakken, schoon te maken en weer in te pakken, dan stelt dat minuutje al veel minder voor.

Voor mij persoonlijk was de afweging dat de brandstof universeel te verkrijgen is en er niks kapot kan gaan, doorslaggevend. Moet daar wel bij zeggen dat ik geen ervaring heb met benzine/omnifuelbranders.

Ik zie dat je in de buurt woont, als je mijn set wilt uitproberen voordat je wilt beslissen over aankoop, geef je maar een gil.
Voor mij geldt ook als grote plus dat de Trangia niet kapot kan. In ieder geval geen inspuiting die verstopt kan raken. Ik vergelijk hem dan met mijn Coleman Stove benzinebrander die dat risico wel heeft.
Ik ben ook fan van de Trangia. Ik heb type 27, de kleine variant. Zonder ketel en zonder anti-aanklaag. ik kan de anti-aanklaag toch niet heel houden.

Geen last van lekkage, verstoppingen of ander ongemak. Hij doet het altijd.

Deskundig advies over beide branders kan je krijgen bij www.qvist.nl.
Ook ik ben al vele jaren een Trangia-aficionado. De 27 heb ik. Groot genoeg voor een hongerige solofietser, maar voor twee personen zou ik voor de iets grotere 25 gaan, zoals je van plan bent.

Je schrijft niet in welke seizoenen je gaat kokkerellen. Bij lage temperaturen zo rond het vriespunt en daaronder kan het moeilijk zijn de brander aan de gang te krijgen. Trangia heeft een winteradapter, maar in temperaturen tot -7 graden Celsius (nog niet onder nog koudere omstandigheden gekampeerd met een tent) heb ik de brander altijd kunnen aansteken door een brandende lucifer in de brander te laten vallen. Dat werkt als een lont en voilà: een warm ontbijt.

Over roet. Ik heb geen ervaring met de nieuwere HA pannen. Bij mij is het roet min of meer ingebrand in de aluminium buitenkant en het geeft nauwelijks meer af. Wel is de pan zwart daardoor.

Over spiritus. Er wordt wel geadviseerd om de spiritus te verdunnen met water. Bij de normaal bij de supermarkt e.d. verkrijgbare brandspiritus (meestal 85%) doe ik dat niet. Heb dat in het begin wel eens gedaan omdat het minder zou roeten, maar ik vond dat het aansteken moeilijker werd. Ethanol dat verkocht wordt in DHZ-zaken of verfwinkels als verfverdunning wil nog wel eens een hoger percentage bevatten. Voordelig, want de vlam is heter en het water sneller warm. Een omelet kan dan aanbranden, dus dan verdun ik het wel (ik heb de Duossal variant - heel soms 2e-hands te verkrijgen - met rvs binnenzijde, en maak eigenlijk alleen roerei, omeletten en pannenkoeken willen snel verbranden bij mij).

Brandstoffles. Ik vind de Trangia brandstoffles erg handig uitschenken. Wel even de laatste druppels aftikken. Bij warm weer de fles rechthouden en eerst het ventiel indrukken - zoals in de handleiding beschreven - anders spuit het alle kanten op. Mijn advies is dus om die direct mee te bestellen. Verkrijgbaar in 0,3 l (minder gangbaar), 0,5 l en een hele liter. Met een Bikebuddy is de eenliterfles prima onder de onderbuis te vervoeren. Ze past niet in een standaard bidonhouder.

De sudderring vergt enige gewenning, maar geef niet op: op enig moment heb je het onder de knie. Wel roer ik het maaltje wat ik aan het bereiden ben geregeld om, om aanbakken uit te sluiten.

Branderpot dicht of lek? Ik heb ook wel eens moeite moeten doen de bittere stof uit de spiritus uit mijn pannen te schrobben door een niet afdichtende deksel. Bij mij hielp het vervangen van de verouderde O-ring (maar YMMV).

Een advies: probeer de gesp van het riempje waarmee de set gebundeld wordt aan een zijkant te houden, ondanks dat op de meeste foto's de gesp bovenop de braadpan ligt. Als de set klem komt te zitten is een deuk in het windscherm optisch niet fraai, maar veel minder erg dan een bult in de braadpan (je braadvet loopt naar de rand en het middendeel dat het heetst is brand aan).

En verder sluit ik me aan bij het eerder geschrevene.
Ik laat de spiritus gewoon opbranden voor ik de boel inpak. Dat voorkomt dat de spiritus-smaak in de pannetjes blijft zitten. De eerste keer dacht ik dat ons eten bedorven was. Haha
aardvark schreef:(over Trangia brandstoffles)
Met een Bikebuddy is de eenliterfles prima onder de onderbuis te vervoeren. Ze past niet in een standaard bidonhouder.
Het zal van je bidonhouder afhangen denk ik. Ik heb deze fles nu drie jaar in een gewone (en goedkope) stalen bidonhouder onder m'n onderbuis. Je moet een beetje wrikken om 'm er weer uit te krijgen, maar dat betekent dat'ie er onderweg ook niet zomaar uitvalt. En de speling met het spatbord voor is maar 1mm...

En mocht je na al deze positieve verhalen toch kiezen voor een gasbrander (ook niks mis mee), de (prima) HA Trangia pannen kun je ook los kopen, bijv. bij campz.nl
@PeterFokkinga: Goed te lezen dat er toch alternatieven bestaan. Ik staakte mijn zoektocht al snel, mede omdat ik erg gecharmeerd was van de Bikebuddy.

Wat nog niet aan de orde is gekomen: de brandduur op één vulling van de branderpot. Goed gevuld, maar niet tè vol, haal ik meestentijds zo'n 25 minuten (geschat, ook afhankelijk van buitentemperatuur en [harde] wind). Een lage sudderstand haalt nog wel eens 35 minuten.
Pasta bijv. dus direct in het koude water doen zonder het eerst te laten koken, en daarna zodra het even aan de kook is van het vuur nemen en in een trui wikkelen (met koekenpan als deksel) om het te laten garen of een pot cozy meenemen. Met een beetje geluk kun je dan een soepje maken, waarna je de brander laat afkoelen en kunt navullen om aansluitend de saus te bereiden. Pasta nog even warmstoken & pronto!

Als linkshandige vind ik de los verkrijgbare snij- en afgietschijf onhandig (kijk maar eens naar de orientatie van de gaatjes t.o.v. de uitsparing voor de pannengreep). Ik had er een tweede opening in kunnen snijden of zagen, maar deed dat niet. Ik heb van een dunne kunststof placemat zelf een snijplankje gemaakt op de maat van de braadpan. Erg veel lichter & het beschermt de binnenkant ervan!

Mocht je gaan vliegen met de Trangia, ik spoel de branderpot dan enkele keren met warm water zonder zeep. De spiritusgeur verdwijnt dan vrijwel. En ik merk dat af en toe omspoelen wel oké is: bij de gewone brandspiritus blijkt dat er zich een blauwgroene, korrelige rest afzet onderin de branderpot.
aardvark schreef:Bikebuddy
Wat wegen die Bikebuddies eigelijk? De officiële website (http://www.bikebuddy.co.uk) wil me daar niets over vertellen.
jasmon schreef:MSR Superly
miste alleen wel een windscherm en een drpoot voor de stevigheid. weet niet of hij snel is 0,5 liter water duurt 7,5min (zonder windscherm)
ikwil uitbreiden en misschien beter naar iets anders kan uitkijken.
Wat zoek ik nu, een systeem waarmee ik ook eenvoudig een (avond)maaltje kan bereiden voor twee personen zonder dat we elke avond van de plaatselijke restaurants gebruik moeten maken.
Ik zal hem voornamelijk gebruiken tijdens (meerdaagse) tochtjes in de Benelux en omstreken. langer of verder weg is niet aan de orde.
Je zou wel eens een forse winst kunnen boeken door zelf even een windscherm te fabrieken.
(Ga naar de Action; koop een grote wegwerpbarbequesaladeschaal; rol die uit op een betonplatje met een rechte wijnfles; knip op maat en vouw de randjes om)
Geen idee wat een drpoot is.
Ave Gone schreef:Geen idee wat een drpoot is.
Het gaat om een driepoot, meestal van kunststof (MSR heeft een vouwbare metalen versie), om onder het gasblik te plaatsen om de stabiliteit te verhogen.
aardvark schreef:
Ave Gone schreef:Geen idee wat een drpoot is.
Het gaat om een driepoot, meestal van kunststof (MSR heeft een vouwbare metalen versie), om onder het gasblik te plaatsen om de stabiliteit te verhogen.
Aha. Die zijn los te krijgen. Is een stoeptegel niet genoeg? Op campings in Wallonië is vaak genoeg bouwmateriaal voorhanden :lol:
Ave Gone schreef:Wat wegen die Bikebuddies eigelijk? De officiële website (http://www.bikebuddy.co.uk) wil me daar niets over vertellen.
Hmmm, daar moet ik je voorlopig het antwoord schuldig op blijven. Ben op reis en heb nu slechts mijn kleine halveliterfles bij me (die in de fietstas gaat). Misschien dat Wim (naar ik meen ook erg te spreken over Bikebuddy) je daar mee kan helpen?

Over de driepoot. Een vlakke betontegel helpt zeker, maar als je een wat grotere, gevulde, relatief zware pan ook maar iets uit het midden op zo'n iel gasblik (zeker die 100 grams blikjes zijn instabiel) zet, flikkert de zaak makkelijk om. Pasta met gras is eetbaar, maar lekker is anders. :lol: De driepoot klemt zich vast op het blik, waardoor je de basis vergroot en het omvalrisico verkleint.

Maar goed we gaan nu een beetje off topic. Wel was de stabiliteit van de Trangia voor mij een belangrijke reden daarop over te stappen (en neem het extra gewicht van het relatief zware windscherm voor lief).
gastankje gewoon op een bord zetten, en bij gebrek aan een bord op een stoeptegel (en dan van de stoeptegel eten)
nog even een toelichting, ik zal de set niet in de winter gebruiken. ook niet onbelangrijk, we rijden in de Benelux en omstreken. zonder brandstof komen is geen ramp, er is altijd wel iets te eten op fietsafstand in de buurt. daar maak ik me dus niet druk om. Wij overnachten op dit moment vooral in B&B en VodF. de set is vooral bedoeld om niet elke avond ergens in een restaurant terecht te komen om te eten.

drpoot moet inderdaad een driepoot zijn voorbeeldje.

Stabiliteit van de Trianga zie ik als voordeel ook al zit er misschien een zwaarder windscherm bij. Ik ben geen grammenjager, want dan moet ik eerst bij mijzelf beginnen :wink: maar probeer er wel enigszins rekening mee te houden.

De bikebuddy had ik al op mijn lijstje staan, die kende ik al van Wim. Omdat ik ook nog wel eens alleen een Primus thermofles van een liter mee wil nemen kan de bikebuddy meteen gebruikt worden voor de thermofles en ook voor een trianga 1 liter fles.
Hoe lang doe je eigenlijk ongeveer met de inhoud van zo'n fles ( even alle "afhankelijk van", weggelaten, die begrijp ik wel) is de 1 liter misschien teveel. een 0.5 zou dan ook kunnen in een verstelbare bidonhouder? de 1 liter is misschien toch handiger omdat de meeste brandstof in 1 liter verpakkingen in het schap staat.
liever laat ik brandstof buiten de tas, tenzij jullie zeggen geen probleem.

Het belangrijkste wat ik nu gelezen heb uit de reacties is, geen haast hebben en vooral ervaring krijgen in het gebruik. en ik kan altijd thuis eerst oefenen :lol:
bdankt voor jullie waardevolle bijdragen zover.
Ave Gone schreef:
aardvark schreef:Bikebuddy
Wat wegen die Bikebuddies eigelijk? De officiële website (http://www.bikebuddy.co.uk) wil me daar niets over vertellen.
BikeBuddy:111 gram
Incl lege Trangia-fles: 272 gram
jasmon schreef: Hoe lang doe je eigenlijk ongeveer met de inhoud van zo'n fles
Ik doe met een liter ongeveer een week maar dan gebruik ik hem relatief weinig denk ik. Met name voor eenvoudige maaltijden voor 2 personen en 1x koffie per dag.

Wanneer je kiest voor een halve literfles is bijvullen onderweg lastig. Waar blijf je met de rest van de spiritus nadat je je halve literfles gevuld hebt? Aangezien je fles meestal niet helemaal leeg is wanneer je een nieuw koopt, heb je dat probleem zelfs bij een literfles van Trangia.

Je zegt geen grammenjager te zijn. Dan denk ik dat je veel plezier zal hebben van een Trangia-set.
Ik doe met 1 liter ongeveer 4 dagen:
2 personen
1 liter thee s'morgens en 1 liter s'middags,
S'avonds volledige maaltijd
1 liter koffie

Wat er nog in de brander zit gooi ik gewoon terug in de (inderdaad 1 liter) fles

Wel gebruik ik zoveel mogelijk "warm" water van de camping.

Trangiafles in een PET-fles houder onder de onderbuis