Traject: Dublin-Dundalk (in Skerries uitgestapt)
Datum: 1 september 2014
Vervoerstarief passagier: € 5,70
Vervoerstarief fiets: gratis
Vereiste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: niet nodig
Website: www.irishrail.ie
Ervaringen: In Ierland kunnen de fietsen gratis mee. Het Connolly station in Dublin is een zogenaamd Y-station, zoals Amsterdam-Muiderpoort of Grimma in Oost-Duitsland, met de ingang tussen de vork. Alleen bij Connolly eindigt de ene vertakking van de Y in een kopstation, de andere vertakking loopt door naar andere bestemmingen. Het oude stationsgebouw op de foto wordt niet meer gebruikt, daarachter is er een modern gebouw neergezet, deels over de oude perrons. Rechts buiten de foto gaan er roltrappen naar boven, want in Dublin liggen de spoorlijnen hoog bovengronds.
De kaartjesautomaten werken eenvoudig. Kies bij Destination een letter uit het alfabet. Ik klikte (touchscreen scherm) op de S en kies Skerries uit een hierop verschenen lijst met stations die met een S beginnen.
Het betalen gaat precies zoals bij de bekende gele NS-kaartjesautomaten, met mijn gewone bankpas van de Rabobank.
Voor de zekerheid even bij een loket met daarachter een heel vriendelijke Ierse meneer gevraagd of mijn fiets mee kon. No problem, it’s free!
Voor de perrons staan er poortjes met glazen hekjes, die zijdelings openschuiven wanneer je het kaartje in een sleuf steekt en die daarna weer uitfloept. Mijn fiets kan via het invalidenpoortje.
Ik heb de trein van 8.47 uur 's morgens genomen. Er is geen fietslogo op de trein te vinden, maar er is om de twee wagons een behoorlijke ruimte voor fietsen met horizontale stangen langs de wanden. Let op dat de bestemming in de lichtbak boven de voorruit van de machinist als Dún Dealgan (oud-Keltisch voor Dundalk) wordt weergegeven.
Ik wilde als molenliefhebber de drie molens, die in Skerries staan fotograferen, voordat ik per fiets naar het vliegveld van Dublin voor de thuisvlucht reed (22 km). Dus door de krappe tijd heb ik de trein genomen: vanuit de jeugdherberg van Dublin (6 uur 's morgens opgestaan) via Skerries naar het vliegveld.
Kijk voor de foto’s hieronder (met begeleidende teksten):

www.mijnalbum.nl/Album=XSGYOKK3