Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achterhoek weekend - Forum Wereldfietser

Achterhoek weekend

Al weer het derde Achterhoek weekend !
Er hebben zich via de "achterdeur" en afgelopen weekend op de Harskamperdennen al zoveel mensen aangemeld dat we vol zitten. Er kunnen max 25 deelnemers mee gezien de kleinschalige terreintjes Als er afvallers zijn meld ik het hier zodat je alsnog kunt instromen.

Algemeen
We maken een mooie tocht door de Achterhoek van Lochem naar Ratum vv, een buurtschap tegen de Duitse grens aan bij Winterswijk. Zaterdag is de route ongeveer 73 km lang, zondag 64 km. Alle tijd dus om van het landschap te genieten. De tocht krijgt nog een internationaal tintje,... we fietsen zondag een paar uur door Duitsland

Locaties
Lochem
NTKC terrein "de Valkenbelt" Vordensebinnenweg 7, Lochem
We verzamelen hier vrijdag vanaf 16.00 uur, kom niet eerder want dan kan het terrein nog gesloten zijn. Er zijn 2 warme douches met 50 cent automaat. Vanaf treinstation Zutphen is het ongeveer 18 km tussen knooppunt 51 en 52 aan de LF 4. Er is parkeergelegenheid.
Let op:vlak bij de Valkenbelt staat een verwijsbord naar camping "het Groote veld, dit negeren.

Ratum
NTKC terrein "het Masterveld", Scholtemaatweg 11B, Ratum gem. Winterswijk.
Er is een regionale spoorlijn Zutphen-Winterswijk dus als je maar 1 dag mee wilt dan kun je met de trein terug.

De 2 terreintjes hebben kampvuurkuilen waar we bij goed weer een vuurtje kunnen stoken en wat bij kunnen kletsen

Kosten
Als niet NTKC lid heb je de status van "introducee" en betaal je 5 euro per nacht pp. ben je al lid dan is het 3 euro. Er is parkeergelegenheid dit kost 1 euro.

Route
We hebben gekozen voor een GPS route. dat betekent dat diegenen die geen GPS hebben even aansluiting zoeken bij de fietsers met GPS. De GPS track wordt waarschijnlijk door hans v/d veeke binnenkort op het forum gezet.

Zaterdag. 73 km
We vertrekken tussen 9.15 en 9.30 uur. We fietsen door Linde naar Varsel richting t'Zand. na ongeveer 20 km is er een koffiestop bij "t Wolfershuus" tussen knooppunt 73 en 5 aan de Ruurloseweg 42,Let op: bij kruising Ruurloseweg N315 even 100 m links af.
Dan gaan we vervolgens door het Wolfersveen richting Halle. We fietsen een stukje langs de boven Slinge, -waar we eventueel kunnen lunchen-. naar Aalten en Breedevoort. Via het Korenburgerveen komen we in Winterswijk en eindigen in Ratum.

Inkopen: in Halle op de kruising hoofdstraat even links af, in Winterswijk aan de route.

Zondag. 64 km
We gaan via het Zwilbrockerveen Duitsland in en hebben een koffiestop na ongeveer 25 km in Oldenkott. Vervolgens door het Buurserveen naar Rietmolen, we beklimmen nog de Needse berg en komen dan in Barchem waar nog een laatste koffiestop gepland kan worden. dan via de LF 4 naar Lochem.

NB: in Duitsland is 2 maal een smal "geitenpad"wat met regen wat lastig fietsen kan worden. hier is eventueel om heen te fietsen.

NTKC
De NTKC (Nederlandse Toeristen Kampeer Club) is net als de Wereldfietser een vereniging en 102 jaar jong. We zijn als WF een beetje schatplichtig aan de NTKC omdat zij het kamperen met simpele middelen , fietsend en wandelend, in Nederland
geintroduceerd hebben. Zij bezitten 22 erg mooi kampeerterreintjes met eenvoudige /basic voorzieningen gebaseerd op zelfredzaamheid. Carl Denig nu nog bekend van zijn buitensport zaken was samen met Fred Slee een van de oprichters.
Voor verdere info: zie wwwkampeerclub.nl


Ben & Ingrid

bhuve@hotmail.com
Tijdens het weekend bereikbaar op 06-30028871
ben huve schreef:Al weer het derde Achterhoek weekend !
Er hebben zich via de "achterdeur" en afgelopen weekend op de Harskamperdennen al zoveel mensen aangemeld dat we vol zitten. Er kunnen max 25 deelnemers mee gezien de kleinschalige terreintjes Als er afvallers zijn meld ik het hier zodat je alsnog kunt instromen.
:idea: Er is bij een weekend ooit overwogen een tweede groep andersom te laten rijden.

Toevoeging voor de duidelijkheid: dan zijn de campings om-en-om bezet en kunnen er dus 2x zo veel mensen mee.
ben huve schreef:Al weer het derde Achterhoek weekend !
Er hebben zich via de "achterdeur" en afgelopen weekend op de Harskamperdennen al zoveel mensen aangemeld dat we vol zitten. Er kunnen max 25 deelnemers mee gezien de kleinschalige terreintjes Als er afvallers zijn meld ik het hier zodat je alsnog kunt instromen.

Er is een regionale spoorlijn Zutphen-Winterswijk dus als je maar 1 dag mee wilt dan kun je met de trein terug.
Een vraag:
Zijn er nog wel mogelijkheden om alleen één dag mee te fietsen of zit het weekend zo wie zo vol?

Groet,
Ingrid
Jammer voor je Ingrid, maar het zit echt vol op dit moment. Als er een plek vrij komt dan kun je meedoen. Stuur mij in ieder geval even een mail dat je op die "wachtlijst" wilt.





Ben
Mss dat ik ook ff kom kijken, ik woon om de hoek.

(Ik heb het "8Rdeurtje" gemist: wat is dat precies (toch geen 8Rkamertje?)
Ik kom dan ook via een 8Rdeurtje: er staat vals nog ergens een # open.)

De deelnemers veel plezier gewenst en wie weet tot ziens!
Groet,
W1m
8Rhoek
8Rdeur
8Rkamertje?

8Raf had ik ook meegewild:
hoe had ik me aan kunnen melden?
Ik heb van Ben de routes gekregen. Zoals hij al aangaf zijn het GPS routes. Ik heb verschillende mogelijkheden voor je.

Je kunt hem via bikely bekijken en downloaden. Voor de mensen zonder GPS zijn er dan wel een paar screen-prints te maken voor een globale route.
Voor deze bikele links klik hier voor dag 1 en klik hier voor dag 2

Wil je rechtstreeks de routes downloaden, dan kun je hier klikken. Je krijgt dan een zip file met de gpx files en de gdb (Garmin) files.

Mocht je een probleem hebben met de download, neem dan even contact op met mij via een PB.

Nog een tip: De tracks in de ZIP file hebben meer dan 500 punten. Voor oudere GPS-en moet je deze dus even opknippen, anders breekt hij hem af en zit je met een halve route.
W1m schreef:8Rhoek
8Rdeur
8Rkamertje?

8Raf had ik ook meegewild:
hoe had ik me aan kunnen melden?
Onder activiteiten staat al een poosje de geplande achterhoektocht met het contactadres van Ben, daar had je je kunnen aanmelden.
Via achterdeur komt een beetje van de voorgaande achterhoekweekenden, het is dan al snel, volgend jaar ga ik weer mee!

Wellicht kun je met de huttentrektocht mee. Of het najaarsweekend?
En voor alle mensen die het jammer vinden dat ze niet meer meekunnen. Waarom wachten op een nieuw tochtje georganiseerd door de Wereldfietser? Waarom organiseer je het weekend niet zelf opnieuw op een ander tijdstip? Je hebt de routes, de namen van de camping en een oproep op het WF forum voor medefietsers is zo geplaatst - hee presto een leuke fietsroute, campings en een clubje andere wereldfietsers - das pas makkelijk! :idea: :wink:
Is het niet mogelijk om grotere campings te zoeken zo dat er meer leden mee kunnen of net zo als Leon schreef, dat een andere groep de andere kant op fiets.

Mario
De kleine NTKC campings zijn juist voor mij de charme waarom ik met deze tocht meegaan. Daarnaast vind ik een kleinere groep fijner.
supermario schreef:Is het niet mogelijk om grotere campings te zoeken zo dat er meer leden mee kunnen of net zo als Leon schreef, dat een andere groep de andere kant op fiets.

Mario
Ben en Ingrid organiseren dit weekend nu 3e jaar op rij om de wereldfietser kennis te laten maken met kleinschalige campings, lees ntkc campings.
Kleinschalige campings is het thema, elke wereldfietser is vrij om een tocht te organiseren.
Je kunt datzelfde weekend ook een tocht organiseren en inrichten op een manier die jij prettig vindt, die vrijheid is zo fijn binnen de WF.
Marjan schreef:
supermario schreef:Is het niet mogelijk om grotere campings te zoeken zo dat er meer leden mee kunnen of net zo als Leon schreef, dat een andere groep de andere kant op fiets.

Mario
Ben en Ingrid organiseren dit weekend nu 3e jaar op rij om de wereldfietser kennis te laten maken met kleinschalige campings, lees ntkc campings.
Kleinschalige campings is het thema, elke wereldfietser is vrij om een tocht te organiseren.
Je kunt datzelfde weekend ook een tocht organiseren en inrichten op een manier die jij prettig vindt, die vrijheid is zo fijn binnen de WF.
Juist !!! en combineer die prettige vrijheid nu eens met wat meer eigen initiatief want ook daarvoor biedt de WF een hoop vrijheid - sterker nog ze faciliteert het ook nog es met haar website. Kortom om mijn reactie van hierboven nog maar es te herhalen ... kan je niet meer mee of staat de tocht je niet aan - niet mekkeren - organiseer er zelf een! Je kan de tocht van Ben en Ingrid zo kopiëren op een ander tijdstip. Of een complete andere tocht samenstellen. Ook zou je dit draadje kunnen bekijken/aanvullen met Kant en Klare tochtjes. De website en een blik potentiële fietsvriendjes staan al klaar voor je. Ik heb het zelf ook al zo'n vijf keer gedaan. Het is erg leuk om te doen o.a. omdat je veel nieuwe mensen leert kennen. Kom op zelfstandige Wereldfietsers waar is jullie eigen initiatief zodra het de vereniging aangaat? Veel plezier - fiets ze!
Tja, "via de achterdeur " had ik bij nader inzien beter niet kunnen gebruiken. Er kan dan ongewild een beeld ontstaan van een(besloten) clubje mensen die de bal elkaar toespelen en dat zou jammer zijn.

De praktijk is dat wij dit al voor de derde keer op dezelfde datum organiseren en het al enkele maanden op de WF site staat. Mensen weten je dan al _zoals Marjan ook al aangeeft- in een vroeg stadium te vinden via je (ongewijzigde) e mail en /of dit jaar op de Pinkstertocht en Harskamperdennen waar Ingrid en ik waren .

Door de capaciteit van de gekozen terreintjes is de deelname beperkt, daarnaast mogen wij van het NTKC bestuur ook maar een beperkt aantal mensen als introducee meenemen per jaar. Na de eerste tocht merkten we dat naast de charme van de locaties een aanzienlijk aantal deelnemers het fietsen en met elkaar optrekken in een kleine groep ook erg waarderen cq daar bewust voor kiezen. Dus wat ons betreft zetten wij dit concept door. Dus grote/kleine groepen, winter /carnaval /hemelvaart /pasen/beginners/tochten etc voor elk wat wils!

Op de laatste ALV is overigens ook nog even een agendapunt geweest om naast de samenwerking WF/Europafietsers ook de mogelijkheden te bekijken de banden aan te halen met de natuurkampeerterreinen en mogelijk ook NTKC.

Wil je op individuele basis de (voorgaande)routes nog eens fietsen en kamperen dan kun je op wwwkampeerclub.nl lezen hoe je als gast een aantal keren dat kunt doen.

NB: Graag mee volgend jaar?, laat je dan in ieder geval nu op de (wacht)lijst zetten je hebt dan een grotere kans om deelname.


Ben & Ingrid
Als nieuw lid wilde ik graag naar het Harskamperdennen weekend, eerder deze zomer was ik gaan fietsen met de Fransen rond het IJsselmeer en dat was me zo goed bevallen dat ik helemaal zin had om nog meer te ondernemen met de Wereldfietser.

Afijn, alles geregeld, spullen lagen klaar, oppas voor de hond geregeld.. belt de oppas op het laatste moment af en lukte het me niet om op die termijn iets anders te regelen.. teleurstelling alom, geen Harskamperdennen!

Nou ja, niet getreurd, nou eventjes dan, dat mag best, maar gelukkig is er nog een leuk achterhoekweekend, elke dag even kijken op de site of er al meer bekend is, of ik me op zou moeten geven, wat het programma is... andere oppas geregeld die uit Zeeland moet komen, dit keer gaat het allemaal lukken!!!! Goh wat heb ik een zin!
Dus ja mijn teleurstelling was enorm toen ik gisteren las dat het weekend al vol zat.

Volgende keer bij de vooraankondiging zou het fijn zijn om dit te weten, liefst met een emailadres erbij zodat er contact mogelijk is, als nieuweling weet ik niet dat een weekend ook vol kan zitten..
Graag kom ik nu op de (wacht)lijst voor dit jaar en doe volgend jaar ook maar meteen!

Ik heb me inmiddels opgegeven voor het Brabantse weekend en de huttentrektocht.. :lol:
...nu nog oppas zoeken!! :roll:
Het moet toch een keer lukken om een activiteit mee te doen!
Kennelijk was mijn voorstel mysterieus.

Als Mario met een groep de "andere" kant op zou fietsen staat hij op de ene dag op de ene camping terwijl de andere groep dan op de andere camping staat en op de andere dag staat de andere groep dan op de ene camping en Mario staat met zijn groep op de andere.
Dan zit je elkaar dus niet in de weg en campings noch groepen zijn voller of groter.

Het was maar een idee.
Een heel goed idee voor gangbare campings, ik hou 'm in mijn achterhoofd.


Dit idee is alleen mogelijk als beide campings gelegen zijn binnen befietsbare afstand van een treinstation.
voor de huttentocht 2014 zou het bv ook niet haalbaar zijn.
@ "ABRI" je wilt graag op de wachtlijst, maar dan moet je mij wel even een mail sturen ander kan ik je eventueel dit jaar of anders volgend jaar niet bereiken en dan grijp je er misschien weer naast en dat zou jammer zijn.


Ben
Abri schreef: Ik heb me inmiddels opgegeven voor het Brabantse weekend en de huttentrektocht.. :lol:
...nu nog oppas zoeken!! :roll:
Het moet toch een keer lukken om een activiteit mee te doen!
en de wintertrektocht dan? :lol:
Frank van Rijn gaat mee!
Tijdens zijn lezing op de wandel en fietsbeurs dit jaar had ik nog even een praatje met Frank van Rijn. Hij gaf aan in principe wel mee te willen met het Achterhoek weekend.
Hij heeft in een mail nu bevestigd dat hij definitief mee gaat als de temperatuur redelijk blijft en daar ziet het wel naar uit. Hij is en blijft natuurlijk een koukleum die eigenlijk pas bij 30 graden of meer pas lekker gaat fietsen.....

Voor diegenen die hem nog niet kennen: de man(nu 65 jaar) heeft zo'n beetje de hele wereld over gefietst gedurende meer als 30 jaar en heeft daar talloze boeken over geschreven en is een voorbeeld geweest voor veel andere wereldfietsers.
Voor verdere info zie ook zijn website.

NB:Tijdens de Harskamperdennen was er een (middelbaar) stel uit Drenthe waarvan mij jammer genoeg de naam ontschoten is, die in principe mee wilden. Ze zouden nog een bevestigingsmail sturen. Willen jullie alsnog even met spoed melden wat het wordt?


De weersvooruitzichten voor het weekend zijn tot nu toe behoorlijk, wij hebben er zijn in !

Ben & Ingrid