Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balhoofd - Forum Wereldfietser

Balhoofd

Hoi allemaal,

Wie heeft ervaring met een Chris King Balhoofd? Wat is de meerwaarde, is namelijk toch wel aan de prijs...
Is het het geld waard of niet?

Groetjes,
El & El

Ja.......je hoeft (bijna) nooit meer iets aan het balhoofd te doen.

Indien je er niet tegenop ziet om je balhoofd goed te onderhouden kun je ook een ander (goedkoper) balhoofd nemen.

Je betaalt dus een prijs voor niets doen.....en dat geldt voor alles wat onderhoudsvrij is.

Hier een tevreden gebruiker van een Chris King balhoofdstel.
Na de uitstekende ervaring die ik reeds had opgedaan met m'n Chris King naven en mijn balhoofd het begaf ben ik voor een Chris King No-Threadset gegaan.
Mijn naven van Chris King gebruik ik nu a ruim 5 jaar intensief voor mountainbiken en woon-werk verkeer, compleet zonder problemen.
Dit heeft mij mede doen beslissen een Chris King balhoofd te kopen, maar de garantie van 10 jaar en uitstekende reputatie heeft hierbij geholpen.

Ik heb sinds ik begonnen ben met het gebruik van een Chris King balhoofd nog geen enkle probleem gehad.
De lagers zijn perfect afgedicht (net al de rest van het balhoofd) en lopen super soepel.
Ze zijn makkelijk zelf te onderhouden mocht dat ooit nodig zijn.
Nadeel is de hoge prijs van het balhoofd.
Op mijn vorige fiets gebruikte ik een balhoofd van het merk Rond en heb daar ook nooit problemen mee gehad terwijl dit ongeveer 30% van de prijs van een Chris King balhoofd heeft gekost.

Kijk anders eens naar de reviews die dit balhoofd krijgt op MTBR.com (http://www.mtbr.com/reviews/Headset/product_21933.shtml).
Een score van 4.90 / 5 en 325 reviews zegt misschien wel genoeg.
Rationeel bekeken is het compleet geschift om zo veel geld aan een balhoof uit te geven maar waard is het het wel.
Voor mij was het mede een emotionele keus door eigen ervaring.
Het is gewoon HET balhoofd met zeer veel langdurige en tevreden gebruikers overal over de wereld.
Ik kan het jullie in ieder geval erg aanraden!

Hoeveel kost zo'n balhoofd dan wel eigenlijk ?

groeten,

Koen

Bij een Santos-fiets kost 'ie ?179

Op internet hebben we 'm voor ?165 gezien.

Best prijzig dus...

Groetjes,
El & El

fietsjunks schreef:?179
Hier een tevreden gebruiker van allerlei balhoofdstellen.
Die op mijn Batavus Sprint zit er al 29 jaar op, knikt een beetje in het midden, maar fietst toch nog wel prima. Alle montagefouten mee gemaakt die je kunt maken.
Die op mijn Gazelle (Merkloos "Gazelle") heeft het bijna 40.000 km volgehouden voordat ik de rest van de fiets heb opgegeven.
Op de LX en STX-balhoofstellen die ik daarna heb gebruikt heb ik ook niet aan te merken en nooit onderhoud aan gehad. Die Gazelle wel, tot ik in de gaten kreeg dat je het ding behoorlijk vast moest draaien. De cups heb ik er twee keer zelf met een brede schoevendraaier uitgemept, maar het goedkope staal was me vergevingsgezind.
Alle 4 de balhoofstellen hebben SAMEN ongeveer de helft van ??n Chris King gekost.
Dus je weet vast wat CK me kan... :wink:
Groeten,
Leon

Hoi El & El,

Net als Leon heb ik ook goede ervaringen met relatief goedkope balhoofden.
Wat ik wel altijd heb gedaan is de boel uit elkaar halen, en in geval van een lagerkooi, kooi inclusief kogels weggooien en dan een nieuw setje kogeltjes in de lagerschalen plaatsen. Zo krijg je ipv bv 30 kogels, wel 40 kogels in het lager. Dit verdeelt de druk over veel meer kogels, wat zich hopelijk in een lagere slijtage uit.

Het was een tip van een oude leraar van mij, hij had als hobby om te sleutelen voor een wielerploeg.

Groeten, John.

Mijn oude fiets had een balhoofdstel van Tange dat ten tijde van de aanschaf waarschijnlijk nog geen 15 gulden gekost zal hebben. Nu levert Tange iets dergelijks voor 25 euro.
Met dat balhoofdstel is de fiets ongeveer tweemaal de aardbol rondgeweest in 15 jaar tijd. In al die jaren heeft het balhoofdstel eenmaal onderhoud genoten (nieuw vet) en is opnieuw afgesteld.... Toen ik afscheid van de fiets nam, functioneerde het goedkope balhoofdstel nog uitstekend.
Mijn huidige fiets is voorzien van een LX balhoofdstel, dat niet de status :wink: heeft van een Chris King, maar gelukkig ook niet het prijskaartje! 8O

Iedereen moet voor zichzelf weten waaraan men zijn geld besteedt, maar rond de 175 euro voor een balhoofdstel....??? :?

Dat bedoel ik, gezien de prijs is het nooit goed te praten! (net als de aankoop van een Rolls of Bentley)
Voor mij is het gewoon een kwestie geweest van "willen hebben" om de goede reputatie en omdat ik de naven toch ook al had.(ook veel te duur overigens)
Ik ben de laatste die zal ontkennen dat het als een status artikel gezien kan worden.
Een goedkoper balhoofd is zeer waarschijnlijk net zo goed en duurzaam tegen een fractie van de prijs.
Het is gewoon een peroonlijke overweging of de prijs het je waard is of niet.
Wel eens gehoord van een naaldlagerbalhoodstel?
Eens in de zoveel jaar de lagerschalen en de lagers vernieuwen en klaar is de gebruiker.
Gaat misschien wel 175 jaar mee en loopt als een zonnetje.
Zelfs voor `n leek heel makelijk te doen.
Groet van Klaas
www.megalos.nl