door
Revanho » za 06 sep, 2014 16:10
jumbo schreef:Pinion komt met meerdere versies ( 12 en 9 versnellingen )
Vooral de 1.12 Pinion is misschien wel heel geschikt voor de vakantiefiets.
http://pinion.eu/en
De website van Pinion geeft spijtig genoeg nog geen verdere informatie (of ik moet wel heel slecht kijken), dus voor zij die net als mij nieuwsgierig zijn:
http://www.bongersbikes.nl/pinion/pinion-p1-12
http://www.bongersbikes.nl/pinion/pinion-p1-9
http://www.mtb-news.de/news/2014/08/27/ ... xr-und-cr/
De Pinion P1.12 lijkt me inderdaad geschikt voor vakantiefietsen met een 'bereik' van 600% (Rohloff 519%) en stapjes die wel iets groter zijn dan die van Rohloff (17,7% t.o.v. 13,5-13,7%) maar nog wel best aanvaardbaar.
Voor zij die niets tegen grote stappen hebben (24,3%) is de P1.9XR met een bereik van 568% ook nog een vakantiefietsoptie . (Over duurzaamheid, betrouwbaarheid en weerstand valt natuurlijk nog niets te zeggen.)
De P.9.1CR lijkt me dan weer prima voor een stadsfiets en een mooie concurrent van de bestaande versnellingsnaven met 7-11 versnellingen.
Met een aanzienlijk lager gewicht dan de huidige Pinion P1.18 (500 gram minder) zou het gewicht van de P.9.1 rond de 2300 gram liggen. Dat is nog steeds bijna 500 gram zwaarder dan een Rohloffnaaf, maar tenminste geen verschil meer van 976 gram.
Het zou mooi zijn als ook Rohloff met een 'stadsfietsversnelling' of een lichtere Rohloff zou komen. (Al weet ik dat een paar honderd gram op het gehele gewicht van fiets + fietser + bagage ook niet echt veel verschil maakt en dat betrouwbaarheid wel het belangrijkste kenmerk is.)
Renaat