Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur velg, wat is een economische keuze? - Forum Wereldfietser

Levensduur velg, wat is een economische keuze?

Ik wil een nieuwe set wielen kopen. Nu heb ik bij rose versand gekeken en ik weet welke naven in wil. Het gaat dus alleen nog om de velg.

Nu maakt de duurste velg, de Mavic A719, de wielset bijna anderhalf keer zo duur wanneer je dezelfde naven met een goedkopere velg zou combineren.

170euro t.o.v. 115 euro. Nu vraag ik mij af of deze meerprijs zijn geld waard is. Is die A719 een goede velg?

Hoe lang gaat een velg gemiddeld mee? Ik begrijp dat dit afhankelijk is van de omstandigheden, maar globaal gezien in Nederlandse omstandigheden? Ik heb V-braks,met koolstop omdat ik begreep dat je velgen hierdoor minder slijten dan standaard blokjes.

Ik fiets grotendeels zonder bepakking, maar ben wel van plan om in de toekomst fietsvakanties met volledige bepakking te houden. Is het dan rendabel om 2 wielsets te kopen en in Nederland op de goedkope set te fietsen, en de duurdere set voor vakanties met bepakking te bewaren?


Nog 2 algemene vragen:

- heeft iemand ervaringen met wielen die door Rose vesand gespaakt worden? Is dat een beetje redelijke kwaliteit?

- ik zie dat rose versand alleen wielen aanbiedt met 36 spaken. Is dat wel stevig genoeg voor een fietsvakantie? Mijn huidige achterwiel heeft meer spaken.
Otis schreef:- ik zie dat rose versand alleen wielen aanbiedt met 36 spaken. Is dat wel stevig genoeg voor een fietsvakantie? Mijn huidige achterwiel heeft meer spaken.
Bij een goed gespaakt achterwiel die niet aan uitzonderlijke omstandigheden wordt ontworpen (tandem, heel zwaar berijder, heel veel bagage) moet 36 spaken echt wel volstaan.

Zelf heb ik geen ervaring met wielen van Rose Versand, maar ik hoor overwegend positieve geluiden.

Renaat
Geen ervaring met Rose wielen ,maar ik zou de beste kopen.
2 sets wielen ,voor bepakt of onbepakt lijkt mij onzin en zeker geen goeie economische keuze
Dirk
Dag Otis,

Ik heb net voor de eerste maal bij Rose een wielset besteld.
De originele velgen van mijn VSF randonneur waren Exal mx-19 met Shimano Deore achternaaf en een Shimano naafdynamo in het voorwiel. Na 19.000km woon- werkverkeer in alle weersomstandigheden met lichte bepakking zijn de velgen beginnen barsten op het remvlak. Koolstop blokjes heb ik 1x geprobeerd maar ik had de indruk dat de velgen nog harder gingen slijten. Grote boosdoener is naar mijn ervaring het remmen in de regen. Als er modder tussen de remblokjes en de velg zit slijten zowel de velg als de remblokjes frustrerend snel. Velg en remblokjes veelvuldig schoonmaken helpt... De Deore achternaaf heeft eveneens zijn beste tijd gehad.
Ik heb nu gekozen voor de wielset met DT-Swiss TK-540 velgen en Shimano XT naven. Ze zijn momenteel onderweg vanuit Duitsland. Ik zal mijn eerste bevindingen posten op het forum.

Groeten, Raf
Iets van 20000 km vind ik niet zo gek, zeker als daarbij nogal in de regen is geremd. Dikke velgen die lang meegaan zijn stug en zwaar. De klassieke keus voor vakantiefietsers is dan de Exal SP 19/Sputnik, al vind ik die zelf nog wat te smal voor een brede band zoals een 50 mm Big Apple. Ryde komt met een lichtere nog bredere velg. Dat rijdt vast lekkerder, maar zal eerder versleten zijn. Mavic zit meestal aan de lichte snel slijtende kant van het spectrum.
De beste betaalbare naven voor vakantiefietsen zijn die uit de Shimano LX serie. XT is duidelijk minder degelijk vanwege de kleinere lagers ivm de dikke alu naven. Die LX naven zijn er in maximaal 36 spaken (vroeger waren er ook Shimano tandemnaven met meer spaken). Voor een 26 inch wiel zou dat goed moeten zijn, voor een zware rijder op een fiets met 28 inch wielen wil je misschien achter 48 spaken. De keus aan naven is dan beperkt, en duur. Wat je niet moet doen is een gewone Shimano naaf met 40 spaken. Dat zijn dus gewone naven en geen tandemnaven, met dus simpel meer gaatjes in de zelfde flens. Dan kom je van de regen in de drup, want heb je kans op een uitscheurende flens (gebruik de zoekfunctie maar eens). Het belangrijkste onderdeel is echter de wielbouwer. Een handgebouwd wiel van een gerenommeerd wielbouwer zoals m-gineering is flink degelijker dan een machinaal gemaakt wiel.
Wim
k heb alleen maar positive reactie van rose wielen gehoord.
Voor woon- werkverkeer fiets ik met deze.

http://www.rose.nl/artikel/atb-achterwi ... aid:202053

Ik weeg 90kg. 12500km. , 2,5jaar spaakspanning en wielslag, en velg net zo goed als dag 1. Dus heel goede wielbouw. De wiel is met rollerbrake.
Zover ik weet rose wielen zijn.
1. Machine gespaakt
2. Robot is nieuwe generatie
3. nipel en spaak zijn met lijnzaad olie gesmeerd.

Kortom alleen positive nieuws over rose wielen.
De enige negatieve is - de spaken op mine rose wielen zijn DTswiss champion - not buted.

Mavic velgen zijn mooi licht en strek maar niet duurzaam - dun wanden.
Rose heeft eigen merk velgen Extreme - Ietje zwaarder dan mavic, wanden zijn bijna even dik als Mavic maar prijs is lager.
Rose offer twee type Extreme velgen Aero en Sari
Aero - deep profile, single eyelet
Sari19 - low profie double eyelet.
R a f schreef: Ik heb nu gekozen voor de wielset met DT-Swiss TK-540 velgen en Shimano XT naven. Ze zijn momenteel onderweg vanuit Duitsland. Ik zal mijn eerste bevindingen posten op het forum.

Groeten, Raf
Ok, bedankt alvast, ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Wim schreef:Iets van 20000 km vind ik niet zo gek, zeker als daarbij nogal in de regen is geremd. Dikke velgen die lang meegaan zijn stug en zwaar. De klassieke keus voor vakantiefietsers is dan de Exal SP 19/Sputnik, al vind ik die zelf nog wat te smal voor een brede band zoals een 50 mm Big Apple.
Ik rijd momenteel op 21mm brede velgens, met 42 mm breden banden, en die combinatie bevalt wel.
Mavic zit meestal aan de lichte snel slijtende kant van het spectrum.
Hmm, die velg werd juist aangeprezen als robuust en duurzaam, maar dat is dus vooral een reclamepraatje?
De beste betaalbare naven voor vakantiefietsen zijn die uit de Shimano LX serie. XT is duidelijk minder degelijk vanwege de kleinere lagers ivm de dikke alu naven.
Interessant. Ik was er van uit gegaan dat XT automatisch beter is, en het prijsverschil is niet zo groot, maar dat moet ik dan dus heroverwegen?

miro schreef: Mavic velgen zijn mooi licht en strek maar niet duurzaam - dun wanden.
Rose heeft eigen merk velgen Extreme - Ietje zwaarder dan mavic, wanden zijn bijna even dik als Mavic maar prijs is lager.
Rose offer twee type Extreme velgen Aero en Sari
Aero - deep profile, single eyelet
Sari19 - low profie double eyelet.
Duurder is niet altijd beter dus? Je schrijft sterk, maar niet duurzaam. Maar dit hangt toch met elkaar samen? Of bedoel je wel sterk qua belasting qua gewicht, maar niet duurzaam qua slijtage?

Waar slijten velgen eigenlijk van? Is dat alleen door het remmen, of ook door algemeen gebruik?
De wielen zijn intussen aangekomen, netjes op tijd.
Ze waren zeer degelijk verpakt in een grote kartonnen doos. Het valt onmiddellijk op dat ze degelijk gespaakt zijn. Op de achtervelg is helaas een klein krasje en nog een paar mini-mini beschadigingen (waarschijnlijk tijdens het spaken) waar ik best mee kan leven.
Zonet heb ik de wielen gemonteerd en het eerste testritje gemaakt. De wielen zijn zowel qua zijdelingse als hoogteslag mooi recht.
Ik ben 99,9% tevreden!
Otis schreef: Interessant. Ik was er van uit gegaan dat XT automatisch beter is, en het prijsverschil is niet zo groot, maar dat moet ik dan dus heroverwegen?
'Beter' kan naar veel kenmerken verwijzen. Vanuit het oogpunt van iemand die sportief optimaal wil presteren is een duurdere groep/duurdere onderdelen meestal beter. Maar die onderdelen zijn niet ontwikkeld met als doel een hogere betrouwbaarheid of grotere duurzaamheid. Als men ook daar belang aan hecht (en dat doet menig vakantiefietser, fietsforens, ...) dan zijn 'toponderdelen' vaak niet de beste keuze.

Renaat
Het probleem met de nieuwe xt naven is dat er nu alu assen in zitten. Om sterk genoeg te zijn moeten die dikker zijn, maar dan is er minder ruimte over voor de lagers. Dat blijkt zich te wreken. Op de site van Marten Gerritsen (www.m-gineering.nl) staat een afschrikwekkend voorbeeld. Het was op de Tubes en Coffe bijeenkomst afgelopen december. Een van de bezoekers was op de fiets op doorreis naar Scandinavië (als ik het goed heb) en vroeg Marten even te kijken naar zijn achterwiel omdat er wat speling op leek te zitten. De naaf bleek compleet aan gort na niet eens veel kilometers. Marten zou Marten niet zijn geweest als hij niet ter plekke even een nieuw wiel bouwde. De LX naven zijn daarmee de beste Shimano naven geworden voor vakantiefietsen (of de SLX, want misschien hebben de LX naven inmiddels ook wel alu assen, dat weet ik niet). Wie degelijker wil dan dit (en/of meer dan 36 spaken) zit vast aan heel dure naven als van Phil Wood.
Wim
x
Ik heb een paar maanden geleden ook bij Rose een wielset gekocht.

Met extreme sari-m 19 velgen, lx naven en sapim spaken. Voor 2/1,8/2
achter2/1.8/2.34 alpine 3 spaken 36 gaats.

Toen ik de wielen kreeg ben ik de spaken gaan kraken en de spaken zwaar belast zodat de torsie spanning er uit gaat ipv tijdens het fietsen.

Ik heb een mooie fiets tocht gemaakt. Ben 187 cm en weeg 93 kg. had 2 achter tassen en tas er op. Geen problemen mee gehad,

mario
x.
Ave Gone en Mario,
Mijn ervaring met Rose wielen is dat ze zijn perfect gespalkt. Dus hoef je niks te doen, gevoon rijden.
1. Na 12,500km de achterwiel is rechts als eerste dag. De spaak spanning is hetzelfde gebleven.
2. Voorwiel na 7…8,000km gescheurd op een cross country bike. Een goede mileage voor die soort van fiets.
Ik heb weinig ervaring met Rose wielen maar ik lees alleen positieve reactie over Rose wielen.

PS. Ik wil niet extra vlam inbrengen maar Rose wielen zijn machinaal gespaakt, gekraakt en aligned.
x
Ave Gone schreef:
miro schreef:Ave Gone en Mario,
Mijn ervaring met Rose ...
Heb ik iets over Rose gezegd?
Ja - Here is jouw advies
- Je moet een heel goede vakman om aan een wiel dat je net in handen krijg te kunnen zien (voelen etc.) of ze goed gespaakt zijn. Dan moet je van alle spaken de spanning meten en na dwarskracht zetten op het wiel nog een keer.
Of ze precies op de tiende mm recht zijn vind ik niet zo belangrijk. Na de eerste keer dat je met een bepakte fiets iets zijdelings raakt is die tiende mm toch al een stuk vergroot. :oops:
x
De thread gaat over Rose wielen. Algemene vragen -> bij kletsprat of PB.

Moderators help please!
Je hebt gelijk, mijn excuses. Ik ben niet goed snik. Ik heb daarom mijn bijdragen maar verwijderd zoadat hier de echte deskundigen aan het woord kunnen blijven.
Leon, niks van aan trekken. laat anderen lekker kletsen.

Het belangrijkste is, dat ik nu 5000 km heb kunnen rijden zonder spaakbreuk.

Het mooiste is natuurlijk een achterwiel van 145 mm, want dan heb je een symmetrisch i.p.v. een paraplu gespaakt wiel.

Mario