Ik ben aan het kijken voor een redelijk "onderhoudsvrije" fiets. Ik heb nu een Jan Janssen met volledig LX. Wat mij tegenstaat is in de wintermaanden (met sneeuw) elke week of 2 weken mijn aandrijflijn te moeten schoonmaken.
Ik ben al een keer wezen kijken voor een Santos met riemaandrijving, deze is echt helemaal top
Maar de prijs is mij te hoog. Nu heeft Jan Janssen ook een fiets met Rohloff en riemaandrijving. Ik ben op de hoogte van de nadelen van de toegepaste riem (centertrack). Deze neem ik graag voor lief, als deze aan vervanging toe is, kan ik deze altijd nog vervangen voor een CDC.
Het enige waar ik mee zit is het (na)spannen van de riem. Na het spannen van de riem moeten de remblokken worden gecontroleerd (en afgesteld).
Mijn vraag is hoe vaak een riem moet worden gespannen? niet de cijfers volgens de leverancier, maar in praktijk.
(Een collega van mij heeft een Rose met riem en spant deze elke 10.000 km, dit wijkt wel erg veel af van wat je vaker leest op internet).
Ik ben al een keer wezen kijken voor een Santos met riemaandrijving, deze is echt helemaal top
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Het enige waar ik mee zit is het (na)spannen van de riem. Na het spannen van de riem moeten de remblokken worden gecontroleerd (en afgesteld).
Mijn vraag is hoe vaak een riem moet worden gespannen? niet de cijfers volgens de leverancier, maar in praktijk.
(Een collega van mij heeft een Rose met riem en spant deze elke 10.000 km, dit wijkt wel erg veel af van wat je vaker leest op internet).