Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Z.O. Azië in juli/aug: Indonesië, Sri Lanka of ...? - Forum Wereldfietser

Z.O. Azië in juli/aug: Indonesië, Sri Lanka of ...?

Het is nog ver weg, maar toch alvast een vraag.

Volgende zomer willen we 3-4 weken gaan fietsen in Z.O. Azië. We zitten vast aan de zomervakantie, dus juli/augustus.

Veel landen en gebieden zijn die periode minder/niet geschikt vanwege de regen. Indonesië lijkt een geschikte bestemming, evenals Sri Lanka. En misschien nog andere landen? Wie heeft suggesties of advies?

We willen tijdens deze reis graag kennis maken met hindoe en/of boeddhistische cultuur en genieten van mooie natuur. Wat klimwerk is natuurlijk geen probleem, maar liever niet te zwaar. Qua cultuur lijkt Bali mij prachtig, maar ik hik aan tegen de hoeveelheid toeristen in die periode. Dat zou pleiten voor Sri Lanka waar (als ik het goed heb begrepen) augustus 'off season' is.

Tips, ideeën, advies is erg welkom!

Groet, Sandra
Wij hebben beide bestemmingen gedaan, met de kids, en dus steeds in de grote schoolvakantie, geboekt via Vlieg&Fiets resp AWOL.

Ik zou er heel veel over kunnen zeggen, maar Bali is inderdaad toeristischer en ook compacter, als je je boos maakt ben je er zo om/overheen. Sri Lanka is groter en veel minder toeristisch wellicht op Kandy en de zuid-west kust na, maar dan nog nowhere-near Bali. Wij hebben Sri Lanka nooit problemen gehad om een accomodatie te vinden, een enkele keer 1-2 dagen vooruit gebeld om te reserveren maar dat was eigenlijk nooit nodig, behalve Kandy. Natuur is prachtig, zeer afwisselend, er zit een paar dagen in de bergen bij maar dat is ook altijd met vervoer op te lossen, gemakkelijk ter plekke te regelen.

Wat wil je precies weten?
Wat klimaat betreft Is Bali in juli/augustus gunstig. Het is dan de droge tijd en het is ook niet zo warm.
Toeristen zitten meestal samengeklonterd rond de hotspots.
Je kunt Bali ook combineren met Lombok en Flores. Het opmerkelijke van Flores is dat bijna alle inwoners katholiek zijn.

Sri Lanka kent verschillende klimaten: in het zuidwesten is het in juli en Augustus nat en in het noordoosten is het dan aanzienlijk droger.
Wij hebben een aantal jaren geleden Bali tweemaal gedaan met de kinderen.
Een keer toen ze heel klein waren en een keer toen ze zelf fietsten. Daar zaten 6 jaar tussen.

Zolang je uit het toeristische zuiden wegblijft kun je op Bali hele mooie rustige weggetjes en plekken vinden.
De eerste keer hebben we met Vlieg en Fiets alles geregeld.
De tweede keer hebben we alles zelf geregeld en met kaarten en het routeboekje zelf een eigen route gemaakt.

Wij hadden toentertijd ook Sri Lanka op onze verlanglijst staan maar wegens onrust daar is dat er toen niet van gekomen.

Qua het weer is Bali heel goed te doen in juli/augustus.
In juli en augustus kun je ook heel goed de oostkust van Maleisië fietsen, van Kota Bahru naar Kuala Terenganu en nog verder naar het zuiden.

In juli en augustus hebben wij ook in Noord Thailand gefietst. Daar hebben we vrij veel regen gehad.

Voor specifieke vragen kun je me altijd benaderen.

Groet,
Ingrid
Bert, OmeGerrit en Ingrid, dank voor jullie reacties, daar kan ik zeker wat mee.

Bert en OmeGerrit, jullie kennen dus zowel Bali als Sri Lanka. Als je die twee bestemmingen met elkaar vergelijkt, wat zou je dan kunnen zeggen over bijvoorbeeld het verkeer (last van drukke auto-routes?), van de dorpjes-dichtheid (veel bewoonde wereld of juist niet), vriendelijkheid/opdringerigheid van de bevolking, zwerfhonden, stenen gooiende kinderen, temperatuur,...?

Het is natuurlijk een onmogelijke vraag, maar voor welke bestemming zouden jullie kiezen in juli/augustus en waarom?
Moeilijke vergelijking: Sri Lanka is 1,5 keer Nederland en Bali is bijna 11 kleiner dan Sri Lanka. Balie kun je echter combineren met Lombok en Flores.
Op Sri Lanka is soms wat meer verkeer op de weg. 10 jaar geleden (nog voor de tsunami) waren veel wegen slecht. In de binnenlanden zijn de dorpen wat minder bezaaid. Behalve Boeddhistische plaatsen kom je in Sri Linka ook hindoe- moslim- en christendorpen tegen: met Nederlands Hervormde kerken. De streek rond Negombo bij de internationale luchthaven is opmerkelijk katholiek met kruisbeelden en Madonnabeelden op iedere straathoek. Redelijke restaurantjes lagen wat verder uit elkaar. Ik had het routeboekje van AWOL en daar stonden gelukkig de juiste adressen onderweg is. Aan de Lonely Planet heb je onderweg tussen de grotere plaatsen niet zo veel, want zij gaan uit van reizigers die zich gemotoriseerd laten vervoeren en dus veel langere afstanden overbruggen dan een fietser.
Van stenen gooiende kinderen etc. heb ik niets gemerkt. De bewoners van Sri Lanka zijn aardig en bescheiden. Ik ben een paar keer uitgenodigd op een bruiloft.
Als je het weer doorslaggevend vindt, zou ik in juli/augustus kiezen voor Bali: droog en niet te heet!
Lastige vergelijking inderdaad. Wij deden Sri Lanka in 2013 met de kids op eigen ATBs. Bali was in 2007 met 2 blonde kids van 5 en 7 op aanhangfietsen en dan val je op, complete kruispunten vielen stil als wij overstaken. Met als toppunt dat we in de stromende regen op Lombok door een pick-up werden aangesproken in onvervalst Nederlands "Hallo, mijn broer heeft jullie vorige week op Bali gezien". Dat kon kloppen.

Eigenlijk nooit veel last gehad van het verkeer op een enkele onvermijdelijke hoofdroutes na, er is soms weinig keus en dan kan het wel eens linke soep met busjes of vrachtverkeer zijn, maar op Sri Lanka niet anders dan Bali. Dan is Sri Lanka wel groter en daarmee dus ook sommige dagafstanden en zijn er meer alternatieve routes, maar ook dan zijn er onvermijdelijke stukken op een hoofdroute vooral bij de grote steden. Ik weet dat AWOL de Sri Lanka route vorig jaar nog weer bijgewerkt heeft waardoor er nog wat drukke stukken uit zijn gehaald en er is ook een paar van onze suggesties meegenomen. Op beide bestemmingen nooit last gehad van opdringerige mensen, wel nieuwsgierig maar altijd respectvol, geen honden, geen stenen. Op Sri Lanka kwamen we nogal wat Chinees gefinancierde roadworks tegen en dat waren geen projectjes van 1 zomer en we hebben ergens 30km wasbord gereden, ik word er nog wel eens gillend van wakker.

Bali is drukker en toeristischer, we hebben 1x voor een vol hotel gestaan zonder directe alternatieven, maar de eigenaar hielp ons via-via aan een compleet huis een paar km verderop wat uiteindelijk de mooiste locatie van de vakantie werd. Bovendien liet hij graag een diner naar keuze brengen en uitserveren op onze privé veranda en sindsdien maken wij ons nergens meer druk om, zolang je maar een beetje meehelpt om er een win-win van te maken. Wij hadden Bali gecombineerd met de westelijke kustlijn van Lombok plus de Gili's. Diverse overwegingen daarvoor, waaronder wegblijven bij de malaria gebieden om de noodzaak van pillen te vermijden, met name voor de kids, maar ik knap er zelf ook niet van op. Lombok was in onze ogen weer compleet anders dan Bali. Gili is relaxed, lekker snorkelen, bbq visje toe.

Mbt klimaat is het zoals Bert ook zegt, meer kans op beter weer in die tijd op Bali. Sri Lanka heeft verschillende klimaten als je het rondje doet wat wij reden, en wij hebben ook duidelijk meer bewolkte of regenachtige dagen gehad dan op Bali. Maar daar zou ik me niet door laten afschrikken. Al met al vonden wij de natuur en de afwisseling van Sri Lanka mooier, maar er is voor beide bestemmingen heel veel te zeggen en de sfeer is vergelijkbaar hoewel Bali misschien iets uitbundiger is. Het zal ook afhangen van wat je wilt/kunt met dagafstanden, fancy accommodaties of niet, keuken, beschikbare tijd, etc.
Dank voor de uitgebreide reacties!
We gaan het in de groep gooien (de kinderen willen ook inspraak :wink: ) Ik laat t.z.t. weten waar de keuze op is gevallen.

Groet, Sandra