Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lichtgewicht tassen uit de oude doos. - Forum Wereldfietser

lichtgewicht tassen uit de oude doos.

Ik hecht aan lichte uitrusting en de zware Ortlieb tassen zijn mij dan ook een bron van ergernis. Gisteren was ik aan het opruimen en kwam mijn oude Karrimor achtertassen uit 1977 tegen. Die tassen hadden twee grote nadelen: het ophangsysteem met stalen haken en een spanelastiek was niet erg betrouwbaar, en de tassen waren zo lek als een mandje. Ze hadden echter ook een groot voordeel: deze tassen van iets van ik schat 35 liter wegen niet meer dan 900 gram per stel. Kortom, ze hebben voor mij de ideale maat, en ze zijn ook nog eens een kilo lichter dan Classic Backrollers.
Elke tas is waterdicht te maken met een vuilniszak of moderne sealed bags. Dus ik ga nu maar eens nadenken hoe ik de ophanging kan repareren en wat betrouwbaarder kan maken. De looks zijn bovendien onovertroffen Engelse retro.
Wim
Wim schreef:Elke tas is waterdicht te maken met een vuilniszak [...]
...waar je altijd wel een reservespaak, een hoek van je windschermpje of iets anders waarvan je je nog niet eens had gerealiseerd dat het scherp is, doorheen drukt. Vervolgens zit je met een buitentas waar een laag water in komt te staan, en een lekke vuilniszak die daarin ronddobbert. Misschien bieden de sealed bags, die je ook noemt, meer bescherming. Je hebt in elk geval nog 620 gram te besteden aan een binnentas en verbeteringen/reparaties aan het ophangsysteem, succes gewenst! Laat je zien wat het geworden is?

Knutsel ze,

Carl
Het is dat de Ortlieb-tassen bijna onverslijtbaar zijn en voor de rest ook wel erg handig. Maar als nu tassen zou moeten aanschaffen, dan zou ik zeker ook overwegen om niet-waterdichte tassen te kopen en alle materiaal (dat niet nat mag worden) in lichtgewicht waterdichte zakken te steken. (Of in één grote waterdichte zak per tas.)

Ook nu steekt veel van mijn materiaal sowieso al in waterdichte zakken in de Ortlieb-fietstassen omdat ik dat erg handig vind.

Renaat
Wim schreef:De looks zijn bovendien onovertroffen Engelse retro.
Al ben ik qua spullen best conservatief, ergens vind ik het toch wel fijn dat mijn spullen minder lang meegaan dan ik, want ik mag er dan al retro beginnen uit te zien, mijn uitrusting hoeft van mij niet retro te lijken.
Ahhhh, heerlijk die Karrimor tassen. Heb er jaren met veel plezier gebruik van gemaakt. Maar toch.....zien er mooi uit maar ze vielen van de fiets af, ze scheurden, ze waren net een vergiet. Heb ze verbouwd. Nieuwe haken erop, stevige achterplaat, speciale plastic tassen gesealed voor de binnenkant......en toen kwam Vaude/Ortlieb.....
Tja, die tassen blijven werken. Enige nadeel vind ik dat iedereen ermee fietst en we net een leger mieren lijken zonder noemenswaardige eigen inbreng. Maar dat is dan ook het enige....toch maar niet terug naar Karrimor, hoe jammer dan ook.
Marco Meijerink schreef:... Enige nadeel vind ik dat iedereen ermee fietst en we net een leger mieren lijken zonder noemenswaardige eigen inbreng. ...
Helemaal mee eens. Wat dat betreft vind ik het jammer dat Freitag geen fietstassen maakt zoals wij die gebruiken.
Al vrees ik dat ze niet lichter zullen zijn dan de Ortlieb/Vaude tassen wanneer ze wel gemaakt gaan worden....
Marco Meijerink schreef:Ahhhh, heerlijk die Karrimor tassen. Heb er jaren met veel plezier gebruik van gemaakt.
Sterker nog, we gebruiken ze nog steeds. Twee complete sets, voor en achter, gekocht in '93. Elke vakantie even een grofvuilzak van de Hema erin en geen centje pijn, maar ik moet wel zeggen dat na 21 jaar gebruik ze nu wat minder lijken te worden. Het is de uitvoering met de plastic haken en die heb ik 2 jaar geleden vervangen door QMR haken van Vaude die met minimale aanpassingen op de bestaande rails passen, met dank aan De Vakantiefietser. Daar is dacht ik ook een oud draadje over.

In jouw geval van die eerste stalen haken kun je misschien wel komplete nieuwe rails van Ortlieb transplanteren, die zijn los te krijgen, bv http://www.bike-components.de/products/ ... -2007.html voor wènig.
Ach, die ouwe Ortliebs uit 1990: wegen maar 1500 gram voor een set backrollers. Gewicht is lager dan de huidige Ortliebs omdat het ophangsysteem en de achterplaat eenvoudiger zijn uitgevoerd. Vinden wij eigenlijk wel zo handig. En gaan dus al bijna 25 jaar en enkele tienduizenden kilometers mee - al beginnen er nu toch wel slijtplekken in te komen.

Als iemand die nog heeft liggen: wij zouden ze HEEL graag kopen!

Bert en Christine
Ik blijf trouw aan mijn Ortliebs,betrouwbaar sterk en een goed lock systeem ,lekker belangrijk dat ze als setje een kilo zwaarder zijn. :twisted:
Dat gedoe met plastic zakken en hoezen is aan mij niet besteedt
2 bidonnetjes extra meenemen en je "voordeel" is al weer weg

Mijn groene Ortliebs heb Ik al vanaf '97 :D
Dirk
Pascale fiets met mijn oude rode Karrimors uit 1989.

Ikzelf met Radical Design Discovery tassen uit 1996.
Net zo onverwoestbaar :wink:

En inderdaad puinzakken van de bouwmarkt erin en gaan! Je kunt ook nog eens wat nat of vies spul onder de klep kwijt, zonder dat de rest daar last van heeft.