Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Colle del Sommeiller - Forum Wereldfietser

Colle del Sommeiller

Hallo WF' ers,

Op de site file of the slopes of Europe las ik over Colle del Sommeiller.
http://ciclismo.sitiasp.it/motore.aspx? ... =eng&da=az
Een pas van 2993 meter hoog in Piemonte, Itali?, ik dacht: dat begint er op te lijken!

Heeft iemand deze pas bereden, en kan vertellen of ie asfalt, gravel of 4x4 pad is?

Groeten, John.

Hoi John,

Ja, tot mijn verbazing prijkt de Colle del Sommeiller ook op de 2e plaats van de toptien van hoogste cols die in de bergenspecial van Fiets staat (net verschenen). Bij mijn weten is deze col geasfalteerd tot een hoogte van 1619m bij Rochemolle, daarna is het een soort Parpaillon (en die werd niet opgenomen) of Canigou en misschien wel erger!
Ik heb hem zelf nooit gefietst, maar deze col wordt uitvoerig besproken in de Grosser Alpenstrassenf?hrer van Denzel Verlag; een onmisbaar boek voor de echte liefhebbers van Alpencols. Ik heb een oude editie uit 1987 (de nieuwste druk verschijnt volgende maand zie www.fietsgidsen.nl onder cols en bergen)
Ik ga hier niet de hele pagina uit het boek citeren, maar het eindpunt is zelfs hoger nl. 3050m (gaat het nou kriebelen :-)) Hij schijnt veelvuldig door MTB-ers te worden gedaan, en 'Trialfahrern'. Als je wilt stuur ik je een scan van de betreffende pagina.
groetjes,
Luc Oteman

Nog een P.S,

Het hoogst per auto/fiets bereikbare punt volgens diezelfde Alpenstrassen"f?hrer is de Mont Chaberton in hetzelfde Alpengebied maar dan aan de Franse kant. 3136 meter hoog met bovenop de top de ru?nes van een in 1940 verwoest Italiaans fort.

gr.
Luc

Hoi Luc,
interresant!
Als je de scan naar John@wereldfietser.nl stuurt, weet ik weer ietsje meer!

Al vast bedankt, john.