Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb tassen optillen - Forum Wereldfietser

Ortlieb tassen optillen

Als ik mijn Ortlieb tassen van mijn fiets haal til ik ze altijd op aan die lussen, die vast zitten aan de haken. Twee tassen in iedere hand en lopen maar. Nu vroeg ik mij af, zijn die lussen daar eigenlijk wel voor bedoeld? Of zijn er mensen die hier schade door hebben opgelopen? Lijkt me namelijk nogal onhandig als zo'n haakje afbreekt en er komt aardig wat kracht op...
Die schouderbanden op de foto gebruik ik overigens nooit.

Afbeelding
Nu heb ik zelf een ander model (niet met een rolsluiting). Ik pak ze ook altijd op aan die lussen, anders krijg je ze immers moeilijk van de fiets. Alleen als de tassen erg zwaar zijn wil ik ze nog wel eens aan de daarvoor bedoelde greep optillen omdat ze anders schuin hangen en dat loopt wat lastig.
Ik heb mijn Ortliebtassen er altijd aan opgetild, sinds 1993 dan.
Je moet flink hard trekken aan zo'n lus om 'm kapot te krijgen, maar het is mogelijk. Als er alleen flink wat gewicht in zit en de tas wordt niet gehinderd bij het afhalen, dan zou ik me geen zorgen maken.
Je hoeft je pas zorgen te maken als de tas er niet zomaar afgehaald kan worden, waardoor je enorm veel kracht gaat zetten om 'm eraf te trekken... :oops:
de lussen kunnen meer gewicht dragen dan dat er in de tassen gaat. die gaan niet zo snel kapot.... 25 kg kunnen ze met gemak aan.
Ave Gone schreef:Ik heb mijn Ortliebtassen er altijd aan opgetild, sinds 1993 dan.
Hoe tilde je ze vóór 1993 op, dan :P ?
Eigenlijk zou ik niet weten hoe je anders zou moeten doen om te voorkomen dat aan de tas tilt terwijl hij niet volledig ontgrendeld is.
Stekeltje schreef:Eigenlijk zou ik niet weten hoe je anders zou moeten doen om te voorkomen dat aan de tas tilt terwijl hij niet volledig ontgrendeld is.
Ook dat is niet moeilijk: net aan optillen dat de haken opengaan, ernaast hurken en met de andere hand vanaf de onderkant omhoog duwen. Niet moeilijk, wel omslachtig.
Eraf tillen is natuurlijk wel iets anders dan dagelijks de tassen 3 trappen omhoog slepen naar je hotelkamer. Maar ik voorzie geen problemen, in ieder geval niet tot 2035 8)
Ik gebruik mijn Ortliebtassen ook voor boodschappen. En dan zit er regelmatig aanzienlijk meer gewicht in dan waarvoor ze voorzien zijn (15-20 kg in één tas is niet uitzonderlijk). Die tassen worden dan ook aan die lussen opgetild en na ettelijke jaren is er nog niets dat er op wijst dat dit problemen gaat geven/geeft.