Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de nacht. - Forum Wereldfietser

Fietsen in de nacht.

Net terug van mijn fietsreis van Sneek naar Assisi trof ik zondagavond in Sneek om een uur of negen een Engelse jongen die die nacht nog naar Duitsland wilde fietsen. Hij vertelde me dat hij in Bordeaux is gestart en telkens in de nacht fietst, in de ochtend een plekje zoekt om te slapen. Voordeel was dat hij geen campings nodig had, een matje was genoeg. En van de warmte had hij weinig last zo.
Van zo'n manier van reizen heb ik nog nooit gehoord. Kent iemand reisverslagen van mensen die dat ook zo hebben gedaan?

Uiteraard heb ik hem een mooie route gewezen en even met hem meegereden om het juiste fietspad langs het Sneekermeer in te slaan.
lijkt mij een psychologische kwelling: je ziet niets....
Ja, dat lijkt mij ook, maar hij zei dat dit best meevalt. En dat er niets zo mooi is als de zonsopgang. Maar ja, hoe je kaart leest........ Hij had gewoon een autokaart bij zich.

Wel lekker goedkoop zo natuurlijk.
Dat je niets ziet is een misvatting. Ik zag laatst op een nachtelijk ritje van Enschede naar Wageningen lichtende nachtwolken, nevel over de velden, een das, stapels reeën, en inderdaad een prachtige zonsopkomst. Het was voor mij een leuke manier om eens wat anders mee te maken op een rit door eigen land. In een gebied wat ik nog niet ken zou ik er denk ik niet zo snel voor kiezen. Hoewel, zomerse hitte in Spanje ontwijken is ook zo raar nog niet...
Het is ook heerlijk rustig op de weg, maar buiten Aart die je 's avonds de weg wijst zul je ook weinig praatjes maken waarschijnlijk. ;)
Bijzonder. Ik rijd regelmatig flinke stukken in het donker, maar dan allen als deel van een brevet/wedstrijd/omdat ik te laat ben.

't Is waar, alles is anders en dat maakt het ook wel weer spannend. Daarnaast weet ik inmiddels een paar plekken op de Veluwe te vertellen waar ik altijd wel wild tegen kom, maar fiets liever met daglicht.

Dat van die zonsopgang, daar heeft ie dan wel weer gelijk in.
Ik vind 's nachts rijden erg ontspannend omdat je brein nauwelijks input krijgt: de bundel licht voor je analyseren en luisteren naar het gesuis van je banden. Maar om op reis te gaan zou ik het maar niets vinden, je ziet weliswaar wel wat als de maan goed staat, maar echt genieten van het landschap doe ik toch niet.

Verder vind ik het grootste probleem van 's nachts rijden dat je volledig op jezelf bent aangewezen: even een pint gaan pakken, of frieten eten valt dik tegen. En voor de brildragers onder ons: 's nachts hangt er meer mist langs kanalen, wat lastig kan zijn.
Ik vind 's nachts rijden meestal heerlijk. Maar om een hele vakantie 's nachts te rijden lijkt me maar niets. Maar ik heb er geen ervaring mee, dus misschien zou ik me bedenken als ik het wel zou proberen.

Er zijn ook mensen die het gevoel hebben niet gefietst te hebben als ze niet minstens 150-200 km hebben afgelegd op één dag. Ook dan kan ik me niet voorstellen dat die mensen erg van hun omgeving genieten, laat staan dat ze tijd nemen om zaken te bekijken, de lokale horeca aan te doen, ... Niet dat dat erg is als die mensen dat fijn vinden, maar als je zo fiets lijkt me het verschil tussen overdag en 's nachts ook kleiner.

Zeer goed licht en een eenvoudig te volgen goede wegen lijkt me wel aangewezen.
Bij brevetten rijd ik graag 's nachts; het is lekker rustig (behalve rond de beruchte uren dat de plattelandsdiscotheken sluiten), je ontloopt de hitte van de dag, en als je een brevet 's avonds start, pak je zo de eerste nacht én dag mee voordat de slaap écht vat op je gaat krijgen. Je kunt zo al een flink aantal uren op de fiets klokken voor een lange pauze nodig gaat worden.

Maar zoals boven al gesteld: voor een fietsvakantie zou ik het waarschijnlijk niet prefereren, je laat zo wel heel veel van de omgeving waarin je fietst aan je voorbijgaan.
Als winterfietser rijd ik regelmatig uren in het donker. Best fijn, als afwisseling. Je ziet soms idd verrassend veel, met name als de voorlamp niet te sterk is. Hoofdlampje heb ik als vlot inschakelbare bijverlichting.
Misschien dom van me hoor, maar wat is brevetten? En waarom rijd je dan 's nachts?
Randonneursbrevetten, of officieel "Brevets des Randonneurs Mondiaux", zijn brevetten die worden uitgereikt aan fietsers die randonneurstochten binnen de reglementen en de ervoor gestelde tijd hebben uitgereden.

Zie, bijvoorbeeld, de site van Euraudax Randonnée Nederland (ERN).

Brevetten zijn lange tot zeer lange toertochten (minimaal tweehonderd kilometer, oplopend tot duizend of mee), wat betekent dat de kans groot is dat er 's nachts wordt gereden.
Aart Veldhuizen schreef:Misschien dom van me hoor, maar wat is brevetten? En waarom rijd je dan 's nachts?
Dat zijn georganiseerde (maar niet begeleide) lange-afstandsfietstochten (minimum 200 km maar meestal meer) waarbij men - als men die afstand binnen een bepaalde tijd aflegt (men dient langst controlepunten te passeren) - een brevet krijgt. Sommige mensen doen dat voor hun plezier, andere zotten (niet ernstig nemen, ik zou dat best zelf nog wel eens willen doen) doen dat ter voorbereiding van lange-afstandsfietstochten als Parijs-Brest-Parijs (1200 km, maximaal 96 uur (als ik me niet vergis): http://www.paris-brest-paris.org/index-en.php). Aan zo'n extreem lange tochten mag men pas deelnemen als men diverse kortere brevetten met succes hebt uitgereden. 's nachts rijden is daarbij onvermijdelijk.

Renaat
Alien schreef:Randonneursbrevetten, of officieel "Brevets des Randonneurs Mondiaux", zijn brevetten die worden uitgereikt aan fietsers die randonneurstochten binnen de reglementen en de ervoor gestelde tijd hebben uitgereden.

Zie, bijvoorbeeld, de site van Euraudax Randonnée Nederland (ERN).

Brevetten zijn lange tot zeer lange toertochten (minimaal tweehonderd kilometer, oplopend tot duizend of mee), wat betekent dat de kans groot is dat er 's nachts wordt gereden.
Je was me voor :)
Een paar Wereldfietsers (het tijdschrift) geleden was er een thema Fietsen in het donker. O.a. over brevetten.
Ik ben geregeld van het uitgaan of van popfestivalletjes terug naar huis gefietst. Heerlijk om een beetje te ontnuchteren en je hoofd weer leeg te maken voor het slapen. En je ziet nog eens een mooie sterrenhemel, een zonsopkomst, en koeienpoten die onder de mistflarden uitsteken.

Op fietsvakantie daarentegen mijd ik het donker als de pest. Het is moeilijker je te oriënteren, er zijn geen winkels open, en geen mensen op straat om de weg te vragen. En ik vind het ook zo lekker dat je als je in een tentje slaapt zonder wekker kunt leven en vanzelf wakker word als het licht wordt.