Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Betalingsmogelijkheden? Thailand en Malesië... - Forum Wereldfietser

Betalingsmogelijkheden? Thailand en Malesië...

Hallo,

Is het perse nodig een credit card mee te nemen voor Thailand en Maleisië, ik lees op
internet namelijk dat je tegenwoordig overal in Thailand en Maleisië met de meastro (gewone bankpas) kan pinnen/opnemen. Recent iemand mee bekend?

Alleen vluchten boeken kan misschien een probleem worden zonder credit card, maar ga er niet vanuit eerder naar huis te moeten :P

Groet,
Sandra
Wat zei je bank?
Travelmaster schreef:Wat zei je bank?

Die gaf aan dat bv vluchten veelal met alleen een creditcard betaald kunnen worden.
Ook binnenlandse vluchten, maar ik ga niet op een binnenlandse vlucht :P

De bank wil graag een creditcard aan mij kwijt....logisch.

Ik ga ook nog even op onderzoek uit wat er op internet over wordt geschreven door reizigers die recent naar Zuid-Thailand en maleisie zijn geweest.

Gr
Sandra
Mijn advies: zorg dat je altijd 2 of zelfs 3 "betaalmethodes" ter hand hebt, dus een bankpas (met PIN), creditcard (met PIN) en wat contante Euro's of Dollars.

Maestro kan een storing hebben (meegemaakt), of de betreffende, enige in de buurt, bank is niet aangesloten, of je laat je pas een keer in een automaat zitten 35km geleden (meegemaakt), je wordt bestolen (meegemaakt) enzovoort. Dan is het prettig als je terug kunt vallen op iets anders.
Niet specifiek voor jouw reisdoel, maar er bestaan ook zgn. "prepaid creditcards". Zo kun je bij GWK Travelex (op grotere treinstations in NL) een Mastercard aanschaffen. Ga wel na welke creditcard-maatschappij in jouw reislanden de beste kans op acceptatie heeft.

Ik gebruik zelf zo'n kaart als noodfonds en als vervanger voor de tegenwoordig vrijwel uitgefaseerde travelercheques. Nadeel van genoemde Mastercard is dat je die alleen kunt opwaarderen bij GWK onder overlegging van een geldig identiteitsbewijs (dus alleen als je fysiek erheen gaat in NL) en er wordt een kleine provisie in rekening gebracht.

Wel de voordelen van een creditcard (verzekerd tegen diefstal e.d.) maar niet het nadeel "meer uitgeven dan je hebt" (incl. de m.i. woekerrente). Het lijkt dus meer op een gewone debitcard, maar je kunt er alles mee doen - inkopen via internet bijv.- wat je met een CC ook kunt.
Er speciaal een creditcard voor aanschaffen is niet echt nodig,maar het is wel handig.
Verder zou ik het advies van Ome Gerrit opvolgen.
Dit jaar nog in Maleisië geweest.Je kunt met vrijwel alle bankpassen pinnen en geld opnemen.
Het zelfde geldt voor Thailand.
Dirk
aardvark schreef:Niet specifiek voor jouw reisdoel, maar er bestaan ook zgn. "prepaid creditcards". Zo kun je bij GWK Travelex (op grotere treinstations in NL) een Mastercard aanschaffen. Ga wel na welke creditcard-maatschappij in jouw reislanden de beste kans op acceptatie heeft.

Ik gebruik zelf zo'n kaart als noodfonds en als vervanger voor de tegenwoordig vrijwel uitgefaseerde travelercheques. Nadeel van genoemde Mastercard is dat je die alleen kunt opwaarderen bij GWK onder overlegging van een geldig identiteitsbewijs (dus alleen als je fysiek erheen gaat in NL) en er wordt een kleine provisie in rekening gebracht.
Op een standaard Visa-creditcard kun je ook geld storten, gewoon via een bankoverschrijving. Dan krijg je nog spaarrente ook als het saldo hoger is dan € 500. Zolang je dan maandelijks het verschuldigde bedrag van je aankopen laat afboeken, betaal je ook geen cent rente, terwijl je wel een flinke buffer hebt om extra uitgaven te doen in geval van nood (namelijk je bestedingslimiet). Wat is dan het nut en gemak van zo'n GWK-prepaidcard?
peter de rijk schreef:Wat is dan het nut en gemak van zo'n GWK-prepaidcard?
Jij noemt een prima alternatief. Ik vond het een voordeel om niet vast te zitten aan een abonnement op een kaart bij mijn bank (al zijn die opzegbaar) en de harde bestedingslimiet. Voor mij was het een vervanger voor de travelercheque en als derde betaalmogelijkheid (2e CC bij een andere CC-mij.). Maar dat is voor ieder weer anders. Bedenk dat niet iedereen voldoende kredietwaardig wordt geacht door een bank en dan is een prepaid CC een mogelijkheid om toch over het betaalgemak ervan te kunnen beschikken.

Maar laten we in dit topic niet discussiëren over de voor- en nadelen van bepaalde creditcards. Ik wilde slechts een alternatief (prepaid CC) onder de aandacht brengen (en niet specifiek de Mastercard via GWK). Wellicht had ik mijn bericht wat moeten inkorten en tot het essentiële moeten beperken.
Zorg voor meerder kaarten en bewaar die op verschillende plaatsen.
Thailand staat vol met bankautomaten: ATM! In iedere plaats van een paar duizend inwoners staat er wel een. Bankgebouwen zijn in Thailand duidelijk herkenbaar met en imposante gevel, want een bankgebouw moet status hebben. Ook bij de 7-Eleven zit een dergelijke automaat in de gevel. Doet een automaat het toevallig niet, dan ga je gewoon naar de volgende.
Let wel op bij iedere automaattresactie betaal je een vast bedrag aan commissie aan de Thaise bank. Ook jouw eigen bank rekent en vast bedrag van 2 Euro aan commissie ongeacht het bedrag dat je opneemt. Neem dus niet al te kleine bedragen op, want dan bent je onvoordeliger uit, dan een keer een groter bedrag.
Ik pin altijd 200 Euro.
Voor de rest heb ik Euro's bij mij.
Let op bij creditkaarten. Je kunt ermee betalen in grotere hotels, maar let op dat je geen commissie rekenen.
Thailand en ook Maleisie staan vol met ATM's en die werken meestal ook nog. Toch is het prettig een tweede betaalmiddel bij je te hebben. In Laos werkte onze bankpas niet maar wel de creditkaart. Ook met het boeken van tickets is het soms makkelijk om over een creditcard te beschikken, in Maleisie gebruikte ik de creditcard voor het boeken van ons laatste hotel.

Een paar jaar geleden is mijn bankpas in Nieuw Zeeland geskimd en door de bank uit voorzorg geblokkeerd toen was ik blij met mijn creditcard.

Groet,
Paul Snoeij
Hallo allen,

Het is mij duidelijk geworden, ik ga bij mijn bank ABN-AMRO een credit card aanvragen. Aangezien ik een prive-pakket heb zijn de kosten verbonden hieraan nul.

Dan heb ik idd een extra betaalmogelijkheid, wel zo handig...thanx voor het advies.

Groet,
Sandra

Zo wordt je elke dag weer wijzer....
OmeGerrit schreef:of je laat je pas een keer in een automaat zitten 35km geleden
Nog even nagevraagd bij TanteGerrit, was niet 35km maar 3 dagen, namelijk toen we weer geld wilden pinnen. Bank gebeld, kaart geblokkeerd en een nieuwe gevraagd (lag op de mat toen we weer thuis kwamen) en verder gereisd op de andere kaarten. Let wel, in NL krijg je bij de geldautomaat eerst je pas en dan je geld, dat is elders op de wereld niet altijd zo, dus als je op de automatische piloot je geld pakt en wegloopt, kun je gemakkelijk je pasje vergeten...
peter de rijk schreef:Op een standaard Visa-creditcard kun je ook geld storten, gewoon via een bankoverschrijving. Dan krijg je nog spaarrente ook als het saldo hoger is dan € 500. Zolang je dan maandelijks het verschuldigde bedrag van je aankopen laat afboeken, betaal je ook geen cent rente, terwijl je wel een flinke buffer hebt om extra uitgaven te doen in geval van nood (namelijk je bestedingslimiet). Wat is dan het nut en gemak van zo'n GWK-prepaidcard?
Specifieke voordelen van de GWK-kaart zou ik niet weten; ikzelf kwam na enig onderzoek uit op de Neteller Mastercard als meest geschikte prepaid-creditcard (afweging van eenmalige en lopende kosten, en mogelijkheden met de kaart).

Laat ik vooropstellen: ik ben bepaald geen fan van het fenomeen "creditcard"; in mijn ogen bestaan die krengen vooral omdat het (particuliere) bankensysteem in de Angelsaksische landen bepaald achterlijk is. En daarnaast omdat het banken en credicardmaatschappijen enorme winsten oplevert.

Zoals je al stelt in je post, creditcards (post-paid) zijn gekoppeld aan een bestedingslimiet, en dat betekent dat in geval van fraude een fraudeur beschikking heeft over deze volledige limiet, ongeacht jouw actuele financiële situatie. Dat kan nogal wat zijn, zeker als een bank om de haverklap, ongevraagd, je limiet verhoogt (zoals ze bij mij nogal eens deden). Een bank verdient immers aan het uitlenen van geld, dus het is in hun belang dat die bestedingslimiet zo hoog mogelijk is.

Kort gezegd: een creditcard vertegenwoordigd op elk moment een geldbedrag ter hoogte van de bestedingslimiet. Terwijl een prepaid kaart slechts het er op dat moment aan gekoppelde bedrag vertegenwoordigd.

Daar komt nogeens bij dat je met veel prepaid kaarten (zoals voornoemde Neteller kaart) "on-the-fly" wegwerp-creditcardnummers kunt genereren: voor creditcardbetalingen via internet kun je zo éénmalige nummers gebruiken waar eventuele fraudeurs na die ene betaling geen bal meer aan hebben.
Als er fraude gepleegd wordt met je creditcard en je meldt dat binnen een redelijke termijn, krijg je het bedrag altijd teruggestort door de kaartmaatschappij. Het risico is dus maar heel beperkt. Neemt niet weg dat het wel overlast bezorgt als er boodschappen worden gedaan met jouw creditcard.
peter de rijk schreef:Als er fraude gepleegd wordt met je creditcard en je meldt dat binnen een redelijke termijn, krijg je het bedrag altijd teruggestort door de kaartmaatschappij.
Zo resoluut zou ik dat zeker niet stellen. Sowieso hebben vrijwel alle creditcardmaatschappijen bewoordingen als "vanaf het moment van melden" in hun voorwaarden staan. Feit is dat de bewijslast bij de client ligt, en tot dat moment is je geld verdwenen. Mogelijk méér geld dan je daadwerkelijk hebt.
OmeGerrit schreef:
OmeGerrit schreef:of je laat je pas een keer in een automaat zitten 35km geleden
Nog even nagevraagd bij TanteGerrit, was niet 35km maar 3 dagen, namelijk toen we weer geld wilden pinnen. Bank gebeld, kaart geblokkeerd en een nieuwe gevraagd (lag op de mat toen we weer thuis kwamen) en verder gereisd op de andere kaarten. Let wel, in NL krijg je bij de geldautomaat eerst je pas en dan je geld, dat is elders op de wereld niet altijd zo, dus als je op de automatische piloot je geld pakt en wegloopt, kun je gemakkelijk je pasje vergeten...
Dus nooit op de automatische piloot fietsen :idea:
TravelWoman schreef:Hallo allen,

Het is mij duidelijk geworden, ik ga bij mijn bank ABN-AMRO een credit card aanvragen. Aangezien ik een prive-pakket heb zijn de kosten verbonden hieraan nul.

Dan heb ik idd een extra betaalmogelijkheid, wel zo handig...thanx voor het advies.

Groet,
Sandra

Zo wordt je elke dag weer wijzer....
Let wel op dat je geen geld met een credit card opneemt bij een pinautomaat (ATM). Kost je veel extra kosten, tenzij je VISA gebruikt en je hebt voldoende geld op je VISA-rekening staan.
Ik heb inmiddels een Visa aangevraagd, lijkt mij een goede extra betaalmogelijkheid naast mijn pinpas.

En ik zorg altijd dat ik me spullen goed bewaak, ook in het buitenland.
Dat is niet anders nu ik een Visa Card er bij heb.

Bedankt allen voor de reactie's, tips en adviezen....top!!

Groet,
Sandra