Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aken - Vogezen en weer terug. Tips? - Forum Wereldfietser

Aken - Vogezen en weer terug. Tips?

We waren al eerder in de Vogezen, en deden dat toen vanuit Basel:

http://marcz1.home.xs4all.nl/REIZEN/rei ... t2005.html

Dit keer heb ik een ander traject voor ogen.
Voor de heenweg:

1. Aken - St. Vith via de Vennbahn
2. Eifel-Ardennenroute - Prümroute - Saurroute naar de Moesel
3. Langs de Moesel via Nancy naar Rémiremont
4. Rémiremont - Gérardmer

Vervolgens een traject door de Vogezen dat bepaald wordt door hoe de wind waait, de zon schijnt cq. de regen valt, maar uiteindelijk komen we in het noorden van de Vogezen uit in de buurt van de Col de Donon. Laten we zeggen: bij Schirmeck en van daaruit een doorsteek maken naar de Eurovelo 5 bij Saarbourg.

Dan zou mijn terugweg zijn:

5. Eurovelo naar Sarreguemins
6. Glan-Bliesroute tot aan Altenglan
7. Fritz Wunderlichroute en Saarland Radweg naar Otzenhausen
8. Primstalroute en Ruwer-Hochwaldroute naar Trier
9. Kylltalroute en 3LR naar Heerlen

Het traject vanaf Trier kennen we goed en ook alle fietspaden in de Eifel en Hunsrück hebben we al meerdere malen befietst.

Wat ik vooral wil weten is, of het deel langs de Moesel na Metz wel zo interessant is. Ik kies deze route omdat ik op de heenweg deze route met niet al teveel klimmen wel zo prettig vindt. Klimmen gaan we nl. in de Vogezen toch wel doen :P
Bovendien kies ik er ook voor om zo zuidelijk mogelijk in de Vogezen te beginnen.
Maar ik zou natuurlijk ook het hele plan kunnen omdraaien en in het noorden beginnen en dan mijn routes in omgekeerde richting fietsen.
Kortom, wie heeft er (gebaseerd op ervaring of andere kennis) aanvullingen en wijzigingen voor mijn routeplan?

Hier is een kaartje van mijn voorgestelde route:

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=psoyspbwmstlatjr

Dank voor reacties.
Marc.
Dag Marc,

We hebben een aantal keer in / naar de Vogezen gefietst en in juni hebben we toevallig een ronde gedaan van Nederland naar de Vogezen en door Duitsland terug.
Het is natuurlijk persoonlijk maar we vinden langere stukken langs rivieren als de Moezel nogal saai. Vaak wel goed asfalt, dus prima als je even kilometers wilt maken, en er zijn enkele mooie steden te bezoeken, maar voor langere tijd niet erg inspirerend. Rond Metz was het fietspad ook een beetje betuttelend met snelheidsbeperkingen enzo. (Ik hoef niet te racen, maar als ik dan met de wind in de rug op een vrijwel vlak pad fiets wil ik wel een beetje vaart maken).

Benjaminse naar Rome, deel 1 geeft misschien inspiratie voor het stuk van / naar de Donon en Schirmeck. In mijn herinnering was het na de Ardennen vrij geleidelijk klimmen.
Ga je vanuit het zuiden richting de Donon, dan kan ik de Col de Praye aanbevelen. Paar steile stukjes (10 procent) maar een klein (goed) weggetje door het bos.
In de Vogezen kan je de route de Cretes nemen. Eén keer flink klimmen en daarna blijf je op hoogte. Vooral het zuidelijk deel vond ik erg mooi.

Als je geintersseerd bent kunnen we camping info geven.

Oostelijk lang Metz hebben we ook een eigen route gefietst maar die is wel relatief veel op en neer.

veel plezier in elk geval
marcvincent schreef:1. Aken - St. Vith via de Vennbahn
...
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=psoyspbwmstlatjr
Je route gaat een paar keer van de Vennbahn af. Dat hoeft nie meer want het fietspad is klaar over de volle lengte (op een paarhonderd meter na maar die kun je door bewegwijzering niet missen).
Ave Gone schreef:Je route gaat een paar keer van de Vennbahn af. Dat hoeft nie meer want het fietspad is klaar over de volle lengte (op een paarhonderd meter na maar die kun je door bewegwijzering niet missen).
Dat zie ik nu inderdaad ook op OFM. Vroeger werd het traject van Ravel 4 ook de Vennbahn genoemd. Ik heb het inmiddels gecorrigeerd. Dank je wel!
M&A schreef: Het is natuurlijk persoonlijk maar we vinden langere stukken langs rivieren als de Moezel nogal saai. Vaak wel goed asfalt, dus prima als je even kilometers wilt maken, en er zijn enkele mooie steden te bezoeken, maar voor langere tijd niet erg inspirerend.
Dat vinden wij ook inderdaad. Toen we in 2013 langs de Loire hebben gefietst kregen we er ook schoon genoeg van. Inmiddels zie ik uit andere reisverslagen ook de alternatieven (veelal gebaseerd op Benjaminse). Ik hou ze zeker in gedachten.
M&A schreef: Benjaminse naar Rome, deel 1 geeft misschien inspiratie voor het stuk van / naar de Donon en Schirmeck. In mijn herinnering was het na de Ardennen vrij geleidelijk klimmen.
[knip..]
In de Vogezen kan je de route de Cretes nemen. Eén keer flink klimmen en daarna blijf je op hoogte. Vooral het zuidelijk deel vond ik erg mooi.

Als je geintersseerd bent kunnen we camping info geven.
Ik heb Benjaminse inderdaad nog even geraadpleegd en via zijn website de commenteren bestudeerd. Geeft in ieder geval voldoende mogelijkheden voor alternatieven voor het geval het (nieuwe) fietspad langs de Moesel nog steeds niet klaar is ...
Route de Cretes kennen we nog uit 2005.
Campinginfo is niet nodig omdat we van hotel naar hotel reizen.
Dank je wel voor de informatie!
Even terugmelden wat het uiteindelijk is geworden:

We vertrokken vanuit Heerlen, fietsten naar Aken en vandaar de Vennbahn op.
Op dag 2 kreeg mijn vrouw last van een ontstoken achillespees en op dag 3 zijn we naar Troivièrges gereden en hebben de trein terug genomen! Verder fietsen ging niet meer met die pees. Gelukkig kunnen we het plan weer oppakken zodra de condities weer in orde zijn.
Wordt vervolgd....
Wat ontzettend naar om zoiets te lezen.
Daar hou ik eigenlijk geen rekening mee maar kan mij ook gebeuren.
Enig idee of jouw vrouw dit had kunnen voorkomen?
Ik ga naar SdC en wil dan een stuk de Vehnbahn route volgen om de pittige klimmen in de Ardennen te ontwijken. Die klimmen komen later nog wel.
Hoop dat jullie dit jaar een nieuwe poging kunnen wagen.
Gr Anja
dijken63 schreef: Enig idee of jouw vrouw dit had kunnen voorkomen?
Nee, gewoon een kwestie van pech. We hadden onze eerste stopplaats in Monschau en zijn daar 's-avonds naar het dorp gelopen en weer terug over heel steile voetpaden. Dat was voor haar behoorlijk zwaar en belastend.
In combinatie met een enkelprobleem (dat voor het fietsen niet van invloed was) is dat waarschijnlijk de oorzaak. We fietsen nl. al ruim 25 jaar zonder ooit voet/spier problemen te hebben gehad.
Vanaf 3 mei a.s. is er een nieuwe mogelijkheid, want dan opent een nieuw fietspad tussen de Vennbahn en de Kyll Radweg. De verbinding loopt over het voormalige spoor tussen Weywetz aan de Vennbahn en Junkerath aan de Kyll Radweg: bijna 50 km.

Ook de volgende variant is mogelijk:
Maastricht naar de Moezel
Van Maastricht via de knooppunten naar Eijsden. Bij Eijsden met het pontje de Maas over. Volg de RAVeL over de jaagpaden langs de Maas en het Albertkanaal naar Luik. In Luik de eerste brug in de stad over en vervolgens over de rode loper langs de Maas kruisingsvrij door de stad. Fietspad lang de Ourthe naar Comblain-au-Pont. Langs de Amblève naar Trois-Ponts (dit is een autoweg, maar niet veel verkeer: alleen de laatste km's bij de watervallen van Coo en het pretpark zijn wat drukker. In Trois-Ponts de RAVeL op de voormalige spoorbaan via Stavelot en Malmedy naar Waimes/Weismes. Daar is een aansluiting op de Vennbahn. Van Waimes/Weismes naar Weywetz naar de nieuwe verbinding en via de Kyll Radweg naar de Moezel.

Meer informatie op de Fiets en Wandelbeurs op 31 januari en 1 februari in de Amsterdam-RAI bij de stands van de Eifel en Oost-Belgie.
Vanaf 3 mei a.s. is er een nieuwe mogelijkheid, want dan opent een nieuw fietspad tussen de Vennbahn en de Kyll Radweg. De verbinding loopt over het voormalige spoor tussen Weywertz aan de Vennbahn en Junkerath aan de Kyll Radweg: bijna 50 km.

Ook de volgende variant is mogelijk:
Maastricht naar de Moezel
Van Maastricht via de knooppunten naar Eijsden. Bij Eijsden met het pontje de Maas over. Volg de RAVeL over de jaagpaden langs de Maas en het Albertkanaal naar Luik. In Luik de eerste brug in de stad over en vervolgens over de rode loper langs de Maas kruisingsvrij door de stad. Fietspad lang de Ourthe naar Comblain-au-Pont. Langs de Amblève naar Trois-Ponts (dit is een autoweg, maar niet veel verkeer: alleen de laatste km's bij de watervallen van Coo en het pretpark zijn wat drukker). In Trois-Ponts de RAVeL op de voormalige spoorbaan via Stavelot en Malmedy naar Waimes/Weismes. Daar is een aansluiting op de Vennbahn. Van Waimes/Weismes naar Weywertz naar de nieuwe verbinding en via de Kyll Radweg naar de Moezel.

Meer informatie op de Fiets en Wandelbeurs op 31 januari en 1 februari in de Amsterdam-RAI bij de stands van de Eifel en Oost-Belgie.