Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe bladen voor crankstel shimano FC-MT60 - Forum Wereldfietser

nieuwe bladen voor crankstel shimano FC-MT60

de Biopace bladen (48/38/28) van mijn crankstel Shimano FC-MT60 hebben hun beste tijd gehad.
De FC-MT60 is vijfarmig en BCD is 110/74mm. Lengte 170mm.

Gezien er geen "betaalbare" ovale bladen te koop zijn denk ik de versleten biopace te vervangen door ronde.
Verhouding (48/38/28) mag blijven; mss mag 48 iets kleiner.
Welke bladen zijn hiervoor geschikt?

Dank,

Piet
Bladen van Shimano zelf, en beter vindt ik zelf die van SPÉCIALITÉS T.A.. Bij deze laatste heb je ook een grotere keuze in aantal tandjes mocht je bijvoorbeeld 26-36-46 of 26-34-44 willen hebben. Meer race-verzet is ook mogelijk 53-39-30 bijvoorbeeld.

Wel knap dat je ze zo lang (20 jaar schat ik) hebt weten te gebruiken. Bij mij waren ze na 5 jaar echt al aan vervanging toe.

Peter
Dank Peter voor het advies.

Ter info, ik reed geen 20 jaar op die fiets. Het is een erg goedkope tweedehandse fiets die ik vorig jaar kocht. Hiermee reed ik sedert januari 9000 km. waaronder een viertal reisjes van tss de 500 en 1000 km naar Ndl en Frankrijk.

Overigens ben ik echt tevreden over de fiets. Oud en vintage look = Minder kans dat ie gestolen wordt op reis. Tamelijk stevig mits niet te veel laden en verstandig laden.
Zo zie je maar dat er met een oude randonneur van 75 euro ook nog reismogelijkheden zijn. Zelfredbaarheid vind ik belangrijker dan dure H-tec. (al watertand ik wel als ik een mooie Surly tegenkom) :lol:

Ik twijfel of ik nog de verhoudingen 53-39-30 kan monteren. Nu al zit ik aan de limieten (achterderailleur) met een 7-tandwielkransje van 13-34T.
Één van de twee andere zal het worden.

Ik hoop dat ik na een jaar ovaal rijden, het terug gewoon zal worden om rond te draaien.
Zou het aangeraden zijn om bv. alleen het middelste blad te vervangen (door rond) en de anderen die minder versleten zijn nog op te rijden? Dit lijkt me persoonlijk niet zo ideaal...

Alle nog te vinden kettingbladen zijn ofwel 9 of 10 speed. Deze van 7 speed vind ik niet meer. Zijn ze nog te verkrijgen of werken de 9/10 speed evengoed?


Piet
cabonga schreef:Alle nog te vinden kettingbladen zijn ofwel 9 of 10 speed. Deze van 7 speed vind ik niet meer. Zijn ze nog te verkrijgen of werken de 9/10 speed evengoed?
Da's allemaal één pot nat.
en werkt een ketting hg50 7/8 speed daar ook op of moet ik een ketting voor 9 speed installeren?
Sorry voor de vraag.... :oops: Dank.
Piet, is het achter een opschroefcassette of is het een al wat moderner pakket van kransjes. In het laatste geval past daar volgens mij ook een acht-speed op. Je zult denk ik na al die tijd ook een nieuwe ketting en kransjes nodig hebben anders trap je denk ik door.
Het verschil in 7,8,9,10 of 11-speed zit hem in de dikte van de bladen en kransjes enerzijds en de ketting anderzijds. Een brede ketting past wel op smelle bladen maar andersom niet of minder goed. Een 11-speed ketting op 7-speed kransje is vragen om moeilijkheden.

Het kan overigens maar zo zijn dat de fietsenmaker boven of achter nog wat heeft liggen wat hij toch niet meer gebruikt, ik zou daar dus zeker even langs gaan.
_Peter_ schreef:Het verschil in 7,8,9,10 of 11-speed zit hem in de dikte van de bladen en kransjes enerzijds en de ketting anderzijds. Een brede ketting past wel op smelle bladen maar andersom niet of minder goed. Een 11-speed ketting op 7-speed kransje is vragen om moeilijkheden.
"Chains with 3/32" wide rollers are used on bikes with derailleurs such as racing, touring, and mountain bikes. [...] With derailleur equipped bicycles, the external width of the chain also matters, because chains must not be too wide for the cogset or they will rub on the next larger sprocket or too narrow that they might fall between two sprockets."

Het verschil zit 'm in de totale (buiten)breedte van de ketting; interne breedte is 3/32", voor alle derailleurkettingen. De achterkransjes verschillen ook enogszins in breedte en onderlinge afstand, maar dat is voornamelijk om voldoende ruimte te scheppen tussen de kransjes om de ketting te laten lopen. Voorbladen zijn gemaakt voor 3/32" binnenbreedte van een dereailleurketting, of 1/8" binnenbreedte van een baan- of standsfietsketting, of voor héle oude 5v fietsen.

Je hebt zeker gelijk dat een ketting bedoelt voor méér versnellingen meestal probleemloos gebruikt kan worden: grammenjagers doen dat vaak om nog nét dat beetje extra gewicht te besparen. Overigens is het dan weer níet aan te raden om daarin heel ver te gaan; een 7v derailleurkooi is niet ontworpen om een uiterst smalle 11v ketting van het ene naar het andere blad te geleiden.
nu eventjes samenvatten...:
Een brede ketting past wel op smalle bladen maar andersom niet of minder goed.
hieruit besluit ik dat een ketting voor 7 speed (en cassette 7 sp.- bij mij dus geen freewheelpignon) past op smallere bladen van bv. 9 speed.
De 9 sp. voorbladen zijn dunner maar de tussenruimte tss de bladen is hetzelfde als van 7 sp. voorbladen?
Overigens is het dan weer níet aan te raden om daarin heel ver te gaan; een 7v derailleurkooi is niet ontworpen om een uiterst smalle 11v ketting van het ene naar het andere blad te geleiden.
bij mij hier geen probleem. Voorderailleur 7 sp. en ketting 7 speed.

of maak ik een denkfout door te besluiten dat een 7 speed ketting goed werkt met uiteraard 7 speed cassette en drie (of minder) 9 speed voorbladen. :roll: ?

Alvast dank voor de heldere uitleg...
Er is een derailleurketting, niet zoiets als 5v of 6v of 7v. Daarnaast zijn er dunnere kettingen voor 9, 10 en 11v.
De afstand tussen kettingbladen is gelijk tot en met 9v. Daarna wordt het iets kleiner, hangt ook van het merk af.
Piet, Marten heeft het meeste helder op zijn website staan. Al lijkt sommige informatie gedateerd het is nog steeds actueel.

http://www.m-gineering.nl/techdex.htm

Ook voor moeilijker te vinden onderdelen.
Zopas heb ik mijn biopace 48T en 38 T (versleten) vervangen. De kleinste 28T blijft voorlopig erop liggen.
Na veel zoekwerk op internet kwam ik uit op TA specialités, zoals -Peter- het me aanraadde. Nogmaal dank. TA is bijna de enige betaalbare fabrikant die nog zo iets maakt.

Alles werkt goed. Toch nog enkele vraagjes uit nieuwsgierigheid:
1. Op de site Bike-component kon ik kiezen tussen een 36T TA Zephyr "innen" of "mitte".
Gezien het het middenblad van een triple betreft vermoedt ik dat ik de "mitte" moest hebben. Bij mij in de buurt is er een grote fietshandelaar (prijzen nog iets goedkoper en geen verzending! :D ) en die schotelde me de "innen" voor. Op mijn opmerking verzekerde de verkoper me dat alles net zo goed zou werken. Na installatie moet ik hem gelijk geven, maar wat is het verschil (buiten de prijs natuurlijk).
http://www.bike-components.de/shop/cat/ ... =name_desc

2. na montage van de 46T zag ik pas hier en daar 'een halve tand' in de cirkel ipv van een volledige. Eerst dacht ik op een constructiefout. Maar als ik de foto van bike-components aandachtig bezie is het eender.
http://www.bike-components.de/shop/cat/ ... =name_desc

Wat is de reden hiervan?

Dank.

Piet
Piet, het verschil tussen innen en mitte is dat de mitte over schakelhulpjes (Die stalen pennetjes) beschikt en de innen niet. Die halve tandjes zorgen ervoor dat je nog makkelijker tussen de bladen schakelt.

PS
vergeet niet het meegeleverde boutje in het buitenblad te draaien, als je ketting er een keer afvalt zit hiet niet meteen muurvast en krast het ook minder.

Peter
_Peter_ schreef:Piet, het verschil tussen innen en mitte is dat de mitte over schakelhulpjes (Die stalen pennetjes) beschikt en de innen niet. Die halve tandjes zorgen ervoor dat je nog makkelijker tussen de bladen schakelt.
Schakelhulpen zijn vier uitgefreesde profielen in het midden en buitenblad. Die stalen pennetjes hebben een andere functie: versteviging.