Additionally, paste this code immediately after the opening tag: STI shifters bedienen voor V-brake - Forum Wereldfietser

STI shifters bedienen voor V-brake

Is de remhandel van de STI shifters Uitwisselbaar met V-brake
Ik overweeg n.l rapidfire te vervangen voor STI ivm RSI duim
Ik snap dat er dan het eea moet worden vervangen, maar dat zal niet lukken met de remhoeven die tot een racegroep behoren.

Ik ben benieuwd
Groet
Jan
Jazeker, de kabeltrek is echter anders dus je ontkomt dan niet aan een adapter zoals deze http://www.bike-components.de/products/ ... avel+agent
Afbeelding

Er is ook een versie met stelschroef zie ik, dan loopt de prijs al weer verder op zodat je kunt gaan overwegen om crossremmen, cantilevers of raceremmen te monteren, zo rol je wel van het een in het ander. De andere overweging is of de kabel het prettig vindt in de Travel Agent, ik heb geen gebruikerservaringen, mogelijk anderen wel.
STI-grepen trekken minder kabel dan nodig is voor v-brakes. Je kan de travelagent van hierboven gebruiken, of:
-diacompe remhendels voor v-brakes gecombineerd met barend shifters
-STI shifters in combinatie met cantilevers of mini-v-brakes.
-retroshift - shifters voor v-brakes.

Het resultaat van gewoon STI-shifters met v-brakes is dat je de remmen heel krap moet afstellen en relatief grote bewegingen nodig hebt om te remmen. Afhankelijk van je rijstijl zou je om te testen eens kunnen proberen wat dat geeft in de praktijk.
Bij mij komen deze shifters: Velo Orange thumbie consoles erop - misschien ook iets voor jouw.
Ehm, de naam "Velo Orange thumbie consoles" suggereert niet bepaald dat de duim van TS wordt ontzien, of ik moet iets gemist hebben?
Bar end shifters bedien je vooral met de wijsvinger en/of handpalm. Die zijn dan te combineren met bijvoorbeeld Tektro v-brake compatible remgrepen. Die combinatie kost niet veel en heeft ook als voordeel dat je geen front indexing meer hebt.
Neem aan dat je ipv een duim ook je wijsvinger kunt gebruiken.
Jonathan schreef:Bar end shifters bedien je vooral met de wijsvinger en/of handpalm. Die zijn dan te combineren met bijvoorbeeld Tektro v-brake compatible remgrepen. Die combinatie kost niet veel en heeft ook als voordeel dat je geen front indexing meer hebt.
Ik gebruik toch echt wel mijn duim bij de bar-end shifters (Mijn bar-end steekt namelijk omhoog :wink: ), daarnaast mijn wijsvinger om weer terug te schakelen. De thumbies waar Inge het over heeft zijn ongeveer hetzelfde als de onvolprezen duimschakelaars van Shimano uit het eind van de jaren 80. Je kan ze ook bij Paul Components krijgen die zijn zo te zien hetzelfde (op het logo na). De duimschakelaars schakelen naast met de duim (Naar een kleiner verzet) ook weer met de wijsvinger (naar een groter verzet). Afhankelijk van welk merk shifter en uitvoering je kiest is het wel of niet geindexeerd, voor de voor-derailleur is het dat sowieso niet.
Ik dacht altijd dat bij rapidfire en STI ook de voorderailleur indexing had, maar daar wil ik vanaf wezen. Op mijn racestuur bedien ik de bar-end shifters met de zelfde greep als waarmee ik het stuur vasthoud, nu ik erover nadenk. Schakelen doe ik, denkik, vooral met pink/ringvinger en de muis van mijn hand.

Ik vind de combinatie gewoon een redelijk betrouwbare en betaalbare oplossing voor vakantiefietsers. Maar die brifters zijn prachtig, vooral van Campagnolo. Mijn ideale droomfiets heeft ze ook.