door
Leon » wo 30 jul, 2014 09:10
Santiago2011 schreef:Vandaag op 3/4 van mijn fietsvakantie begon het tijdens een koffiepauze opeens enorm hard te regenen. Brooks b17 zadel is toen natgeregend en daarna ben ik 45 km verder gefietst. ... totaal doorgezakt
Dat je op een nat Brookszadel beter niet moet gaan fietsen is altijd zo geweest. Als je er op zit is de spanning in het leer, met name vooraan, nu eenmaal best hoog en continu; onvergelijkbaar met de spanning in schoenen etc.
(Waarmee ik niet ontken dat de huidige zadels van veel mindere duurzaamheid zijn dan die van 15 jaar geleden of eerder, dat blijkt ook uit mijn ervaringen)
Brooks schrijft er
zelf over:
"How do I protect my saddle against rain?
Though your saddle will not be harmed by a great deal of rain, a suitable waterproof cover should be used and all care should be taken to avoid riding your saddle if it is soaked through."
Het leer warm laten krimpen na nat te zijn geweest lijkt me ook een leuk experiment. Ik zou wel de spanbout eerst nog een stuk lossen.
Overigens is een doorgezakt nieuw zadel zeker nog wel op te spannen als er nog voldoende lengte van de spanbout over is. Het zadeldek zal dan uiteraard wel eerst droog moeten zijn. De totale te spannen lenge van nieuw naar het einde van de bout is ongeveer 1 inch; handig te weten als je een tweedehands brookszadel koopt.