We hebben de vork nu 2 jaar voor Santos door de mangel gehaald....
Geen probleem mee gehad.
De vork is bijzonder stijf. De fiets werd met deze vork meer stijf dan met een vaste voorvork. Zelfs met heel veel bagage op het voorwiel hield de vork zich goed al worden de verende eigenschappen dan natuurlijk wel een stukje minder.
De vork is redelijk makkelijk zelf uit elkaar te halen al moet je daar wel een beetje oog voor techniek voor hebben.
De vork veert nu nog net zo goed als 2 jaar geleden.
We hebben sinds een week 2 nieuwe fietsen waar dezelfde vorken weer op zitten. Maar dit keer in firmtech uitvoering.
Er kunnen inderdaad HS33 remmen op. Het is tenslotte dezelfde fabrikant. Voor zover is weet kan op elke vork HS33 remmen worden gemonteerd. Dus dat hoeft niet de reden te zijn om voor de Magura Vidar te kiezen. (note: de Magura Vidar heette eerst de Magura 2Stroke. andere naam, zelfde vork). De vorken die we nu hebben zijn firmtech uitgevoerd. Dat houdt in dat de HS33 remmen "ingebouwd" zijn in de vork. Vork en rem zijn dus "??n" geheel. De remmen zitten bij dit systeem achter de vork zodat de remmen beter worden beschermd. Een nadeel zou kunnen zijn dat je geen normale remnokken hebt zodat je bij problemen niet snel een goedkoop remsetje in bv India kunt kopen om die erop te zetten. Het gaat wel lukken maar dan wordt het iets meer knutselen.
De vork heeft stalen veren met een oliedemping. De mate van vering kan je instellen. Er zit geen lockout systeem op al kan je de vork wel lekker strak zetten.
Hieronder vind je een plaatje van de voorvork in combinatie met de Tubus Swing drager.
Oh ja, de ideale fiets??..........ik denk dat ik die afgelopen week heb gebouwd! Ik heb er nog geen foto's van (ga ik vanmiddag maken) maar de eerste 200 kilometers zien er veel belovend uit. Een fiets die het altijd doet en nagenoeg geen onderhoud vergt.......wie droomt daar niet van?!
Langzaam maar zeker gaat de Nederlandse wereldfietser profiteren van de nieuwe technieken die de laatste jaren bijzonder betrouwbaar zijn geworden. Door een slimme mix van oud en nieuw te maken kan je op dit moment hele mooie fietsen bouwen.