Jan Joris schreef:
Ik heb er geen foto van maar het zag er inderdaad uit zoals op jouw foto. De velg was gescheurd dat staat vast. Het is mogelijk dat de scheur over de las liep.
Het zag er dus hetzelfde uit als de lasnaad van een velg, maar toch was het zeker een scheur? Hoe zag je dan het verschil?
Jan Joris schreef:
Mijn ervaring + de ervaring van ronde-van-Frankrijk-renners-die-nog-altijd-renners-begeleiden-in-diezelfde-ronde:
1. het bolt veel sneller
2. minder lekke banden
Professionele mountainbikers, veldrijders, ... zullen vaak niet met een maximale bandenspanning rijden. Weten die mensen niet waar ze met bezig zijn?
Zolang je niet als een wielrenner op vakantie gaat (dat kan natuurlijk wel, maar de meeste vakantiefietsers doen dat niet) is de vergelijking nogal onzinnig. Maximale spanning rijdt dus niet altijd sneller en levert niet noodzakelijk minder lekke banden op.
Jan Joris schreef:
Dat klopt. Tijden en mensen evolueren: mijn vorige fiets heb ik als student gekocht in het begin van de jaren 90. Ik ben er lange tijd mee blijven rondrijden. Het was een standaardproductiefiets met inderdaad geen topkwaliteit wielen. Met een gewicht van rond de 95kg + bagage dan zien zelfs goede velgen af. Daar hoeft men zich niet in te lezen maar gewoon logisch nadenken. Na 10 jaren werken heb ik een nieuwe fiets gekocht die van veel betere kwaliteit was. Niet iedereen kan zich als student topkwaliteit aanschaffen. En die betere kwaliteit was enkel te wijten aan een dubbelwandige velg die veel sterker zijn dan enkelwandige velgen. Moet je even wat inlezen ...
Ik heb nergens ook maar gesuggereerd dat ik niet begrijp dat mensen niet altijd topkwaliteit kunnen aanschaffen. Maar je stelling dat het kwaliteitsverschil sowieso enkel aan de dubbelwandige velg ligt is veel te kort door de bocht. Om dat te beseffen moet je je inderdaad wat meer inlezen om te beseffen dat het belangrijkste aan een wiel, een goede wielbouwer is.
Jan Joris schreef:
De originele vraagsteller wilde een duidelijk antwoord. Jij geeft een antwoord door nog een retorische vraag te stellen waar men dus geen millimeter verder mee is. Ik geef hem een duidelijk en verifieerbaar antwoord. De houding is niet gevaarlijker als doodgewoon op de fiets te springen en een rondje te gaan toeren. Als dit al een gevaarlijk houding zou zijn dan kun je beter thuis in de zetel blijven zitten. Want als een velg kan breken dan kan een stuur afbreken alsook een zadel en zoveel meer zoals men in koersen regelmatig ziet. Zelfs een niet doorgesleten velgwand kan het opeens begeven door een fabricagefout.
Onzin. Ik heb niet eens geantwoord op de vraag van de originele vraagsteller. Die had immers al prima en zeer duidelijke antwoorden gekregen van anderen.
Maar die goede antwoorden werden teniet gedaan door jouw onterecht en eenzijdig advies om te kijken naar scheurtjes en af te gaan op de gereden afstand. Daar ging ik tegen in.
En waarom is het niet correct om enkel te wijzen op scheurtje en afstand?
- Scheurtje zijn lang niet altijd (tijdig) zichtbaar en voelbaar.
- Op vakantie wil men niet opeens met een onbruikbare velg geconfronteerd worden.
- Velgslijtage wordt veel meer bepaald door de combinatie van type remblokjes, de wijze waarop iemand remt, hoeveel er geremd wordt, in welke omstandigheden er geremd wordt, ... dan door de eigenlijk afstand. Vandaar zijn die slijtage-indicatoren ook zo handig.
Jan Joris schreef:
Renaat schreef:Fout vermoeden. Ik heb het zien gebeuren, het ene moment een perfect recht wiel en vijf minuten later een over de helft van het wiel afgescheurde velgrand veroorzaakt door vergaande slijtage.
Juist en daar hebben we het nu over (als je even wil lezen wat de anderen schrijven): het daadwerkelijk breken van een velg gaat niet van de ene seconde op de andere waarbij de rijder dan op zijn of haar gezicht gaat. Daar gaat het over. Men heeft voldoende tijd (in jouw geval 5 minuten) om af te stappen bij het vervormen van het wiel zonder tegen de vlakte te gaan.
Ik zal wat duidelijker zijn. Op het ene moment leek er niets aan de hand en 0.5 seconden later was de velgrand over een groot deel van de velg afgescheurd. Je veronderstelling klopt dus niet en het is (mogelijk uitzonderlijk) mogelijk dat die tijd om af te stappen er niet is.
M.a.w. je veronderstelling is verkeerd en je advies is dom. Zeker omdat de vraag ging over iemand die met een gerust hart op fietsvakantie wil vertrekken. Dus zelf al zou je het altijd tijdig merken - wat dus niet het geval is - dan wil je op fietsvakantie nog niet geconfronteerd worden met een onbruikbaar wiel.
Renaat