Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg preventief vervangen of doorrijden? - Forum Wereldfietser

Velg preventief vervangen of doorrijden?

Omdat ik binnenkort voor het eerst in een gebied ga fietsen is waar het vlak is, wil ik de remblokken van m'n fiets vervangen.

Op internet zoekende las ik dat normale remblokjes, die ik altijd had, je velg erg snel doen slijten. Hier schrok ik nogal van. Mijn velgen zitten er al op sinds ik de fiets kocht, maar geen idee hoeveel KM al.

Moet ik de velg nu preventief vervangen? Ik moet er niet aan denken dat de velg het begeeft tijdens een afdaling. :shock:

Kan je bij de gemiddelde fietsenmaker een kant en klaar wiel kopen dat je middels de quicke release zo in je fiets kan zetten?

Zijn er hier mensen die al wel eens een velg gebroken hebben? En wat gebeurde er toen? Hoe groot is de kans dat de velg net nu zo breken?
Otis,
Wanneer je velgen aan de buitenkant al wat hol worden is er duidelijk slijtage. En dat is heel normaal. Dat kun je zelf voelen. Laat je goed informeren bij je fietsenmaker of ga naar een fietsenmaker die weet wat vakantiefietsen is en neem je fiets mee. Overigens, bij een jaarlijkse controle moet slijtage van de velgen op een gegeven moment opvallen. Succes.
Loes
Ik zou beginnen met goeie remblokken te kopen
Meet de wanddikte van je velg , als dit nog boven de 1 mm is kan je nog wel een tijdje blijven fietsen
Loes van den Bergen schreef:Otis,
Wanneer je velgen aan de buitenkant al wat hol worden is er duidelijk slijtage. En dat is heel normaal. Dat kun je zelf voelen. Laat je goed informeren bij je fietsenmaker of ga naar een fietsenmaker die weet wat vakantiefietsen is en neem je fiets mee. Overigens, bij een jaarlijkse controle moet slijtage van de velgen op een gegeven moment opvallen. Succes.
Loes
Ja, ik zal dan op zoek moeten naar een specialistische fietsenmaker. De fietsenmaker hier in de omgeving stuurt nogal snel aan op het kopen van een nieuwe fiets, in plaats van het vervangen van versleten dure onderdelen.
dik5 schreef:Ik zou beginnen met goeie remblokken te kopen
Meet de wanddikte van je velg , als dit nog boven de 1 mm is kan je nog wel een tijdje blijven fietsen
Hoe meet je dat? Ik heb geen schuifmaat liggen hier.
http://www.m-gineering.nl/velg.htmInspiratie en informatie bij Marten.
Eric op de Fiets schreef:http://www.m-gineering.nl/velg.htmInspiratie en informatie bij Marten.
Interessant. Daar staat iets over een groef als in indicator. Er staat ook dat dat minder positief is, waarom is dat?

Die groef is nog wel zichtbaar op mijn velgen. Mag ik dan concluderen dat ik er nog even op door kan rijden, of is dat te optimistisch?
Otis schreef:Die groef is nog wel zichtbaar op mijn velgen. Mag ik dan concluderen dat ik er nog even op door kan rijden
Zeker.
Ave Gone schreef:
Otis schreef:Die groef is nog wel zichtbaar op mijn velgen. Mag ik dan concluderen dat ik er nog even op door kan rijden
Zeker.
Wat is het moment om te vervangen dan? Als het reliëf uit de groef is, of als de groef uberhaupt helemaal niet meer zichtbaar is?
Otis schreef:
Ave Gone schreef:
Otis schreef:Die groef is nog wel zichtbaar op mijn velgen. Mag ik dan concluderen dat ik er nog even op door kan rijden
Zeker.
Wat is het moment om te vervangen dan? Als het reliëf uit de groef is, of als de groef uberhaupt helemaal niet meer zichtbaar is?
Omdat je met het blote oneffenheden in metalen oppervlakte tamelijk precies kunt waarnemen vallen de twee momenten die je noemt behoorlijk samen.
Waarschijnlijker is dat de groef over een bepaald deel van de velg eerder vedwijnt. Dan wordt het tijd om te gaan vervangen. Een MTB-er die continu door de modder ragt kan dit overkomen na 2000 km; een regenhater als ik met goede blokjes kan meer dan 40.000 km met een velg doen. De anderen zitten daartussen.
Ik kom net terug van een fietstocht langs de kanalen in Bourgondië. Net voor Dijon heb ik mijn ketting gebroken. Terug aan elkaar gezet en rustig naar Dijon gefietst waar ik naar de fietsenmaker getrokken ben om een nieuwe ketting te laten zetten. Toen ik de fiets terug ging ophalen zei de fietsenmaker dat hij slecht nieuws had: de achter velg was gebroken. En inderdaad, er liep een scheur dwars door de dubbelwandige velg, van de ene naar de andere kant. Ik had er niets van gemerkt. De velg stond nog helemaal kaarsrecht maar kon elk moment volledig doorbreken. Ik ben naar een andere fietsenmaker moeten gaan want zelf had hij dit model van velg niet meer.

Uiteindelijk gaat alles kapot. Mijn gewicht varieert tussen de 90 en 100kg. Ik zet altijd de maximale druk op mijn banden (6 bar), ik heb ongeveer 10.000 km volledig beladen gereden, de fietstochten gaan over gladde asfaltwegen tot kasseien en kiezelwegen vol putten.

Ik ben in feite heel tevreden geweest over de velgen: vorige niet-dubbelwandige velgen moesten na elke fietsreis recht gezet worden. Bij deze velgen is dit niet het geval. Maar de schokken moeten altijd ergens geabsorbeerd worden. Bij de vorige velgen werd de schok-energie omgezet in het verbuigen van de velg. Bij deze velgen wordt de energie blijkbaar opgevangen door het materiaal. Ik zou de velgen op scheurtjes controleren. Geen scheurtjes en minder dan 10.000 beladen kilometers? Gewoon blijven doorrijden.

Ik zal waarschijnlijk in de toekomst wel meer naar de velgen kijken. Het is al lang geleden dat ik nog lek ben gereden. Wanneer je een nieuwe binnenband oplegt kijk je automatisch naar de velg wanneer je hem hanteert. Dat doe ik dus niet meer omdat ik geen lekke banden meer heb.

Ik heb het vermoeden dat voor het finaal doorbreken van een velg, hij eerst zodanig vervormt dat hij automatisch de remblokken raakt en je dus afremt en hopelijk op een pijnloze manier attent wordt gemaakt op dreigend onheil.
Jan Joris schreef: Ik zet altijd de maximale druk op mijn banden (6 bar),
Dan vraag een mens zich toch spontaan af waarom men dat zou doen?
Jan Joris schreef: Ik ben in feite heel tevreden geweest over de velgen: vorige niet-dubbelwandige velgen moesten na elke fietsreis recht gezet worden. Bij deze velgen is dit niet het geval.
Even wat inlezen in wielen, wielsterkte, spaken van wielen, ...
Dan zou je niet veronderstellen dat dit eenvoudigweg te wijten zal zijn aan de velgen. Als men wielen altijd moet rechtzetten na een fietsreis, dan heeft men slechte wielen gekocht / een slechte wielenbouwer de wielen laten spaken.
Jan Joris schreef: Geen scheurtjes en minder dan 10.000 beladen kilometers? Gewoon blijven doorrijden.
Gevaarlijke houding. Een doorgesleten velgwand kan het opeens begeven zonder voorafgaande zichtbare scheurtje.
Jan Joris schreef: Ik heb het vermoeden dat voor het finaal doorbreken van een velg, hij eerst zodanig vervormt dat hij automatisch de remblokken raakt en je dus afremt en hopelijk op een pijnloze manier attent wordt gemaakt op dreigend onheil.
Fout vermoeden. Ik heb het zien gebeuren, het ene moment een perfect recht wiel en vijf minuten later een over de helft van het wiel afgescheurde velgrand veroorzaakt door vergaande slijtage.

Renaat
Jan Joris schreef:Toen ik de fiets terug ging ophalen zei de fietsenmaker dat hij slecht nieuws had: de achter velg was gebroken. En inderdaad, er liep een scheur dwars door de dubbelwandige velg, van de ene naar de andere kant.
Was dat niet de las en was dat wel gescheurd?
Wat je beschrijft komt mij uiterst merkwaardig voor. Heb je er een foto van?
Zo ongeveer?
Afbeelding
Ave Gone schreef:
Jan Joris schreef:Toen ik de fiets terug ging ophalen zei de fietsenmaker dat hij slecht nieuws had: de achter velg was gebroken. En inderdaad, er liep een scheur dwars door de dubbelwandige velg, van de ene naar de andere kant.
Was dat niet de las en was dat wel gescheurd?
Wat je beschrijft komt mij uiterst merkwaardig voor. Heb je er een foto van?
Zo ongeveer?
Afbeelding
Ik heb er geen foto van maar het zag er inderdaad uit zoals op jouw foto. De velg was gescheurd dat staat vast. Het is mogelijk dat de scheur over de las liep.
Revanho schreef:
Jan Joris schreef: Ik zet altijd de maximale druk op mijn banden (6 bar),
Dan vraag een mens zich toch spontaan af waarom men dat zou doen?

Mijn ervaring + de ervaring van ronde-van-Frankrijk-renners-die-nog-altijd-renners-begeleiden-in-diezelfde-ronde:
1. het bolt veel sneller
2. minder lekke banden

Jan Joris schreef: Ik ben in feite heel tevreden geweest over de velgen: vorige niet-dubbelwandige velgen moesten na elke fietsreis recht gezet worden. Bij deze velgen is dit niet het geval.
Even wat inlezen in wielen, wielsterkte, spaken van wielen, ...
Dan zou je niet veronderstellen dat dit eenvoudigweg te wijten zal zijn aan de velgen. Als men wielen altijd moet rechtzetten na een fietsreis, dan heeft men slechte wielen gekocht / een slechte wielenbouwer de wielen laten spaken.

Dat klopt. Tijden en mensen evolueren: mijn vorige fiets heb ik als student gekocht in het begin van de jaren 90. Ik ben er lange tijd mee blijven rondrijden. Het was een standaardproductiefiets met inderdaad geen topkwaliteit wielen. Met een gewicht van rond de 95kg + bagage dan zien zelfs goede velgen af. Daar hoeft men zich niet in te lezen maar gewoon logisch nadenken. Na 10 jaren werken heb ik een nieuwe fiets gekocht die van veel betere kwaliteit was. Niet iedereen kan zich als student topkwaliteit aanschaffen. En die betere kwaliteit was enkel te wijten aan een dubbelwandige velg die veel sterker zijn dan enkelwandige velgen. Moet je even wat inlezen ...
Jan Joris schreef:
Geen scheurtjes en minder dan 10.000 beladen kilometers? Gewoon blijven doorrijden.
Gevaarlijke houding. Een doorgesleten velgwand kan het opeens begeven zonder voorafgaande zichtbare scheurtje.

De originele vraagsteller wilde een duidelijk antwoord. Jij geeft een antwoord door nog een retorische vraag te stellen waar men dus geen millimeter verder mee is. Ik geef hem een duidelijk en verifieerbaar antwoord. De houding is niet gevaarlijker als doodgewoon op de fiets te springen en een rondje te gaan toeren. Als dit al een gevaarlijk houding zou zijn dan kun je beter thuis in de zetel blijven zitten. Want als een velg kan breken dan kan een stuur afbreken alsook een zadel en zoveel meer zoals men in koersen regelmatig ziet. Zelfs een niet doorgesleten velgwand kan het opeens begeven door een fabricagefout.
Jan Joris schreef: Ik heb het vermoeden dat voor het finaal doorbreken van een velg, hij eerst zodanig vervormt dat hij automatisch de remblokken raakt en je dus afremt en hopelijk op een pijnloze manier attent wordt gemaakt op dreigend onheil.
Fout vermoeden. Ik heb het zien gebeuren, het ene moment een perfect recht wiel en vijf minuten later een over de helft van het wiel afgescheurde velgrand veroorzaakt door vergaande slijtage.

Juist en daar hebben we het nu over (als je even wil lezen wat de anderen schrijven): het daadwerkelijk breken van een velg gaat niet van de ene seconde op de andere waarbij de rijder dan op zijn of haar gezicht gaat. Daar gaat het over. Men heeft voldoende tijd (in jouw geval 5 minuten) om af te stappen bij het vervormen van het wiel zonder tegen de vlakte te gaan.

Renaat
Otis schreef: Kan je bij de gemiddelde fietsenmaker een kant en klaar wiel kopen dat je middels de quicke release zo in je fiets kan zetten?

Zijn er hier mensen die al wel eens een velg gebroken hebben? En wat gebeurde er toen? Hoe groot is de kans dat de velg net nu zo breken?
Otis,

ja je kan bij een fietsenmaker een kant en klaar wiel kopen. Dat heb ik gedaan toen eenmaal mijn velg gebroken was.

Wat ik je aanraad:
1. ga naar een eerlijke fietsenmaker en laat hem/haar naar de velg kijken en zijn/haar oordeel erover vellen
2. laat eventueel nieuwe remblokjes, remkabels (een hogere kans op een gebroken remkabel dan een gebroken velg) en banden steken; mijn fiets gaat voor elke fietsreis sowieso naar een Tour-monteur, iets wat ik je ten zeerste kan aanraden.
3. als je zeker wil zijn dat er niets kapot gaat, blijf dan thuis (leve het avontuur! waar er gewoonlijk wel iets stuk gaat)
4. maar vooral: geniet van je vakantie (leve het avontuur!); dus als de zorgen toch blijven bestaan, koop dat nieuwe wiel, hijs de zeilen, en kies voor het ruime sop.
Ik heb altijd handgemaakte rigida dp 18 velgen gehad op toerfiets met bepakking voor in de bergen, handgemaakt, 23 breedte banden.
Mijn fietsenmaker maakte ze handmatig en op kruispunten spaken soldeerde hij zilverdraad. Nooit problemen gehad, maximale uitslag 0,5 mm .
Vanwege smalle banden en ook mijn niet lichte gewicht wel probleem dat de wangen van de banden vaak eerder stuk waren dan profiel, daarom soms na 1000 km al banden vervangen en reserve mee.
Hij is nu overleden en ik maak ze nu zelf,

Daarom wilde ik overstappen op bredere velgen 18 binnenkant met bandenbreedtemogelijkheid 32.

ik heb voor zekerheid bij Rose kant en klaar besteld DT Swiss TK 540, daar maken ze ook de wielen die je wilt hebben met deore XT assen. Ik heb zelf wielrichter en spanningsmeter en ze zelf nog verder geperfectioneerd en vorig jaar geen problemen gehad.
Wielen wel veel zwaarder dan de rigida racevelgen, maar het ligt wel super op de weg en geen bandenproblemen gehad 2600 km in de alpen.

als je kant en klaar wiel onderweg koopt, loopt je wellicht het risico dat het nog niet goed op spanning is, omdat het misschien een fabrieksmatig gemaakt wiel is, of omdat de spaken na een paar honderd km los trillen en je zo weer een slag in je wiel hebt, dan moet de fietsenmaker hem misschien goed op spanning brengen, dan afhankelijk van de fietsenmaker, kun je zeker wel een goed wiel kopen denk ik.

veel succes!
Jan Joris schreef: Ik heb er geen foto van maar het zag er inderdaad uit zoals op jouw foto.
Dan ben je bedrogen. Velgen breken niet in die richting met zo'n fijn lijntje. Als ze in die richting breken komt het omdat er grof geweld is geweest (een ongeluk) en ziet de breuk er niet zo fraai uit.
Mijn bijdrage aan de gescheurde velgen problematiek:
Na een verontrustende reeks lekke banden (om de andere dag!), bleek mijn velg er zó uit te zien:

Afbeelding

Die scheur liep bijna geheel rondom! En ook het velglint was in diezelfde richting gescheurd.
Het ging om een Mavic velg en hij werd gebruikt op een tandem. Daar bleek Mavic een slechte keus voor en we hebben hem snel vervangen door Rigida.
Ik ben blij dat we die lekke banden als voorbode kregen, want je moet er toch niet aan denken dat je (tijdens een afdaling) een velg hebt die het begeeft.

Marc.
Jan Joris schreef: Ik heb er geen foto van maar het zag er inderdaad uit zoals op jouw foto. De velg was gescheurd dat staat vast. Het is mogelijk dat de scheur over de las liep.
Het zag er dus hetzelfde uit als de lasnaad van een velg, maar toch was het zeker een scheur? Hoe zag je dan het verschil?
Jan Joris schreef: Mijn ervaring + de ervaring van ronde-van-Frankrijk-renners-die-nog-altijd-renners-begeleiden-in-diezelfde-ronde:
1. het bolt veel sneller
2. minder lekke banden
Professionele mountainbikers, veldrijders, ... zullen vaak niet met een maximale bandenspanning rijden. Weten die mensen niet waar ze met bezig zijn?

Zolang je niet als een wielrenner op vakantie gaat (dat kan natuurlijk wel, maar de meeste vakantiefietsers doen dat niet) is de vergelijking nogal onzinnig. Maximale spanning rijdt dus niet altijd sneller en levert niet noodzakelijk minder lekke banden op.
Jan Joris schreef: Dat klopt. Tijden en mensen evolueren: mijn vorige fiets heb ik als student gekocht in het begin van de jaren 90. Ik ben er lange tijd mee blijven rondrijden. Het was een standaardproductiefiets met inderdaad geen topkwaliteit wielen. Met een gewicht van rond de 95kg + bagage dan zien zelfs goede velgen af. Daar hoeft men zich niet in te lezen maar gewoon logisch nadenken. Na 10 jaren werken heb ik een nieuwe fiets gekocht die van veel betere kwaliteit was. Niet iedereen kan zich als student topkwaliteit aanschaffen. En die betere kwaliteit was enkel te wijten aan een dubbelwandige velg die veel sterker zijn dan enkelwandige velgen. Moet je even wat inlezen ...
Ik heb nergens ook maar gesuggereerd dat ik niet begrijp dat mensen niet altijd topkwaliteit kunnen aanschaffen. Maar je stelling dat het kwaliteitsverschil sowieso enkel aan de dubbelwandige velg ligt is veel te kort door de bocht. Om dat te beseffen moet je je inderdaad wat meer inlezen om te beseffen dat het belangrijkste aan een wiel, een goede wielbouwer is.
Jan Joris schreef: De originele vraagsteller wilde een duidelijk antwoord. Jij geeft een antwoord door nog een retorische vraag te stellen waar men dus geen millimeter verder mee is. Ik geef hem een duidelijk en verifieerbaar antwoord. De houding is niet gevaarlijker als doodgewoon op de fiets te springen en een rondje te gaan toeren. Als dit al een gevaarlijk houding zou zijn dan kun je beter thuis in de zetel blijven zitten. Want als een velg kan breken dan kan een stuur afbreken alsook een zadel en zoveel meer zoals men in koersen regelmatig ziet. Zelfs een niet doorgesleten velgwand kan het opeens begeven door een fabricagefout.
Onzin. Ik heb niet eens geantwoord op de vraag van de originele vraagsteller. Die had immers al prima en zeer duidelijke antwoorden gekregen van anderen.
Maar die goede antwoorden werden teniet gedaan door jouw onterecht en eenzijdig advies om te kijken naar scheurtjes en af te gaan op de gereden afstand. Daar ging ik tegen in.

En waarom is het niet correct om enkel te wijzen op scheurtje en afstand?
- Scheurtje zijn lang niet altijd (tijdig) zichtbaar en voelbaar.
- Op vakantie wil men niet opeens met een onbruikbare velg geconfronteerd worden.
- Velgslijtage wordt veel meer bepaald door de combinatie van type remblokjes, de wijze waarop iemand remt, hoeveel er geremd wordt, in welke omstandigheden er geremd wordt, ... dan door de eigenlijk afstand. Vandaar zijn die slijtage-indicatoren ook zo handig.
Jan Joris schreef:
Renaat schreef:Fout vermoeden. Ik heb het zien gebeuren, het ene moment een perfect recht wiel en vijf minuten later een over de helft van het wiel afgescheurde velgrand veroorzaakt door vergaande slijtage.
Juist en daar hebben we het nu over (als je even wil lezen wat de anderen schrijven): het daadwerkelijk breken van een velg gaat niet van de ene seconde op de andere waarbij de rijder dan op zijn of haar gezicht gaat. Daar gaat het over. Men heeft voldoende tijd (in jouw geval 5 minuten) om af te stappen bij het vervormen van het wiel zonder tegen de vlakte te gaan.
Ik zal wat duidelijker zijn. Op het ene moment leek er niets aan de hand en 0.5 seconden later was de velgrand over een groot deel van de velg afgescheurd. Je veronderstelling klopt dus niet en het is (mogelijk uitzonderlijk) mogelijk dat die tijd om af te stappen er niet is.

M.a.w. je veronderstelling is verkeerd en je advies is dom. Zeker omdat de vraag ging over iemand die met een gerust hart op fietsvakantie wil vertrekken. Dus zelf al zou je het altijd tijdig merken - wat dus niet het geval is - dan wil je op fietsvakantie nog niet geconfronteerd worden met een onbruikbaar wiel.

Renaat
Ik ben blij dat we die lekke banden als voorbode kregen
Inderdaad. Toch moet er al langer iets te merken zijn geweest aan het wiel, aangenomen dat je velgremmen op de tandem hebt. Ik heb hetzelfde eens gehad met een Bontrager velg. Het wiel ging niet meer regelmatig remmen omdat op de plek waar de scheur begint, de velgranden iets verder uit elkaar gaan staan. De scheur was nog maar 10 cm maar ik werd wel gealarmeerd.
Als je de reacties van deze draad doorneemt, vraag je je af waarom niet meer mensen een fiets met schijfremmen op vakantie meenemen. Dan heb je in elk geval geen last van versleten velgen en het remt ook nog eens veel beter. Een scheur onder het velglint blijft uiteraard nog wel mogelijk, maar hoe vaak gebeurt zoiets nu?