Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Routeplanning - Forum Wereldfietser

Routeplanning

Hallo wereldfietser.

Ikzelf ben een tour-fietser en mountainbiker. Het laatste als training om mijn tours voor te bereiden.
Ik besef ook dat mn niet voor elke discipline ( tourfietsen, mountainbike, racefietsen ...) infrastructuur voorziet. Als ik op zoek ga naar mogelijke leuke routes heb ik het vaak moeilijk om te bepalen voor welke disciplines deze route geschikt is. Ter verduidelijking:
Tour-fietsroutes hebben vaak onverharde paden die al sterk op mountainbike tracks lijken.
Dit vind ik (persoonlijk) best leuk tot op bepaald niveau. Maar ik wil toch vermijden dat ik als tour fietser in het spoor van racefietsers zit.
Lijkt me niet leuk (ook niet voor de racefietsers zelf.
Enfin, hoe houden jullie met deze disciplines rekening als jullie een route willen rijden of maken?
Benieuwd naar jullie info
Alvast dank.
Danny
Lijkt me stug dat aangegeven fietsroutes over trajecten gaan die op mountainbikepaden beginnen te lijken...
Ik snap eigenlijk ook niet zo goed wat het probleem is als er wielrenners (amateurs, neem ik aan?) op eenzelfde weg rijden?

Qua routes in Nederland kies ik vaak voor LF-routes, en rondom huis zet ik zelf iets uit met hulp van de knooppunten. Dat zijn zeker geen mountainbikepaden.
In het buitenland ligt het er maar net aan wat voor route ik wil volgen. De beschrijvingen van anderen kunnen helpen om te bepalen wat voor soort paden je tegen zult komen. Soms kunnen routes aangegeven zijn, soms zie je op een kaart een onverhard pad en is het maar de vraag wat je tegenkomt. In Marokko ben ik meer dan eens aangenaam verrast omdat onverharde wegen echte uitdagingen bleken te zijn: droge rivierbeddingen met grote keien en zeer zacht zand (waarin je wegzakt en 50mm je niet voldoende helpt) bleken daar onderdeel uit te maken van doorsteekjes tussen asfaltwegen. In Schotland zocht ik die heftige paden expres op dankzij de ervaringen van anderen. Zonder hun ervaringen had ik waarschijnlijk alleen maar asfalt gezien. (En als je dat leuk vindt, is dat natuurlijk mooi. :wink: )

Dus eehh... Tja, het varieert nogal. Uitgezette routes kennen in mijn ervaring geen mountainbikepaden. Wielrenners kunnen natuurlijk gebruik maken van ieder pad en iedere weg die zij wensen. En zelf uitgezette routes kun je juist selecteren op mate van (on)verhardheid (door voorkennis over dat traject) of je kun je laten verrassen door de kaart (of zonder kaart gaan, dan laat je je nóg meer verrassen; mits je niet in de problemen kunt komen daardoor, uiteraard).
Ik heb zojuist mbv komoot.de een mountainbike-tour van Oostenrijk naar Nederland gepland. Route dus nog niet aan den lijve ervaren, maar verwachtingen zijn hoog!
Ik heb deze planner eerst uitgeprobeerd in mij bekende omgeving: gekozen route was niet verkeerd.
Op komoot.de kun je oa selecteren op type fiets en ook je eigen conditie ingeven.
Toch even verduidelijken dat ik geen probleem heb met het type fietser ( wielrenner). Tenminste als het er niet te veel in 1keer zijn :?
Neen, mijn routprofiel van mn gps heeft een bestaande track " iets" anders ingeladen vanuit mn pc.
Heb nog wel wat te leren!