door
Gideon » za 26 jul, 2014 08:12
Als je het leuk vindt om het zelf te doen, kan je veel besparen. Bovendien leer je ervan wat altijd van pas kan komen, in mijn geval ook veel makkelijker. Dichtsbijzijnde fietsenwinkel is 8km, en fiets wordt nooit direct gemaakt.
Waarom wegdoen en maar weer nieuw kopen, ook een fiets heeft onderhoud nodig. En inderdaad een fietsenmaker moet ook brood op de plank
Zelf heb ik een aantal fietsen die al 25 jaar of ouder zijn, die doen het nog steeds uiteraard vervang ik de versleten onderdelen. Maar een 8 speed cassette + ketting heb je al voor €18 en ja prima kwaliteit (Sunrace cassette €6 en Sram ketting) De voorbladen gaan veel langer mee, mits je de cassette en ketting op tijd vervangt. Over slijtage van ketting en cassette is veel te vinden hier.
Voorblad of bladen is moeilijker om daar een indicatie van te geven, bij de meeste fietsers wordt één voorblad gebruikt, als het losse bladen zijn, volstaat het om alleen het versleten blad te vervangen.
Dan nog het gereedschap om dit te doen, eenmalige uitgave van ongeveer €25
En "remmen vervangen" zal wel bedoeld worden dat de remblokjes vervangen moeten worden, remblokjes voor- en achter kosten €18 (type cardridge bij bike4travel, volgende keer alleen de blokjes €8,-).
15 jaar geleden kwam ik voor een paar onderdeeltjes bij de rijwielhersteller, voor ik het wist loodste hij mij naar de showroom, want "mijn fiets was het niet meer waard, en hij kon een mooie prijs maken als ik twee nieuwe fieten zou kopen". Vanaf dat moment doe ik bijna al het onderhoud zelf. Dagelijks rij ik op een Giant Expedition uit 1990 (gevonden bij de vuilnisbak) hieveel km ik daarmee gefiets heb weet ik niet, de versleten onderdelen vervang ik en fietsen maar.
Op de vraag hoe lang gaan onderdelen mee, ligt voor en groot gedeelte aan de weersomstandigheden en ook aan "vethouden van de ketting". Ik doe ongeveer 7000km met ketting en tandwielen en 25000 met middelste voorblad (andere 2 bladen gebruik ik nauwelijks). Remblokjes gaan ongeveer 8000 km mee. In mijn Expedition zitten nog de originele wielen, alleen de conussen en kogels heb ik vervangen. De banden gaan 1,5 jaar mee. Verder nog een flesje teflon olie voor de ketting a €7 (doe ik 3 jaar mee) en een grote pot kogellagervet van €10 (gaat 5 jaar mee).