Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iemand een Dazer te leen/te koop? - Forum Wereldfietser

Iemand een Dazer te leen/te koop?

Aangezien €40 niet in mijn budget past ben ik nog op zoek naar een goedkope Dazer of iemand die hem wil uitlenen voor mijn tocht door Roemenië, van 24 juli t/m 15 augustus.

Alvast dank!
Stenen... :wink:
of nog harder fietsen..
Of minder hard fietsen. Hard fietsen wekt extra agressie op bij honden. In Roemenië krijgen de honden niet zo lekker te eten als bij ons. Neem wat lekkernijen mee. Paai de honden en maan ze tot kalmte. Laat wel zien dat jij de baas bent. Lukt dat niet zet dan de stenen-methode in. Alleen al een werpende beweging schrikt honden af. Een gerichte straal met de bidon naar de ogen van de blaffert schrikt ook af.
voor 10 euro heb je een bus pepperspray..effektief tegen honden en andersoortig gespuis.
Bedenk dat het bezit van pepperspray in zowel NL als BE onder de wapenwet valt en niet is toegestaan voor gebruik (of bezit) door privépersonen. Pepperspray is dan wel niet altijd illegaal in Roemenië (bron), maar het is beter om te leren om te gaan met gedrag van honden, zoals Bert Sitters hierboven beschrijft.

Grof geweld is alleen zinvol bij een echte aanval van een (groep) hond(en). En dan zijn wat mij betreft alle middelen toegestaan.
Ik vond die honden in Roemenië eigenlijk best wel meevallen, hoewel er erg veel loslopen nergens aangevallen. Komt denk ik ook omdat ze fietsers gewend zijn (de locals maken ook gebruik van de fiets i.t.t. bijvoorbeeld Griekenland). Bovendien maakt de Dazer weinig indruk op de meeste agressieve honden. Een stok of stenen werkt beter.
Als een hond een Dazer op zijn/haar kop krijgt, kan die anders ook hard aankomen. Behoorlijk effectief. Wel een stuk duurder dan een steen. En bovendien minder biologisch afbreekbaar, wat voor een fietsreiziger ook argument zou kunnen zijn.
Nee stenen, die zijn lekker biologisch afbreekbaar.
Off-topic, net als alle andere antwoorden op deze vraag (dus als een moderator de boel wil verplaatsen, kan ik me daar wel in vinden):
bert sitters schreef: In Roemenië krijgen de honden niet zo lekker te eten als bij ons. Neem wat lekkernijen mee. Paai de honden en maan ze tot kalmte. Laat wel zien dat jij de baas bent.
Dergelijke adviezen heb ik eerder gelezen, maar ik kan me niet zo goed voorstellen hoe het werkt. Sta je bij elke hond die op je afkomt een kwartier hondentraining te doen? Serieuze vraag, geen poging de boel in het belachelijke te trekken.

Het in het voorbijgaan toewerpen van eetbaarheden ter afleiding werkt voor de persoon in kwestie misschien beschermend, maar het lijkt me goed je af te vragen of we met zijn allen echt honden willen aanleren hard blaffend op fietsers af te rennen zodat ze wat te eten krijgen.

Larsfietsthard, had je deze discussie al gezien? http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... lit=honden

Groeten,

Carl
Larsfietsthard schreef:Aangezien €40 niet in mijn budget past ben ik nog op zoek naar een goedkope Dazer of iemand die hem wil uitlenen voor mijn tocht door Roemenië, van 24 juli t/m 15 augustus.

Alvast dank!
Als je bij mij in de buurt woont, heb ik er nog wel ergens een te leen liggen; opsturen enzo doe ik niet. :wink:
Michael W., bedankt voor je aanbod. Kom hem graag ophalen. Wil je mij een PB sturen om een afspraak te maken?

Alle anderen die op dit onderwerp reageerden: bedankt voor alle tips, ik ga een stuk rustiger op pad!:)
Bedenk dat de hier reeds beschreven methodes ook wel eens voor een averechts effect kunnen zorgen.
Veel beter is het om rustig van je fiets te stappen, (bewegende benen zijn erg interessant voor honden) en zorg dat je fiets tussen jou en de hond blijft.
Wegspurten wakkert de jachtdrift van de hond aan en zal er net voor gaan zorgen dat de achtervolging op de prooi word ingezet.

Ik dacht dat fietsers van de natuur houden, daar horen honden ook bij..... als ik dan ga lezen om stenen OP een hond te werpen getuigd dit enkel en alleen maar van weinig verstand/respect en inzicht m.b.t. hondengedrag. Vooral het reactiegedrag wat hierdoor word uitgelokt kan een erg groot gevaar betekenen en niet te overziene schade veroorzaken.
Afleiding is een veel beter middel.
Dat honden tot de natuur behoren, waag ik te betwijfelen. Het zijn door mensen gefokte huisdieren. Veel rassen zijn gedegeneerd door doorfokken en inteelt ("zuivere bloedlijnen"). Verder verjagen en verstoren honden het wild in natuurgebieden. De honden waar wij als fietsers last van hebben zijn slecht of helemaal niet afgerichte mormels. Als honden overlast veroorzaken is dit een door mensen veroorzaakte overlast. De baasjes zijn de eerst verantwoordelijken. Als een hond gedood of gewond raakt door een verdedigende actie van een fietser of wandelaar is dat het probleem van zijn baasje (en de hond zelf natuurlijk).
Leuk verhaal dat honden bij de 'natuur' horen, maar als je eens bent belaagd door honden in Roemenië dan praat je wel anders. Ik praat op basis van eigen ervaring(en) als wandelaar in de bergen van Roemenië. Ik ben nooit bang geweest voor honden, maar in Roemenië wel. In de bergen dienen de honden om de schaapskuddes te bewaken. Honden worden zelfs uitgerust met stekelhalsband om evt. gevecht met beer te overleven. Ik maakte gebruik van dazer om honden op afstand te houden, werkte redelijk goed (tenzij hond doof is..). Hond blijft op redelijke afstand en schudt wat met de kop. Ook dergelijke angstige verhalen van andere wandelaars daar gehoord, men kent heel arsenaal aan middelen om je te verdedigen (stenen, vuurwerk, stok/fietspomp). Ik zou zeggen, pak wat voorhanden is en maak je langzaam uit de voeten.
Riny Visser schreef:Dat honden tot de natuur behoren, waag ik te betwijfelen. . Verder verjagen en verstoren honden het wild in natuurgebieden.
Allemaal natuurlijk gedrag/driften, onzin om te beweren dat honden niet tot de natuur zouden behoren.
Riny Visser schreef: De honden waar wij als fietsers last van hebben zijn slecht of helemaal niet afgerichte mormels. Als honden overlast veroorzaken is dit een door mensen veroorzaakte overlast. De baasjes zijn de eerst verantwoordelijken. Als een hond gedood of gewond raakt door een verdedigende actie van een fietser of wandelaar is dat het probleem van zijn baasje (en de hond zelf natuurlijk).
U vergeet dat de meeste honden in landen als Roemenië straathonden zijn en dus beschikken over een erg groot territorium, wanneer dat territorium, waar ze ook voedsel moeten zoeken, word betreed door vreemden zullen zij dit gaan verdedigen (ook weer een natuurlijke actie/drift).
Wanneer jij als gast in een land bent word er van jou verwacht dat jij je ook wat zal aanpassen aan de gewoontes van dat land, loslopende honden horen daar nog steeds tot de cultuur, die beesten worden daar nogal aan hun lot overgelaten, je zou als beschaafd mens toch minstens wat respect kunnen tonen.
Riny Visser schreef: Als een hond gedood of gewond raakt door een verdedigende actie van een fietser of wandelaar is dat het probleem van zijn baasje (en de hond zelf natuurlijk).
Tsja, als je zoiets gaat vertellen ben ik er klaar mee ...... honden denken niet zoals mensen, wij krijgen een idee (prikkel), gaan nadenken (filteren) en beslissing nemen (al dan niet actie ondernemen)

Honden worden geprikkeld en ondernemen actie (onder welke vorm dan ook)punt.
Als je zegt dat je je aan de plaatselijke cultuur moet aanpassen, mag je dus de loslopende/wilde/zwerfhonden wegjagen en mishandelen. Doen de locals ook. Hoort bij de cultuur....
Polling schreef:Als je zegt dat je je aan de plaatselijke cultuur moet aanpassen, mag je dus de loslopende/wilde/zwerfhonden wegjagen en mishandelen. Doen de locals ook. Hoort bij de cultuur....
Van sommige mensen kan men zo'n reactie verwachten, daarom schreef ik ook:
Ed kettingvet schreef:
je zou als beschaafd mens toch minstens wat respect kunnen tonen.
Dingo's zijn wilde honden en dus deel van de natuur. Straathonden zijn verwaarloosde huisdieren of afstammelingen daarvan. Het gaat hier dus om een door de mens gecreëerd probleem. Echt in het wild levende dieren leveren zelden of nooit overlast en gevaar op voor mensen, zij gaan mensen juist uit de weg.

En naast straathonden zijn er ook een heleboel mormels die wel een baasje hebben en ook een gevaar voor hun omgeving vormen, omdat het baasje te belazerd is om zijn dier goed af te richten. Net als kinderen moet je ook een hond opvoeden. Ik heb zelf een hond gehad (is door ouderdom overleden) en dat was een lief beest, maar die was dan ook goed opgevoed. Net als bij kinderen moet je er wel een beetje moeite voor willen doen. Dan heb je er trouwens ook het meeste plezier van.

Ik hou van honden en andere dieren, maar een hond die mij van mijn fiets probeert te trekken, kan een rotschop krijgen, als vluchten niet voldoende is. Natuurlijk verdient het baasje die rotschop of een steen tegen zijn hoofd, maar dat geeft zo'n gedoe met de politie etc.
Ik heb ook in NL een keer een flinke hond achter me aan gehad, die de grens van het erf van zijn baas niet vond overeenkomen met de grens van zijn territorium. En dan kan het cultuur zijn of niet, maar van mij krijgt zo'n beest een schop, steen of wat er dan ook nodig is om zijn tanden uit mijn kuiten te houden. Voor mij heeft dat weinig met beschaving te maken, maar meer met zelfbehoud.