Additionally, paste this code immediately after the opening tag: alcohol voor brander kopen in Roemenië, waar? - Forum Wereldfietser

alcohol voor brander kopen in Roemenië, waar?

Ik wil mijn alcoholbrander mee nemen naar Roemenië. Voor ik me helemaal suf zoek en de eerste dag Roemeens moet leren. Waar kan ik alcohol kopen in Roemenië. Ik kom aan in Cluj Napoca.

bij voorbaat dank,

Sjirk
Het is al even geleden dat ik in Roemenië was (1998). Een specifiek adres in Cluj N. heb ik niet voor je. Destijds had ik succes bij garages/benzinestations. Ik kocht daar 'alcool tehnic' in glazen flessen. Het was net zo blauw als onze brandspiritus maar met een iets hoger alcoholpercentage (90%); brandde uitstekend in mijn Trangia. Ik meen me te herinneren dat het werd verkocht om te mengen met water als antivries voor in de ruitensproeier in de auto.

Mijn ervaring wordt bevestigd door wereldfietsers Mark & Juliette in voorjaar 2003: http://www.mark-ju.net/juliette/meths.htm. Al is volgens hen de kleur ervan paars.
Ik zal eens vragen waar je in Cluj dat kunt kopen.
SjirkM schreef:Ik wil mijn alcoholbrander mee nemen naar Roemenië. Voor ik me helemaal suf zoek en de eerste dag Roemeens moet leren. Waar kan ik alcohol kopen in Roemenië. Ik kom aan in Cluj Napoca.

bij voorbaat dank,

Sjirk
In de kroeg? :lol: :lol: :lol: :lol:
Dat is helemaal geen gek idee, maar relatief kostbaar. Als voorbeeld: In Cluj is een Carrefour supermarkt en het zou me niets verbazen als je daar ook Alcool Rafinat 96% alc. kunt krijgen. Met ca. 90 lei (ongeveer EUR 20,25) wel aan de prijs, maar het brand vast en zeker voortreffelijk (en is mits gemixt/verdund zonder leverschade ook prima te drinken).

In praktische zin: een liter van dit dure drinkbare spul mengen met een liter goedkope 'alcool sanitar' (70%) geeft een goedje met ca. 83% alcohol, dat beter brand in een Trangia dan pure 'alcool sanitar' (slechte ervaringen met brandspiritus met minder dan 85% alcohol). Maar dat is meer voor echte noodgevallen.
Ik heb iemand in Cluj die het uitzoekt. Ze weet wel niet veel van branders, maar is lokaal welbekend met winkels enzo.
Dank jullie voor de antwoorden.

Ik ga in eerste instantie even kijken bij de garagebedrijven en op zoek naar Alcool Tehnic. Ik hoop dat je contact in Cluj N nog iets oplevert, Robertjan. In ieder geval bedankt voor de moeite!

Sjirk
Ze bevestigde me net dat voor alcohol om te koken je prima bij tankstations terecht kunt. Zo is haar verteld. De naam weet ik dan niet precies, maar het zal vást iets met "Alcool" zijn... :wink:

Bij het vliegveld zit een Lukoil, en een paar honderd meter van het treinstation (langs Strada Bucuresti) ook, van wat ik kan zien op Google Maps.
Het lijkt erop dat sommige zaken niet snel veranderen, gelukkig.

@Robertjan
Je hebt het vast al wel gedaan, maar bedank je contact in RO ook namens mij.

@SjirkM
In mijn aantekeningen kon ik geen prijsinfo terugvinden en omdat ik destijds geen fototoestel had (vond ik te duur, nu zou ik enkele beelden bij mijn schrijfsels wel op prijs stellen) ook geen plaatje van de fles met spiritus. Zou je jouw ervaringen over de kwaliteit & de vindplaatsen van brandalcohol na (of tijdens) de reis hier willen delen? Dan kan een lacune in de wiki gevuld worden.
aardvark schreef:Het lijkt erop dat sommige zaken niet snel veranderen, gelukkig.

@Robertjan
Je hebt het vast al wel gedaan, maar bedank je contact in RO ook namens mij.

@SjirkM
In mijn aantekeningen kon ik geen prijsinfo terugvinden en omdat ik destijds geen fototoestel had (vond ik te duur, nu zou ik enkele beelden bij mijn schrijfsels wel op prijs stellen) ook geen plaatje van de fles met spiritus. Zou je jouw ervaringen over de kwaliteit & de vindplaatsen van brandalcohol na (of tijdens) de reis hier willen delen? Dan kan een lacune in de wiki gevuld worden.
Dank allen en zal ik doen.

Sjirk