Bert van Sprang schreef:Waarschijnlijk na het verwijderen van het achterwiel aan de schakelgreep gedraaid.
Mee eens, maar ik denk ook dat juist de laagste versnelling(en) niet bereikbaar zijn, want "de 14" zal bergop in de "zware bergen" niet echt gemist worden. En dan staat dus (juist of óók) de naaf niet in "de 14" tijdens het plaatsen van de schakelbox... en als je niet weet in welke versnellng de naaf staat, weet je ook niet in welke versnelling de schakelgreep moet staan.
Daarom deze toevoeging (grotendeels overgenomen uit de Rohloff handleiding).
Bij de interne schakelsturing lopen de schakelkabels van de schakelgreep tot aan de kabelgeleiding. De interne schakelsturing gebruikt twee in de naaf geïntegreerde schakelkabels. Beide zijn verbonden met bajonetten.
Bij de externe schakelsturing lopen de schakelkabels door van de schakelgreep tot aan de schakelbox.
Ik ga ervan uit dat je een externe schakeling hebt. Klopt dat?
Als je zegt dat sommige versnellingen niet meer bereikbaar zijn, dan staat op het moment dat je de 14e versnelling probeert te bereiken óf de aandrijving óf de schakelgreep niet in de 14e versnellingspositie.
Hierdoor is (zijn) óf de laagste 1 (of 2, of 3, of 4, ...) versnelling(en) niet bereikbaar, óf de hoogste versnelling(en) zijn niet bereikbaar.
Als
zowel de 1e als de 14e versnelling voor de aandrijving niet bereikbaar is, dan is er iets anders aan de hand. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
De juiste procedure voor het afnemen en plaatsen van de schakelbox:
- Voor je de schakelbox afneemt kies je de hoogste versnelling.
- Voor je de schakelbox plaatst zet je de schakelgreep (zo nodig, weer) in de hoogste versnelling.
Minimaal één van deze twee stappen heb je niet gezet.
Oplossing:
Voor het plaatsen van de schakelbox moet zowel de naaf als de schakelgreep in dezelfde versnelling staan. Maakt niet uit welke versnelling (hoogste is meest eenvoudig te selecteren), als ze maar gelijk staan.
Maar je weet niet in welke versnelling de naaf nu staat, immers zijn "haar versnellingen ook veel lichter". Misschien mis je onderin wel 3 versnellingen? En dus weet je ook niet in welke versnelling de schakelgreep moet worden gezet.
Daarom:
Mogelijkheid 1 (als je geen steeksleutel SW8 onder handbereik hebt):
Schakelbox afnemen en schakelgreep in de 1e versnellingspositie draaien. Schakelbox plaatsen en schakelgreep in de richting van de hoogste versnelling draaien (hierbij wordt de hoogste versnelling in de aandrijving bereikt, de schakelgreep staat nog steeds in de verkeerde stand). Schakelbox afnemen, schakelgreep in de 14e versnelling draaien. Schakelbox weer plaatsen.
Beide staan nu in de 14e, hoogste versnelling.
Mogelijkheid 2 (als je wel een
steeksleutel SW8 onder handbereik hebt):
Schakelbox afnemen en schakelgreep in de 14e versnellings-positie draaien. Steeksleutel SW8 op de zeskantpin van het schakelhuis plaatsen. Draai tegen de wijzers van de klok in totdat de eindaanslag wordt bereikt en de aandrijving in de 14e versnelling staat. Schakelbox weer plaatsen.
Beide staan nu in de 14e, hoogste versnelling.
Controle: kun je nu 14 versnellingen bereiken?
En beetje off topic, nu ik toch aan het knippen en plakken ben:
Noodreparaties onderweg
Kabelbreuk (van schakelkabel in de naaf bij interne schakelsturing):
Asplaat en kabelrol demonteren. Met ring-/steeksleutel 8 mm een passende versnelling (b.v. 7e versnelling) instellen. Met deze vast ingestelde versnelling kan dan verder gereden worden.
Versnellingskabel gebroken (interne schakelsturing):
Door het trekken aan de schakelkabels van de naaf een passende versnelling instellen. Met deze vast ingestelde versnelling kan dan verder gereden worden.
Kabelbreuk (externe schakelsturing):
Schakelbox verwijderen en met ring-/steeksleutel een passende versnelling instellen. Met deze vast ingestelde versnelling kan dan verder gereden worden.
Sluitring (en bout) van de snelsluiting van de draaimomentsteun verloren:
Vervangen door M6bout en moer of improviseren met ijzerdraad.
Olieverlies:
Olieverlies door zweten of lichte lekkage is geen probleem. Er kan normaal verder gereden worden tot de volgende reguliere oliewissel (5000 km interval).