Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trapas MTB - Forum Wereldfietser

Trapas MTB

Aan het eind van het MTB seizoen bleek er vrij veel speling op mijn trapas te zijn.
Als ik aan de ene kant van de trapper trok bewoog de andere kant ook mee.

Nu was ik gisteren aan het kijken welke bracket ik moest bestellen en of het echt de lagers zijn of dat er vuil tussen zat/niet goed aangedraaid was.

Na het schoonmaken, typenummer overnemen en het terugplaatsen zat er nog evenveel speling op de as.
Neem dus aan dat de lagers op zijn. (Toch?)

Toen ik op internet naar een nieuwe bracket aan het zoeken was las ik ergens dat de kunststof ring aan de overzijde van de tandwielen niet ingevet mag worden.
Nu had ik dat automatisch al wel gedaan (kogellager vet). Wat is precies de reden dat dit niet mag?

Ik monteer binnenkort toch een nieuwe bracket, dus voor nu zal ik hem niet weer helemaal uit elkaar halen. Maar ben wel benieuwd waarom de kunststof ring niet ingevet mag worden.

Het gaat om een Shimano BB-ES51 bracket.

(Als er mensen zijn die deze bracket bijvoorbeeld verkeerd besteld hebben/over hebben dan houd ik mij vanzelfsprekend aanbevolen!)
Eerlijk gezegd zou ik het zo 123 niet weten, heb je al eens gezocht in oude berichten?
Een andere technisch informatief punt op internet is: http://www.m-gineering.nl/
Waar heb je dat gelezen?
Ik rijd al 11 jaar met dit materiaal, maar ooit kan het op zijn, uiteraard. Als je alles opnieuw gemonteerd hebt en de ene crank beweegt de andere mee, dan is er zeker wat mis. Een bracket is overigens een deel van je frame, niet een draaiend onderdeel, zoals de octalink trapas.
De kunststof ring en niet invetten :roll:
De splines moet je invetten, that's it. En vóór demontage de externe schroefdraad in de cranks. Een trapper is spreektaal voor een pedaal. Een crank is het nederlandse woord, ook in het vlaams, tenminste sinds 1953.
Vet zorgt ervoor dat de lagers soepel draaien en dat vocht en vuil buiten blijven.
Dus je kunt beter teveel vet gebruiken dan te weinig.
De lagers van de octalink trapas zijn niet demontabel en voor het leven voorzien van vet.
http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... rp-prod908
Iets naar beneden scrollen naar de tweede review.

"Note the non drive side retaining ring (black) is plastic & its threads should not be greased when fitting. the other side can be greased as normal."

Vond het in ieder geval raar.
Ik dacht altijd ook, hoe meer vet op draaiende delen die later weer uit elkaar moeten (schroefdraad bijv.) hoe beter.

Het gaat dus inderdaad alleen om het schroefdraad van de trapas naar het schroefdraad in het frame.

De speling is volgens mij sterk verergerd nadat ik een keer hard tegen boomstronk ben geklapt met mijn trapper.
Op schroefdraad doe je montagepasta, geen vet.
Wat is precies het verschil?
Wat doet montagepasta wel dat vet niet doet bijvoorbeeld?
Een goede vraag. Het zorgt erin ieder geval voor dat niet-draaiende delen later nog los kunnen en niet vast corroderen. Vet doet dat ook, maar is in feite meer geschikt voor draaiende delen.

In mijn optiek kun je prima een goed lagervet gebruiken als je geen montagepasta bij de hand hebt. Bij carbonnen onderdelen is dat gevoel al weer anders.

Ik heb al een tijdje last van een krakende zadelpen op de MTB. Vuil, of een braampje, ik krijg het in ieder geval niet goed weg. Montagepasta helpt niet, ik neig ernaar om het weer eens met good old-fashioned kogellagervet te proberen.
Montagepasta beschermt tegen corrosie maar droogt uit tot een plakkerige massa. Vet blijft permanent de wrijving verlagen. Je kan er donder op zeggen dat schroefdraden ingesmeerd met vet vroeg of laat los komen. (tenzij je ze zover hebt aangedraaid dat het vet is weggedrukt, waarmee je dan ook meteen de corrosiewerende werking hebt verminderd)

Als je geen montagepasta hebt zijn veel natuurlijke olieën bruikbaar: lijnolie of zelfs olijfolie. Deze olieën hebben een smerende werking, maar drogen uit tot een plakkerige (beschermende) laag die ideaal is als borgmiddel.
En eigenlijk vind ik kopervet nog het mooist:).

Overigens kan het uitdrogen van de montagepasta wel verklaren waarom het kraken bij mij terugkomt, in de zadelpen.