Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwarte tentzak MSR Hubba Hubba - Forum Wereldfietser

Zwarte tentzak MSR Hubba Hubba

Hoi,

Ik ben op zoek naar een (donker)zwart alternatief voor de groene tentzak die bij de MSR Hubba Hubba HP wordt meegeleverd. Ongeveer dezelfde grootte & gewicht.

Via Google kom ik niet ver. Iemand een idee waar ik kan zoeken? MSR/Cascade Designs kon me er niet mee helpen.
Voor losse tentzakken is er niet echt een markt, denk ik. Een alternatief is wel aan te dragen, maar dan zul je de tentzakafmetingen (doorsnede, lengte, gewicht) moeten opgeven. Ik zou kijken bij de bagage- en propzakken van silnylon, ofschoon je je eis van een donkere kleur dan waarschijnlijk zult moeten laten vallen. Anders dan bij de T-Ford zijn die in alle kleuren van de regenboog verkrijgbaar, maar niet in zwart. Een zwarte pakzak van Ortlieb (drybag PS21R) is te zwaar en te ruim? Alhoewel je dat laatste zou kunnen oplossen met een paar riempjes (of dubbelzijdig klittenband) eromheen.

Ik heb de zak van een van mijn tenten opgeofferd als reparatiemateriaal (want van dezelfde stof en in dezelfde kleur). Daarna heb ik van ripstop nylon (bijv. verkrijgbaar bij Radical Design of misschien ook op de stoffenmarkt?) een nieuwe zak in elkaar gezet. Voor de afmetingen tornde ik de naden los en had zo een passend patroon. Iets voor jou of een handige kennis?

Ben je niet zo heel handig met de naaimachine: knip de pijp van een oude (outdoor)broek en maak daaruit een tentzak, zoals ik van een washandje ooit een knikkerzak maakte. Onderkant dichtstikken, een stuk of vier, vijf zeilringen rondom in de bovenzijde slaan en daar een touwtje doorheen rijgen: et voilà. Geen naaimachine: zeilringen en koord aan twee kanten werkt ook.
Bedankt voor je uitgebreide reactie Aardvark,

De afmetingen had ik even bekeken; de zak is 60 lang ongeveer. Doorsnede 24 cm, gewicht is ongeveer 60 gram.
Die Ortlieb Bagagezakken zijn goed bedacht maar helaas wat zwaar.
Ripstop nylon ga ik me eens in verdiepen, thanks. Ik ken wel iemand met een naaimachine eventueel :)
Toch houdt kant-en-klaar mijn voorkeur ;)

PS: de huidige zak op een nette manier volledig 'zwart maken' lijkt me niet echt te doen he?
Ik gebruik oa een zwarte Granite Gear drybag als tentzak.
Zag net dat maatje L 63x25x17cm is en 86gram weegt, de XL is 67x29x20 en 94gram, misschien is dat wat?
Heb zelf de XS en M, prima drybags en lekker zwart. :)

Hier de zweedse link waar ze vandaan kwamen:
http://www.outnorth.se/granite-gear/dry ... ricerunner

nou op de een of andere manier werkt die link niet, zal het zo beter proberen
ja, gelukt! en sorry voor mijn geklungel :D
Je zou een textielverf kunnen proberen, maar of dat een goed resultaat geeft? Ik zou bang zijn voor zwarte vlekken in mijn tent als de geverfde tentzak nat wordt (of er een natte tent inpropt). Niet voor niets geeft bijna elk wasvoorschrift in zwarte kleding aan dat je zulks alleen met andere donker gekleurde stukken in de wasmachine mag stoppen. Maar ik moet zeggen dat ik met textielverf geen ervaring heb.

Je maakt me wel nieuwsgierig: mag ik vragen waarom de tentzak per se zwart moet zijn? Mij kan het niet zoveel schelen wat voor kleur de zak is; de zak die ik zelf maakte is knalgeel bijv. Is zelfs een voordeel als de (natte) tent niet in de fietstas gaat maar achterop de drager: opvallend en daarmee zichtbaarder in het verkeer (dat hoop ik toch).
Hoi Yopie,

Bedankt, ziet er uit als een prima optie! En jij bent er naar ik aanneem tevreden over.
Vooralsnog zie ik ze alleen te koop bij buitenlandse webwinkels die minimaal $40 shipping rekenen bovenop de kosten van de zak. Ik ga eens kijken of ik binnen Nederland een verkoper kan vinden. Thanks! :)

@Aardvark
Ik ben inderdaad ook bang dat het zal afgeven.
Mijn fietstassen zijn zwart, en mijn frametas is zwart. Ik heb de tent ook achterop de drager liggen en het (gif)groene vind ik niet zo mooi.

Bij slecht zicht hang ik er een stukje reflectiehesje overheen. (bij slecht zich hoef je ook niet mooi te wezen tenslotte ;)
Die zwarte Sts drybag is volgens mij 35 liter ..

En Reinoud, als je niks beters vindt wil ik er wel eentje naar je opsturen hoor, kost vast niet zoveel. Maar dan moet je wel snel zijn want ik ga binnenkort veel km's fietsen dus dan ben ik een tijdje weg. :)
De webshop uit de link van Yopie levert ook in Duitsland (outnorth.de) en naar de gehele EU (outnorth.com), klik op de vlag. Binnen Duitsland rekenen ze €4,90 verzendkosten, dus email ze voor verzending naar NL (proeforder geeft ca. €15 verzendkosten, niet goedkoop, maar minder dan de $40 die je zelf constateerde en geen bijkomende importheffingen/inklaringskosten omdat ze verzenden binnen de EU).

Of maak gebruik van het vriendelijke aanbod van Yopie.
@ Yopie, wow wat een aardig aanbod; als je dat zou willen doen, heel graag! Zou top zijn.
Ik stuur je een pm :)

@ Luddo, was ook een erg goede optie maar die van Yopie is net wat lichter nog ;)
Ik kwam via jouw link nog op de Ultra-Sil Nano Dry Sack 20 liter, maar die is er dan net weer niet in het zwart :(

@Aardvark dank voor het uitzoekwerk :)
Ik ben niet zo voor waterdichte tentzakken. Als je tent zoals meestal 's morgens nat is blijft hij nat.
Wim
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een waterdoorlatende tentzak. Alhoewel een natte tent daarin verpakt (gepropt) nauwelijks droogt naar mijn ervaring.

Op reis heb ik ooit de tentzak moeten vervangen door een waterdichte zak. Het had ook voordelen: een droge tent blijft droog bij een buitje onderweg; de natte tent kon in de fietstas zonder dat andere spullen nat werden.

Wel vreesde ik voor het sneller ontstaan van een muffe geur en/of verstikking. Dus net als bij een natte tent in een niet-waterdichte zak werd de natte tent bij een koffiepauze of lunch over mijn fiets, een hek o.i.d. gedrapeerd. Een kwartiertje zon of wind droogt de tent snel.

Bij het thuis opbergen zou ik tent wel uit de waterdichte zak halen. Zowel om deze eerst door en door te laten drogen als om een bedompte geur te vermijden.