Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dikte brooks leer - Forum Wereldfietser

Dikte brooks leer

Omdat het mij niet lekker zat waarom die nieuwe flyer(B17 met veren) zo gauw doorzakte en flexibel aanvoelde, ben ik maar eens gaan meten.
Ik heb een oude B17 vergeleken met een nieuwe Flyer van Brooks.
Conclusie: mijn gevoel had gelijk!
Op de meeste plekken is het leer van de nieuwe flyer 0,7 tot 1mm dunner!

AfbeeldingAfbeelding

Kortom Brooks gebruikt dus dunner leer!
En dat is jammer want dat gaat ten koste van de kwaliteit.
Mijn veelgebruikte professional uit 1976 is nog altijd steviger en minder doorgezakt dan een Conquest van een jaar of 10 geleden. Die laatste is weer steviger dan een Flyer van ook een jaar of 10 oud.
Wim
Dat Brooks de laatste jaren dunner leer gebruikt, was al bekend. Ook dat de kwaliteit van de spanbouten en de rails onder het zadel nogal wat te wensen over laat. Zie hierover ook de andere topics over Brooks.
Wil je een leren zadel? Gilles Berthoud is de betere keuze. Kost even inrijden, maar dan heb je ook wat, al zullen veel mensen het altijd een hard zadel vinden.
De Gilles Berthoud Mente zit gemiddeld boven de 6 mm leerdikte. Het leer heeft vooraf een behandeling gehad en is zeker niet stug te noemen. Nieuw gemonteerd gelijk een testrit van 100 km gemaakt. Voor mij was het "inrijden" niet nodig. Heb de punt van het zadel 6 mm hoger staan dan de achterbrug. Kan de hele dag in het zadel blijven zitten.
Na 8 maanden gebruik voor het eerst nagespannen.

Piet.
Ik heb de leverancier ook aangeschreven maar die antwoord op het niveau van . you en ruilen kan mits ongebruikt enz. Eigenlijk zoals een goed dozen schuiver dat ook zou moeten doen. Nee, nog geen naming and shaming.
Jammer maar brooks is mijn inziens ook gelet het aantal geluiden wat ik hoor van deren, hipster shit geworden....

jammer.
De leverancier en ik begrepen elkaar niet.
Dus er zit schot in.
Inmiddels ook contact gehad met Brooks Engeland.
Wat blijkt ze houden zelf een ondermaat aan van 4,5mm en streven naar een leerdikte van 5,5 tot 6mm zelfs 7mm zou kunnen. Dat laatste wil ik graag want de mijne is 4mm!
En het punt is dus opspannen kan maar het er zit te veel flex en rek in het zadel. Het is beduidend slechter dan mijn B17.

enfin mail van brooks:
Hello Slaapt,

We use the same leather on the b17 and the flyer. However, although we specify 5.5mm – 6mm thickness leather can always have some variations (the minimum can be as low as 4.5mm and the maximum can be as high as 7mm.

If you are sitting on the rails you need to add more tension to your saddle

Best regards,

Brooks guy