Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandentest Bike & Trekking - Forum Wereldfietser

Bandentest Bike & Trekking

In de nieuwe Bike & Trekking staat een trekkingbandentest.
2x Continental(Contact Travel en TopII), 2x Schwalbe(Mondial en Almotion) en 2 x Vredestein(Trek en Extreme) mooie test, oftewel ff naar de winkel.
Mijn gevoel wordt onderbouwd, de Almotion 50mm wordt genoemd als beste tav rolweerstand, comfort en stootlekbestendigheid.
Verder komt uit de test dat de (geheime)samenstelling van het rubber meer bepalend is dan het profiel.
En zijn die testen ook een beetje degelijk uitgevoerd? Ik ken Bike & Trekking niet, dus ik kan er niet over oordelen, maar een grote meerderheid van test die ik zie langskomen zijn erg gebrekkig en leiden niet tot conclusies die betrekking hebben op de realiteit.

Renaat
In de test worden 6 stugge banden met elkaar vergeleken. Rolweerstand is gemeten op een stalen vliegwiel en dat de test bij Schwalbe is gedaan maakt de uitkomst ook een beetje dubieus.
@zuiz 'ook' , wat nog meer?
Gezien de uitslag is het niet zo dat schwalbe op alle vlakken de beste is. Conti wordt ook goed beoordeeld. Kortom om direct te zeggen dat omdat er gebruik wordt gemaakt van de testomgeving van een leverancier dat de uitkomsten direct dubieus zijn. Het feit dat het blijkbaar (verslag niet gelezen) wordt gecommuniceerd waar de test is gedaan maakt in ieder geval dat ze in de communicatie het niet verbergen. Verwacht niet dat het anders bij veel lezers bekend zou zijn.
Indien je zelf geen testomgeving hebt en een leverancier wel en die deze beschikbaar wil stellen kan weleens 'handig' zijn. Blijkbaar is deze overtuigd dat de testen goed uitpakken voor hun.
IN het geval van Schwalbe kan ik mij wel iets voorstellen van de vertrouwen in het eigen product, gezien het vele gebruik van de banden en toch in het algemeen n aardige tevredenheid van de gebruikers... En je kunt beter zorgen dat de testen in een omgeving gebeurt waarvan je weet dat die aansluit bij hoe je banden altijd getest worden dan ergens waar je geen invloed kunt uitoefenen waarbij niet gezegd is dat die op voorhand negatieve invloed is.
Denk dat de mensen bij fabrieken vaker dergelijke testen doen dan de gemiddelde fietser of redacteur van een willekeurig fietsblad.
Rolweerstand meten op een stalen rol heeft weinig overeenkomst met de werkelijkheid. Wat je wilt is een meting op een hobbelige weg. De beste manier is met een powertap naaf die de energie meet die nodig is om een bepaalde snelheid te bereiken. Vergeleken met een gladde stalen rol vraagt een hobbelige weg meer souplesse van de band. En daar zit nu net het probleem bij veel touring banden: ze zijn degelijk, maar dus ook stug. Het interessante van de Almotion is dat Schwalbe beweert hier een gunstiger compromis te hebben bereikt tussen degelijkheid en souplesse. Maar hebben ze daarin gelijk?
Wim
Wim schreef:Rolweerstand meten op een stalen rol heeft weinig overeenkomst met de werkelijkheid. Wat je wilt is een meting op een hobbelige weg. De beste manier is met een powertap naaf die de energie meet die nodig is om een bepaalde snelheid te bereiken. Vergeleken met een gladde stalen rol vraagt een hobbelige weg meer souplesse van de band. En daar zit nu net het probleem bij veel touring banden: ze zijn degelijk, maar dus ook stug. Het interessante van de Almotion is dat Schwalbe beweert hier een gunstiger compromis te hebben bereikt tussen degelijkheid en souplesse. Maar hebben ze daarin gelijk?
Wim
Eens met Wim over comfort en rolweerstand.
Een stalen of houten wiel heeft het minst rolweerstand – denk aan een train wiel.
Fietsbond – testKees heeft een beter methoden gebracht.
- Rolweerstand test.
- Comfort – meten met acelerometer op hobbelweg , banden op 4bar.
Het probleem met deze test scenario ligt bij de interpretatie van resultaten. Zelf testKees neemt verkeer conclusie dat een marathon racer of koyak rolt zwaarder dan een marathon greenguard.
Maar een marahon raser/Koyak op 5baar heef heeft hetzelfde comfort als een marathon op 3,5..4bar.
Het idee van powertap/SRM of andere power meter is niet bruikbaar.
Speed is function of = Output Power, Wind speed and direction, Cyclist position, Bike condition e.g. chain condition, Road condition, ambient temperature, and many others.
Hoe kun je relatie maken tussen vermogen en snelheid?
En dan heb je ook persoonlijk gevoel, bijv. Ik lever minder vermogen over een hobbelige weg.
Mijn conclusie is dat banden kiezen in de basis van cijfers is veel complex.

In principe eeen goede band merk en type keuze in makkelijk.
De juiste bandbreedte en luchtdruk is een mogelijke taak, zelf voor een multy milion wielrenner ploeg. Er is geen universele oplossing. Zelf binnen een ploeg en een race elke rijder kies zijn eigen bandenspanning.
En dan kijk ik naar werkelijkheid. Hoeveel fietsers hebben een drukmeter? Hoe heb jij gekozen de juiste bandbreedte en luchtdruk?
Ga nou eerst die test lezen.
Dan lees je dat er ook een gebruikerstest in zit.
En dat er niet een band de beste is.
Dit soort testen geven mij informatie.
Aan iedereen de vrijheid wat je met deze informatie uit testen doet.
Zuiz schreef:Rolweerstand is gemeten op een stalen vliegwiel
Ik fiets nooit op stalen vliegwielen :roll:
Reinder schreef:Ga nou eerst die test lezen.
Dan lees je dat er ook een gebruikerstest in zit.
Ik ga geen boekje kopen op mogelijk weer vast te stellen dat er een waardeloze test in staat. Of dat het geval is weet ik inderdaad niet, maar ook het aantal waardeloze gebruikerstesten die ik al heb gelezen zijn niet op één hand te tellen. Het is eerder uitzonderlijk dat een gebruikerstest naar mijn gevoel goed wordt uitgevoerd.

En dat er niet één beste band uitkomt, bewijst ook niet dat de test correcte resultaten heeft opgeleverd.
Reinder schreef: Dit soort testen geven mij informatie.
Aan iedereen de vrijheid wat je met deze informatie uit testen doet.
En het is aan iedereen de vrijheid om hier zeer kritisch over te zijn. Maar blijkbaar wordt dat niet gewaardeerd.

Renaat
Ik heb een tijdje een abonnement op Bike&Trekking gehad, maar werd na verloop van tijd wat moe van de nietszeggende tests.
Wat mij opvalt dat deze keer er veel meer criticasters zijn tov onderzoek/test en de uitkomsten dan een onderzoek mbt de eeuwige discussie over het dragen van de helm en het veiligheidsaspect..

mbt rolweerstand en waarom in vredesnaam dat moet worden gemeten op een hobbelige weg en niet op een asfalt weg... die logica ontgaat mij volkomen. Volgens mij zou een dergelijke test iets meer zegen over het karkas van de band en hoe soepel deze is. Wat weer gevolgen kan hebben voor een rolweerstand.

Maar hoe en wat mbt testen, kijkend naar de gemiddelde bandenspanning waarmee wordt gefietst (stadsfietsen) ligt deze beduidend lager dan de geadviseerde bandenspanning..
Verwacht dat ook veel van de wereldfietsers niet elke keer de spanning meten van de banden en rekening houden met laadgewicht etc. Maak mij daar zelf ook niet altijd even druk mee en zeker niet wanneer ik op vakantie ben terwijl juist dan het wellicht meer positieve effecten heeft op het fietsplezier.

Moraal van het verhaal, lekker fietsen, lees de testen die je wilt, doe er iets mee of niet. En vergeet niet zo nu en dan je bandenspanning te meten.
kenben schreef:Moraal van het verhaal, lekker fietsen, lees de testen die je wilt, doe er iets mee of niet. En vergeet niet zo nu en dan je bandenspanning te meten.
En wees vooral niet kritisch, want dat is wel een heel irritante gewoonte :roll:

Renaat
Kenben, een aantal lieden op dit forum hebben nu eenmaal de neiging om overal op te criticasten. Ik noem het zeiken maar dat is niet netjes.
Ik heb de test ook gelezen en ik denk dat de mensen met het meeste mensen met commentaar niet. En dat is inderdaad jammer omdat het wederom een topic overhoop haalt en nergens goed voor is.
Het is een zeer goed uitgevoerde test, die prima gebruikt kan worden bij het kiezen van een set nieuwe banden. Niets mis mee. Neem het als leidraad een paar noppen meer als je off road/grevel/schelpen rijd en glad als je veel op asfalt/beton rijd enz enz.
Inderdaad slaapt. Go with the flow. Gewoon slikken wat je voorgeschoteld wordt en genieten van je hobby. Voor deze doelgroep worden deze bladen gemaakt en daar lijkt mij niets mis mee.

Kritisch naar zo'n test kijken is een hobby op zich. Ook niets mis mee, maar die twee instellingen bijten elkaar nogal (en meestal onder het kopje "techniek en onderdelen" van dit forum)

En dat vind ik dan weer spannend om te lezen.
Iedereen zijn hobby.

Wat ik bedoel is: laten we tolerant zijn en eruit pikken wat we zelf kunnen gebruiken

Groetjes Marc
ik mis vooral de band Vittoria Randonneur. ik denk dat een onderschatte en prima band voor fietsvakanties en trekkingbikes is. ik heb met de 42 mm variant gereden en die is echt top (en zit ook gewoon in een keer goed, wat bij een Schwalbe of een Continental wel eens anders is...)
van het blad Bike&Trekking valt me op dat ze in herhaling vallen (als je meer dan twee jaargangen leest) met testen, onderwerpen (reisgebieden) en afbeeldingen.

ik heb sinds kort het blad van de wereldfietser en dat is qua sfeer echt fantastisch, maar zoals iemand hier al aangeeft is dit meer het type fiets-glossy-magazine met ook de nodige info.
groet! hoogframe
geelfietsje schreef:Kritisch naar zo'n test kijken is een hobby op zich.
Maar dan moet je wel blijk geven dat je de test ook gelezen hebt en kennis van zaken.
Ik heb dat wel gedaan en geoordeeld dat deze test goed was.
Daar schort het nogal eens aan... Dus kritisch ja ga vooral je gang maar dan wel over iets wat je ook gelezen hebt graag.
@renaat was het 'doet er iets mee of niet' niet expliciet genoeg?

Menig klacht/operming gaat over dat de test niet onder 'echte' omstandigheden is genomen maar in een laboratorium opstelling cq gecontroleerde omgeving. waardoor er onjuiste testgegevens worden gegenereerd.. Door juist externe/subjectieve factoren uit te sluiten tracht men juist een objectief onderzoek te doen (valide en betrouwbaar)..icm een kwalitatief onderzoek probeert men alsnog enkele factoren mee te nemen waarmee er tegemoet wordt gekomen aan het feit dat laboratorium opstelling inderdaad niet gelijk is aan 'de werkelijkheid' (paradigma: aangezien de werkelijkheid niet bestaat en bepaalt wordt door onze huidige kennis).
Bovenstaande manier van onderzoek plegen kan je in bijna alle literatuur mbt goed en net onderzoek plegen terugvinden.

Dit in tegenstelling tot wat hier en daar wordt beweerd dat de test niet juist is en geen recht doet aan en iemand het anders ervaart en dus de test niet kan kloppen en dan 'maar' roept dat een test niet deugd.. zonder altijd bewust te zijn dat het individu zichzelf veel misleidt als laat misleiden. Veelal in die gevallen wanneer het hun eigen 'gevoel' bevestigd. Daar zijn ook nog wel wat onderzoeken naar gedaan en terug te vinden.. :-)

Nou ik ga maar weer wat sleutelen aan wat fietsen en wie weet dat ik de bandenspanning ook nog even controleer of toch de slijtage van de band.. ach misschien toch maar gewoon n rondje fietsen en genieten van t mooie weer.
Er zijn mensen die rolweerstandstesten op een wat waarheidsgetrouwere wijze uitvoeren. Zie bijv http://www.ligfiets.net/news/4584/bande ... eel-1.html en google er op los wat deze mensen hebben gedaan.
Ja leuke huisvlijt.
Je hebt de test gelezen die ze in dat blad hebben gedaan?
Dit is geen huisvlijt. Als je de moeite zou nemen concreet te lezen wat deze mensen hebben gedaan en hoe hun aanpak wordt gebruikt zul je begrijpen dat dit een aanmerkelijk beter onderbouwde nabootsing van de werkelijkheid is dan de gladde rol test.
En volledig controleerbaar en reproduceerbaar, met consistente resultaten.
Slaapt schreef:Ja leuke huisvlijt.
Je hebt de test gelezen die ze in dat blad hebben gedaan?
- Dat er een stalen rol wordt gebruikt is voldoende om kritiek te geven.

- En jij hebt je wel verdiept in waar Jaap naar verwijst en wat jij minachtend 'huisvlijt' noemt? Want ik heb die projecten wel gedurende jaren van enige afstand gevolgd en weten te evolueren (al heb ik het nu al een hele tijd niet meer gevolgd), en wat er daar gebeurde werd behoorlijk wetenschappelijk en professioneel aangepakt. Het is niet omdat mensen zaken in hun vrije tijd doen, dat de kwaliteit noodzakelijkerwijs moet onderdoen voor het 'echte werk'.

Renaat