Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Moerbout/inbus om zadel vast te zetten. Waar is dit te koop? - Forum Wereldfietser

Moerbout/inbus om zadel vast te zetten. Waar is dit te koop?

Af en toe komt er speling op de zadelpen van mijn koga randonneur. Dit is te verhelpen door een moerbout die op het frame zit aan te draaien.

Na verloop van tijd komt deze schroef echter weer los, en komt er weer speling op. Voor de goede orde, het gaat hier om speling van links naar rechts. Die moerbout die aangedraaid moet worden is ook niet voor de afstelling van de hoogte, geen idee waar deze wel voor is.

Die moerbout is van slechte kwaliteit. In het midden zit een inbus die al snel uitgehold was, waardoor een inbussleutel onvoldoende houvast kreeg om de bout aan te draaien. De moetbout zelf is ook zo afgesleten dat een steeksleutel ook geen grip meer heeft. Dit ding moet dus vervangen worden. Nu heb ik al allerlei webshops afgestruind, maar ik kan dit artikel nergens vinden. Weet iemand wat ik bedoel, hoe het heet, en waar ik dit kan kopen?
Foto.
Als het is wat ik denk dat het is, dan zoek je een stelschroef met binnenzeskant. Maar een foto van de zadelpen helpt enorm.

Koga monteerde zadelpennen met vering (demping eigenlijk). De bout met inbus (stelschroef met binnenzeskant) is om zijdelingse beweging tegen te gaan (diepte instelling, niet vast draaien!). De moer is om de stelschroef met binnenzeskant te borgen tegen losraken.
Als je de inbusbout aandraait, dan is de dempende werking weg en steunt je hele gewicht op dat kleine afstelboutje.

Als je die dempende werking niet wilt, of omdat de schroefdraad rond het stelboutje in de pen nu stuk is, kun je je zadelpen vervangen door een vaste zadelpen.
JaapG schreef:Foto.
Afbeelding Het gaat om het groen omrande deel.
aardvark schreef:Als het is wat ik denk dat het is, dan zoek je een stelschroef met binnenzeskant. Maar een foto van de zadelpen helpt enorm.
Hoe weet ik welke diameter de stelschroef moet hebben?

Koga monteerde zadelpennen met vering (demping eigenlijk). De bout met inbus (stelschroef met binnenzeskant) is om zijdelingse beweging tegen te gaan (diepte instelling, niet vast draaien!). De moer is om de stelschroef met binnenzeskant te borgen tegen losraken.
Ok. Ik dacht dat het een en dezelfde functie had: vastdraaien. Afhankelijk van of je een steeksleutel of inbussleutel bij de hand hebt. Nu is de speling behoorlijk erg.
Als je die dempende werking niet wilt, of omdat de schroefdraad rond het stelboutje in de pen nu stuk is, kun je je zadelpen vervangen door een vaste zadelpen.
Aha, dan denk ik toch dat we het over een ander iets hebben. Want al zou ik hier de zadelpen vervangen, dan zit ik nog steeds met de defecte moerbout.
Jij hebt dezelfde (hetzelfde type) zadelpen als ik: met demper. Die zadelpen bestaat uit twee delen, die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen (in elkaar schuiven). De zadelpen zet je vast aan de achterkant, met de zadelstrop (link) aan je frame.

Het deel wat jij op de foto toont, is niet om de zadelpen vast te zetten. Het is onderdeel van de geleiding.

Draai de moer los. Draai de stelschroef eruit. Ga met de stelschroef en de moer en eventueel de zadelpen naar een goede ijzerwarenhandel (die zijn schaars geworden) of een fietsenmaker in de buurt. Die kunnen je helpen aan de juiste maat (eventueel zelf meten met een schuifmaat en een schroefdraadmeter, als je die hebt). Ik weet namelijk niet of de pen die ik heb exact hetzelfde is, dus over de juiste maat durf ik geen uitspraak te doen.

De fietsenmaker kan je ook uitleggen hoe e.e.a. af te stellen is. Waarschijnlijk heb je nog nooit zelf je zadelpen hoger of lager gesteld?

Als je het toch zelf wilt proberen, ik doe het zo: de nieuwe stelschroef met de hand indraaien totdat deze niet verder gaat. Schroef de nieuwe borgmoer erop (losjes, nog niet vastdraaien). Steek de passende inbussleutel in de instelbout. Houdt de inbussleutel goed vast, terwijl je met een steeksleutel de borgmoer aandraait (rechtsom), waarbij je de inbusleutel een ietsje lost (linksom draaien). De instelschroef komt daardoor net los van de pen, waardoor het bovenste deel van de zadelpen vrij kan bewegen in vertikale richting, maar je zadel (bijna) niet meer naar links of rechts. De borgmoer voorkomt lostrillen.

Het kan zijn dat je de zadelpen uit elkaar moet nemen omdat er bramen of zelfs een gleuf ontstaan is op het niet ronde, het vlakke deel van de pen door het vast aandraaien van de instelschroef.

Code: Selecteer alles

Schematisch

    <============#     Zadel
        |  |
        |  |
       ||  ||          Overgang
       #|  ||          Stelschroef met borgmoer
       ||  ||
       ||  ||
     SH||  ||HS        S: zadelstrop
     SH||  ||HS        H: frame zitbuis
      H||  ||H
      H||  ||H
      H||  ||H
      H|++++|H         ++++
      H|++++|H         ++++ Kunststof demper
      H      H
      H      H
aardvark schreef:Jij hebt dezelfde (hetzelfde type) zadelpen als ik: met demper. Die zadelpen bestaat uit twee delen, die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen (in elkaar schuiven). De zadelpen zet je vast aan de achterkant, met de zadelstrop (link) aan je frame.

Het deel wat jij op de foto toont, is niet om de zadelpen vast te zetten. Het is onderdeel van de geleiding.

Draai de moer los. Draai de stelschroef eruit. Ga met de stelschroef en de moer en eventueel de zadelpen naar een goede ijzerwarenhandel (die zijn schaars geworden) of een fietsenmaker in de buurt. Die kunnen je helpen aan de juiste maat (eventueel zelf meten met een schuifmaat en een schroefdraadmeter, als je die hebt). Ik weet namelijk niet of de pen die ik heb exact hetzelfde is, dus over de juiste maat durf ik geen uitspraak te doen.

De fietsenmaker kan je ook uitleggen hoe e.e.a. af te stellen is. Waarschijnlijk heb je nog nooit zelf je zadelpen hoger of lager gesteld?

Als je het toch zelf wilt proberen, ik doe het zo: de nieuwe stelschroef met de hand indraaien totdat deze niet verder gaat. Schroef de nieuwe borgmoer erop (losjes, nog niet vastdraaien). Steek de passende inbussleutel in de instelbout. Houdt de inbussleutel goed vast, terwijl je met een steeksleutel de borgmoer aandraait (rechtsom), waarbij je de inbusleutel een ietsje lost (linksom draaien). De instelschroef komt daardoor net los van de pen, waardoor het bovenste deel van de zadelpen vrij kan bewegen in vertikale richting, maar je zadel (bijna) niet meer naar links of rechts. De borgmoer voorkomt lostrillen.

Het kan zijn dat je de zadelpen uit elkaar moet nemen omdat er bramen of zelfs een gleuf ontstaan is op het niet ronde, het vlakke deel van de pen door het vast aandraaien van de instelschroef.

Code: Selecteer alles

Schematisch

    <============#     Zadel
        |  |
        |  |
       ||  ||          Overgang
       #|  ||          Stelschroef met borgmoer
       ||  ||
       ||  ||
     SH||  ||HS        S: zadelstrop
     SH||  ||HS        H: frame zitbuis
      H||  ||H
      H||  ||H
      H||  ||H
      H|++++|H         ++++
      H|++++|H         ++++ Kunststof demper
      H      H
      H      H

Ik heb de moer vervangen voor een moet met de juiste maat. Maar ik denk dat de schroefdraad iets anders was. Hij draaide er op zich wel in. Maar nu heeft hij de bestaande schroefdraad weggedraaid. Waardeloos zacht materiaal! Nu zit in dus met een gat zonder schroefdraad.

Is hier nog een oplossing voor, of moet ik uitkijken naar een nieuwe zadelpen?
Gewoon even langs de Koga dealer rijden,als het een goeie is regelt hij het gratis voor je.
dik5 schreef:Gewoon even langs de Koga dealer rijden,als het een goeie is regelt hij het gratis voor je.

Er valt nu niets meer te regelen, ik heb de schroefdraad gesloopt. :? Anders hadden ze een vervangende moer kunnen geven inderdaad.
Hè, wat vervelend! Misschien was de schroefdraad al erg verzwakt voordat je nieuwe onderdelen plaatste?

Ik sluit me van harte aan bij het advies van 'dik5'. Met een beetje geluk is het coulance of ligt er een vergelijkbare zadelpen in de rommeldoos. En als je dan toch bij de fietsenmaker bent, laat haar/hem je voordoen hoe je e.e.a. juist afstelt, daar kun je alleen maar plezier van hebben.
Kun je in het gat geen nieuw draad aanbrengen?
Interessante link, Stekeltje. Voorheen was ik enkel bekend met zgn. helicoils, mooi dat Würth met time-sert een alternatief biedt.

Sta je me toe enkele kanttekeningen te plaatsen?
Uit de brochure maak ik op dat voor de kleinste maat (M4) insert al een minimale inbouwdiepte van 6 mm benodigd is. Ik heb nog eens naar mijn, vergelijkbare, zadelpen gekeken, maar de wand daarvan is veel dunner.
Tenzij je iemand met zo'n set kent, of geregeld gaten met vernaggelde schroefdraad wilt oplappen, is het aanschaffen ervan als particulier niet economisch te verantwoorden: ze zijn minstens tweemaal zo duur als een nieuwe vervangende zadelpen (bijv. BBB aluminium zadelpen zonder demping zo rond 30 EUR).
Bedankt voor de tips, maar ik heb geen materiaal om nieuwe schroefdraad te maken. Bovendien weet ik niet of het zou lukken.

Die investering vind ik een te groot risico. Voor 2 tientjes heb je al een nieuwe zadelpen. Niet verend, maar ik wist niet eens dat ik een verende zadelpen had, totdat aardvark me daar op attendeerde.

Een verende zadelpen lijkt me ook niet zinvol voor mij.
@ Aardvark,
Die helicoils hebben me heel wat keren gered, die Wurthset is wel een uitdaging en lijkt mij ook heel duur. Een bezoek aan een dealer of overleg met de fabriek is in eerste instantie de slimste oplossing. Otis zal vast de eerste niet zijn die dit overkomen is en wellicht is er een simpele ,goedkope, oplossing.