Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimano stx balhoofd - Forum Wereldfietser

shimano stx balhoofd

Hallo, Ik heb een shimano stx balhoofd. Nu zijn de beide cartridge lagers niet echt super meer, de ene ligt al uit elkaar.
Ik ben nu eens aan het zoeken wat een nieuw setje kost, maar ik kan niks vinden. Is dit een te oude type. dus niet meer leverbaar ?

Nu borrelt er een nieuwe vraag bij me naar boven. Wat is een ander geschikt balhoofd voor een vakantie fiets. Mocht de zoektocht naar Vervanging lagers dood lopen.

Richard
Ik zou daarvoor toch ook even bij de goede fietsenmaker binnenlopen. Het vraagt speciaal gereedschap om het oude balhoofd eruit en de nieuwe erin te timmeren. Niet een klusje dat je zelf goed kan, ik niet in elk geval.
Ik neem aan dat je een vork met schroefdraad hebt en 1" vorkbuis, dan bijvoorbeeld: http://www.bike-components.de/products/ ... rsatz.html

Laat het werk aan een vakman over.
Ik snap dat ik, als ik het balhoofd wil vervangen. Dit niet zelf kan doen.

quote; Ik neem aan dat je een vork met schroefdraad hebt en 1" vorkbuis, dan bijvoorbeeld: http://www.bike-components.de/products/ ... rsatz.html

Maar ik wil graag weten als de cartridge lagers van shimano of alternatief nog te krijgen zijn ? Deze kan ik online namelijk niet vinden.

Of als ik wel het balhoofd wil vervangen wat is dan een geschikte/ goed balhoofd voor een vakantie fiets ? Ik heb best wel wat gewicht voorop hangen.
Als het werkelijk cartridge lagers zijn (ik dacht dat er in die periode kogelringen werden gebruikt, maar ik weet ook niet alles), staan er typenummers op en daar moet je op zoeken. 90% van de lagers wordt gefabriceerd door TH. Als het een kogelring is, kun je zonodig altijd losse kogels plaatsen. De laatste ruimte van bijna een kogel open laten.

De gedane suggestie is goed voor je fiets, ook als je die op vakantie gebruikt. Betere kwaliteit komt van FSA en Tange.
Campagnolo Record of Stronglight A9 - beide vrij eenvoudig te vinden, niet duur en tamelijk onsterfelijk. (Van beide modellen bestaan trouwens replica's die in het geval van campagnolo ook merkelijk goedkoper zijn.)
Ik dacht dat Shimano geen balhoofd lagers meer maakte ivm licentie kosten voor Campagnolo. Dus even goed kijken en meten dan is zat ander spul te krijgen
Toch even off topic: wanneer de octrooirechten van Cane Creek voor de AHeadset reeds enkele jaren verlopen zijn (looptijd 18 jaar), kunnen er onmogelijk nog rechten aan Campa vindingen verbonden zijn. Gewoon een economische beslissing van Shimano.
Er is genoeg keuze inderdaad.
Dat was! dank voor de duiding!
Shimano maakt nog wel balhoofden, 1 inch draad.

Stx hier nog te koop http://www.lentinkfietsshop.nl/shopping ... hp?id=3008. Is bij mij de eerste link in Google :roll: . Zoals vaker de laatste tijd kunnen mensen blijkbaar niet zoeken.

En dit is de headset http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 609005.pdf met de partnummers (STX is hetzefde).

Balhoofd en/of lagers kopen en cartridges er gewoon inleggen met veel vet, afstellen en klaar.
Overigens is het monteren van een nieuw balhoofd ook niet lastig als het oude balhoofd er makkelijk uitgaat. Even zelf wat gereedschap in elkaar klussen en klaar. Niet meer dan 10 minuten werk.
richardlange schreef:Hallo, Ik heb een shimano stx balhoofd. Nu zijn de beide cartridge lagers niet echt super meer, de ene ligt al uit elkaar.
Ik ben nu eens aan het zoeken wat een nieuw setje kost, maar ik kan niks vinden. Is dit een te oude type. dus niet meer leverbaar ?

Nu borrelt er een nieuwe vraag bij me naar boven. Wat is een ander geschikt balhoofd voor een vakantie fiets. Mocht de zoektocht naar Vervanging lagers dood lopen.

Richard


In Kiel Windeweer zit een uitmuntende fietsdoctor :wink:
Jaap gefeliciteerd, je hebt gewonnen !!! Je hebt idd de juiste antwoord op mn vraag gegeven. Ik ben je eeuwig dankbaar ! :twisted:
"misschien heb ik wel andere kwaliteiten"
:roll:

Maar goed even weer on topic, ik ben dus vanmiddag bij de lokale fietsen boer geweest. Maar daar was het een lastige vraag, want hij had niks liggen en ja, er moest dan maar een nieuw balhoofd in. Prijs onbekend, want als de maat afwijkt kan het van +/- 50 tot 89 euro voor het balhoofd zijn, merk BBB en dan nog wat uurloon.
Ik kijk nog even verder. :)
Ik heb een tijdje terug nog nieuwe lagers gehaald voor mn STX balhoofd bij mn LBS (dickhof in Oosterwolde)

Mocht je geen lagers meer kunnen vinden, balhoofd vervangen is goed zelf te doen...
Voor een 1" Campa Record balhoofd heb ik vorige maand €53 betaald. Montage was €20.
ik heb net een nieuw stx balhoofd besteld. en ik ga ervan uit dat ik de lagers kan plaatsen en alles weer in elkaar kan schroeven. :P

Bedankt voor de antwoorden en opmerkingen.

Groet,
Richard
Er heeft ook ooit een 1 1/8 inch STX balhoofd bestaan. Of het dus past is afhankelijk welke van de 2 versies je hebt, 1 of 1 1/8e inch. Meten is weten.