Te koop: Western Mountaineering POD-15 slaapzak met Big Agnes Insulated Air Core luchtbed (mummy model, en zwart, huidige versie is blauw). Reguliere lengte, ik denk tot ca. 1m80 (ben zelf 1m75).

Beide geschikt tot -9 (=15 fahrenheit), WM heeft een goede reputatie wat temperatuurbereik betreft maar het verschilt natuurlijk per individu; de kapuchon is bijv. niet erg bruikbaar als je voornamelijk op je zij of buik slaapt en voor vrouwen is het sowieso optimistisch... Luchtbed voelt degelijk aan ('t is 50D nylon), niet dat de eerste de beste dennenaald er een gat in prikt ;-)

Het bijzondere van de slaapzak is dat er alleen aan de bovenkant (en zijkant) dons is zit. De onderkant is alleen nylon, dat je middels een elastiek om je mat heen spant. De gedachte is dat dons wat helemaal plat is omdat je er op ligt heeft weinig effect heeft.

De combinatie is denk ik vergelijkbaar met een WM UltraLite plus Thermarest NeoAIR all-season (bij Bever toen ze nog WM verkochten resp. 380 en 140 euro). Het blijkt voor mij overkill te zijn, ik kampeer toch alleen 's zomers, en ook altijd in een dubbeldaks tent. Ik heb daarom een zg. quilt gekocht.

Beide in goede staat, in totaal minder dan zes weken gebruikt. Ongeveer 1600 gram (samen) schat ik. In een koop: totaalprijs 250 euro (vooruit, doe ik er ook nog een Exped luchtkussentje bij).