Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toch nog een soort fietsvakantie hoop ik:)! - Forum Wereldfietser

Toch nog een soort fietsvakantie hoop ik:)!

Gisteren alle kampeertroep van zolder gehaald, waaronder een 35 kg zware polycotton Outwell Trout Lake 4, kampeertafel, grote stoelen, luchtbed etc. etc. Niet bepaald lichtgewicht, maar een zeker onderbuikenthousiasme manifesteert zich al de hele week... Ik ga morgen namelijk vier dagen (ja, víer!!) naar een leuke kleine camping in Drenthe, van waaruit ik wel zal proberen tochtjes met de fiets te ondernemen. Ik schrijf bewust proberen, want onze vijf maandjes oude zoon gaat mee, en we gaan kijken of hij al voorzichtig in zijn nieuwe fietskar wil. Lopend ging dat eerder prima, dus ik heb goede moed.

We hebben het dan over tochtjes van misschien wel een half uur ofzo.

Mooi he. Waar je al niet enthousiast van kan worden. Nu maar hopen dat die kleine het ook leuk vindt...
je bent wel heel erg cynisch over je zelf!
Geeft toch niets als je even een jaartje overslaat cq minder gaat fietsen op vakantie?
En met een 5maandig kindje kun je wel langer fietsen als een half uurtje hoor, zeker als hij slaapt. Let alleen wel op eventuele hobbels en gaten in de weg.

Waar heen in Drenthe?
Veel plezier!
Cynisch met een knipoog hoor, ik hou wel van wat zelfspot. En ik kom wel aan mijn eigen fiets-uurtjes hoor! Joh, ik heb er hartstikkeveel zin in om, zeker als die kleine niet ál te klein meer is, hem in zn karretje te droppen en van terras naar terras te fietsen, hahaha!

Ik zal zeker uitkijken voor hobbels en gaten! De Thule Chinook heeft gelukkig al wel een, zo te zien, effectieve vering die het een en ander wel wegfiltert... en hij zal er lekker van in slaap vallen:).

We gaat naar camping Emmerdennen, vlakbij Emmen. Voelt als buitenland voor me!
Haha, sinds onze dochter 3 maanden is rijd ik er zonder problemen mee in de kar (cougar 2). Daarvoor deden we het erg voorzichtig, maar op 5 maanden echt geen probleem hoor.

Let wel op in de bochten, zeker als je nog de hangmat gebruikt ligt het zwaartepunt iets hoger. Ik heb de kar nog niet voelen kantelen, maar ik ga voor scherpe bochten toch met enige marge afremmen.

Overigens wel een goede training, want zo'n kar pakt heel wat wind. Tot 20km/u valt het mee, maar ik heb eens geprobeerd twee fietsers op tijdritfietsen voor te blijven en toen heb ik op een goeie 3km zowat al mijn kracht opgebruikt. Snelheid lag toen wel rond de 35 per uur. Ik heb de banden vervangen door Schwalbe Sredda's, dat doet iets (zowel qua comfort als qua snelheid) maar wind is eigenlijk de belangrijkste weerstand.

(in de handleiding van onze cougar staat trouwens de belachelijke aanwijzing dat bochten stapvoets moeten genomen worden en de snelheid moet beperkt worden tot 25 per uur op rechte stukken)
In de Chinook zit geen hangmatje, maar deze is volledig voorzien van vierpuntsgordel en alle hoofdondersteuning die je maar kunt verzinnen. Speciale stootkussens, echt alles. Dus we hebben er zin in! Ondanks de wind;).

Maarre, als die tijdritfietsen 35 in het uur deden, deden ze óf iets verkeerd, óf waren ze aan het in- of uitfietsen:). Maar respect voor de poging:)!

Bochten stapvoets... ik loop snel:).
Travelmaster schreef:In de Chinook zit geen hangmatje, maar deze is volledig voorzien van vierpuntsgordel en alle hoofdondersteuning die je maar kunt verzinnen. Speciale stootkussens, echt alles. Dus we hebben er zin in! Ondanks de wind;).

Maarre, als die tijdritfietsen 35 in het uur deden, deden ze óf iets verkeerd, óf waren ze aan het in- of uitfietsen:). Maar respect voor de poging:)!
- ik vermoed dat de chinook net als de cougar een vijfpuntsgordel heeft :-). Je gebruikt dan waarschijnlijk de peuterzitting (baby supporter). Als je baby daar al stevig in zit, is het veilig. Wij schakelen nu pas over, vooral omdat de peuterzitting nu pas is geleverd.
- ze hadden een lange trainingsrit voor de boeg :-) (waren bekenden).
Oeh hier spreekt een kenner! Zou zomaar een vijfpuntsgordel kunnen zijn hoor. En hij zit er stevig in, maar je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Een wandeling waarbij hij erin zat beviel hem goed: hij viel in slaap.
Leuk om zo je eerste vakantie te vieren met je zoontje. Jong geleerd is oud gedaan.

Vraag mij toch af of er ook een systeem bestaat :roll: :roll: waardoor ik mijn twee hang pubers mee kan nemen op een fietsvakantie :shock: :shock: :shock: :oops: 8)
kirsten schreef:Vraag mij toch af of er ook een systeem bestaat :roll: :roll: waardoor ik mijn twee hang pubers mee kan nemen op een fietsvakantie :shock: :shock: :shock: :oops: 8)
Het zal per kind verschillen, maar mijn (niet fiets-)ervaring is dat een bestemming die tot de verbeelding spreekt wel helpt. Fietsen naar Parijs een idee? Desnoods met een bezoek aan Disney. :-)
kirsten schreef:Vraag mij toch af of er ook een systeem bestaat :roll: :roll: waardoor ik mijn twee hang pubers mee kan nemen op een fietsvakantie :shock: :shock: :shock: :oops: 8)
Offtopic, maar: Fietsen in de Costa Brava (pirinexus route of de iets meer uitdagende trans catalunya) en je pubers mogen dan onderweg 'uitrusten' in Blanes of Lloret :wink:

gr,
Patrick
Pat schreef:
kirsten schreef:Vraag mij toch af of er ook een systeem bestaat :roll: :roll: waardoor ik mijn twee hang pubers mee kan nemen op een fietsvakantie :shock: :shock: :shock: :oops: 8)
Offtopic, maar: Fietsen in de Costa Brava (pirinexus route of de iets meer uitdagende trans catalunya) en je pubers mogen dan onderweg 'uitrusten' in Blanes of Lloret :wink:

gr,
Patrick
Ha ha nou echt niet hoor, volgens hun bestaat er een vliegtuig, bus, auto, trekker maar geen fiets
En we zijn weer terug! Ging boven verwachting goed. Leuke camping, www.emmerdennen.nl, met mooie bosrijke omgeving en schitterende fietspaden. Eerst de kleine even lekker laten wennen aan kamperen (bomen vindt-ie sowieso schitterend) en het iets andere ritme, maar vrijdagmiddag de fietskar voor het eerst aangekoppeld en een uurtje gaan rijden, met allerlei stops. Hij zit heel stabiel in de kar, ook op zandpaden en klinkerweggetjes. Voor mij werd het ultieme bewijs dat hij goed zit geleverd op het moment dat hij in slaap viel... en de rest van de tijd zit hij vooral om zich heen te kijken (ook omhoog, naar de bomen). Af en toe hoor je dan iets van "oéh!" van achter je komen, dan heeft hij het naar zijn zin.
Zaterdag gewoon gaan rijden met stops wanneer het uitkwam voor hem, en uiteindelijk hadden we 42 km op de teller en waren we 6 uur verder. Heerlijk! We kunnen weer naar buiten!

Je merkt inderdaad wel dat er 20 kg extra achter je fiets hangt. De vering van de kar werkt hartstikke goed, maar op hobbels en offroad (ok, gras en zandpaden) doen je wel erg vaart minderen. De Chinook heeft een neuswiel dat je naar onderen wegklapt zodat je de kar makkelijk omtovert in wandelwagen (handig bij het Hunebedcentrum), maar bij slechter weer en meer modder zou ik hem toch helemaal verwijderen om de draaiende delen te beschermen. Voor de rest niets dan lof...!

Ik ga met een gerust hart een langere vakantie aan met de kleine man. Dat wordt de Eifel... blij dat er een triple op de TravelMaster zit;)!