Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips gevraagd voor fietstocht naar Parijs - Forum Wereldfietser

Tips gevraagd voor fietstocht naar Parijs

Hallo!

Graag zou ik wat tips / feedback verzamelen over mijn plan om in augustus naar Parijs te fietsen. Ik heb al de nodige tips gelezen op dit forum, maar zit nog met een aantal specifieke vragen.
Allereerst, ik ben geen superdoorgewinterde langeafstandfietser, maar ik heb wel een aantal keer de elfstedentocht gefietst (240 km), en heb op zich een prima basisconditie, dus heb wel het vertrouwen dat ik een eind moeten kunnen komen. Dit wordt wel mijn eerste meerdaagse tocht. Vanwege het beperken van bepakking denk ik dat ik kies voor hotels i.p.v. campings.

Vragen die heb:
1. Afstand: Is uitgaan van ongeveer 100 km per dag realistisch? Of toch wat minder of juist wat meer? (Ik kom niet voor siteseeing, maar wil er ook niet constant tegenaan hoeven te pezen)
2. Slapen: Vooraf hotels reserveren of gewoon op de bonnefooi? Wat zijn jullie ervaringen? Speelt het hoogseizoen nog een rol of moet je je daar niet druk om maken?
3. Slapen: Wat voor (type) hotels hebben zoal de voorkeur of maakt het niet uit?
4. Fiets: Ik heb een stalen racefiets van ca. 7 jaar oud in goede conditie met mogelijkheid om fietstassen erop te zetten. Goede optie?? Waar moet ik op letten?
5. Fiets: Ik wil de fiets binnenkort middels een grote beurt voorbereiden op de tocht. Waar moet ik de fietsenmaker speciaal op instrueren? Moet ik ook gaan voor (extra) brede bandjes? Graag jullie tips!
6. Eerste hulp: Wat moet je zeker kunnen op het gebied van reparatietechnieken?
7. Route: Zijn er tussen Parijs en NL nog routes/locaties die je zou aanraden?

Andere nuttige tips zijn uiteraard ook welkom!

Groet,
Theo
TheoArjen schreef:[...]
Vragen die heb:
1. Afstand: Is uitgaan van ongeveer 100 km per dag realistisch? Of toch wat minder of juist wat meer? (Ik kom niet voor sightseeing, maar wil er ook niet constant tegenaan hoeven te pezen)
[...]
4. Fiets: Ik heb een stalen racefiets van ca. 7 jaar oud in goede conditie met mogelijkheid om fietstassen erop te zetten. Goede optie?? Waar moet ik op letten?
5. Fiets: Ik wil de fiets binnenkort middels een grote beurt voorbereiden op de tocht. Waar moet ik de fietsenmaker speciaal op instrueren? Moet ik ook gaan voor (extra) brede bandjes? Graag jullie tips!
6. Eerste hulp: Wat moet je zeker kunnen op het gebied van reparatietechnieken?
[...]
Allereerst: hartelijk welkom!

Omdat een aantal van je vragen vrij klassiek voor beginnende fietsreizigers zijn wijs ik je op de Fietsvakantiewiki (zie de link bovenaan de pagina). Had je die al ontdekt? De geciteerde vragen (1, 4, 5 en 6) komen daarin in bod, of in het document 'De eerste keer op fietsvakantie'.
Ten aanzien van de geschikheid van je stalen racefiets als reisfiets: een fotootje daarvan en wat meer info over merk en type en een goed beeld van je wielen (spaakpatroon) maakt het de forumdeelnemers veel gemakkelijker om daarover iets te zeggen. Nu is je vraag te algemeen.
Er is een leuk routeboekje van Paul Benjaminse: Fietsen naar Parijs en weer terug. Daarin staat veel.
En werp eens een blik in het GROTE Fietsvakantieboek.
Ik erg genoten van de route van Benjaminse. Het boekje verschaft de nodige route- en verblijfsinformatie.

Als je de tijd hebt, kies voor de langere optie via de Thiérache, voor mij het mooiste deel van de route. Hier wat om je lekker te maken.
TheoArjen schreef:1. Afstand: Is uitgaan van ongeveer 100 km per dag realistisch? Of toch wat minder of juist wat meer? (Ik kom niet voor siteseeing, maar wil er ook niet constant tegenaan hoeven te pezen)
Dit is grotendeels afhankelijk van je eigen conditie, maar ook eventuele bijkomende factoren zoals weer, wind, etc. Gemiddeld genomen zul je vaak zo'n 60 - 80 km per dag tegen komen als raadzaam. Maar er zijn er ook welk bijv. 150 km per dag afleggen.
TheoArjen schreef:2. Slapen: Vooraf hotels reserveren of gewoon op de bonnefooi? Wat zijn jullie ervaringen? Speelt het hoogseizoen nog een rol of moet je je daar niet druk om maken?
Vooraf reserveren beperkt de vrijheid. Wil je ergens plotseling een dagje langer blijven, dan kan dat eigenlijk nagenoeg al niet gezien je reserveringen dan niet langer kloppen. Geheel op de bonnefooi, en 's avonds aankloppen bij een hotel in de hoop nog een kamer te vinden, kan ook soms slecht uitpakken. Zeker indien het een klein dorpje is met een enkel hotel, en volgende dorpje 20 km verder op.

Wat je kunt doen is een boekje met B&B's, campings, ho(s)tels in de buurt meenemen. Kies welk van de 3 je het meest op wilt varen, en wat er te vinden is. Dan kun je de avond van tevoren, of de ochtend, kijken waar je de volgende dag verwacht te eindigen. Kies een locatie uit. Bel tevoren alvast even om er zeker van te zijn dat er plaats is. En gaan maar.
TheoArjen schreef:3. Slapen: Wat voor (type) hotels hebben zoal de voorkeur of maakt het niet uit?
Een hotel waar je veilig je fietst kwijt kunt. Of op een afgesloten locatie, binnenplaats, wat dan ook. Maar bij voorkeur op de eigen kamer. Verder, totaal je eigen keuze :). Zal van je dagelijkse budget afhangen.
TheoArjen schreef:6. Eerste hulp: Wat moet je zeker kunnen op het gebied van reparatietechnieken?
Bandje plakken, ketting opleggen, remblokjes vervangen, voor- en achterwiel loshalen, kettingbreuk repareren, eventueel noodspaak plaatsen. Heb je het grootste deel van de kleine problemen toch wel mee gehad. Het boekje fietspech kun je overwegen aan te schaffen als handleiding voor wat overige kleine reparaties.
stef.l schreef:Maar bij voorkeur op de eigen kamer.
Ik heb hier geen ervaring mee, maar is deze praktijk "tussen Keulen en Parijs" (lees in ons eigen Westers Europa) gangbaar?
Ik bedoel : in het eerste het beste hotel of plaatselijk B&B zie ik mij niet mijn fiets de trap (met vast tapijt, ...) naar boven sleuren zonder de chef des huizes achter mij aan te krijgen ;-)

In de kelder, een aparte schuur, ... tot daar aan toe.
Of zijn er inderdaad hotels/B&B die dit toelaten?
Gewoon nieuwsgierig ...
Slapen en vooraf reserveren?
Tja..........ik ben echt een angsthaas en zekerheidszoeker, maar vooraf alles reserveren gaat zelfs mij te ver: je legt jezelf dan helemaal vast.....terwijl je juist die dag met alleen maar regen juist niet verder wil fietsen.

Het boekje van Benjaminse is wel verplichte kost. Ik kan me nog herinneren dat je volkomen autovrij/luw hartje Parijs bereikt. Geweldig!
Headley schreef:Ik heb hier geen ervaring mee, maar is deze praktijk "tussen Keulen en Parijs" (lees in ons eigen Westers Europa) gangbaar? [...] Gewoon nieuwsgierig ...
Ik kampeer overwegend, maar een accommodatie waar ik mijn fiets (uit het zicht) niet veilig in een afgesloten ruimte kan parkeren krijgt mijn klandizie niet. Mijn fiets stond naast mijn bed in het hotel/motel/B&B/Gaststätte in Nederland, Duitsland, Polen, de Baltische Staten, Roemenië, Bulgarije, Portugal, Duitsland, Tjechië, Turkije, Mexico, Canada, USA, enz. In België en Frankrijk stond ik tot nog toe steeds op een camping of kampeerde wild.

Wel stel ik bij het inchecken de vraag of de fiets op de kamer mag als er geen afgesloten fietsenhok of bagageruimte is. Vrijwel altijd wordt het toegestaan. Natuurlijk let ik op mijn vette ketting, modderdruppels e.d. door er een krant, een stuk plastic o.i.d. onder te leggen (en om te vragen naar zulk beschermmateriaal).

Vraag naar een kamer op de begane grond of hooguit op de 1e verdieping. Je fiets rechtop in de (meestal kleine) lift, balancerend op je achterwiel is maar zo-zo. En naar boven dragen in je nek, een of meerdere (draai)trappen op aan het einde van een fietsdag is gewoon knudde (been there, done that). Vraag dus naar de bereikbaarheid van je kamer voordat je bent ingecheckt.