Wat nu werkelijk de regels omtrent registratie zijn is niet geheel duidelijk, iedere reiziger, site of hoteleigenaar lijkt zijn eigen interpretatie hieraan te geven. Ik was er vorig jaar in juli/augustus en heb de meestgehoorde versie gehanteerd: na iedere twee nachten zonder registratie een slip verzamelen in de daaropvolgende nacht (tenzij dat redelijkerwijs onmogelijk is door bijvoorbeeld een treinreis). Ik heb vooraf niet hoeven ondertekenen dat ik iedere nacht in een geregistreerd hotel moest overnachten, misschien is men strenger geworden. Hotels kunnen om eerder ontvangen slips vragen. Maar bij het verlaten van het land heeft geen haan er naar gekraaid, en dit was ook de ervaring bij alle medefietsers in Oezbekistan met wie ik nadien nog contact heb gehad (en van fietsers van wie ik vooraf blogs had gelezen). Maar garanties heb je niet, dus zou ik de risico’s beperken. Reken er niet op dat je meer slips kunt loskrijgen dan voor het aantal malen dat je ergens overnacht hebt. Ik heb trouwens destijds vernomen dat locals in de problemen kunnen komen als toeristen bij hen overnachten.
Wat het geld betreft: dat moest bij binnenkomst en verlaten vrij precies opgegeven worden (restje Kroatisch geld mocht ik achterwege laten), maar ik heb het geld niet hoeven tonen. Men wilde het graag alleen registreren. Zodra je de verschillen ziet tussen de zwarte en de officiële koers ga je vanzelf naar de zwarte markt. Dat is in de praktijk minder schimmig dan het klinkt, veel hotelbazen doen dit graag. Er zijn geen pinautomaten in Oezbekistan. Ik hoop dat jullie genoeg dollars bij jullie hebben. Ik meen dat je niet meer Oezbeeks geld mag uitvoeren dan invoeren, dus hou dat in de gaten.
Richard