wilma1968 schreef:[...]Ik zal vertellen over mijzelf : ik ben 1.8 m lang gewicht rond de 65 kg. Dus geen vet op mijn botten dus graag een wat dikker slaapmat dus welke heb ik dan nodig???? [...]
Oei, ik vind het moeilijk daarin een advies te geven. Ik ga toch een poging doen je op weg te helpen. Gebruik ook de tips van 'Revanho' (budget, gevoelige slaper, buik- of rugslaper, ultra lichtgewicht of meer comfort, koukleum, korte of lange mat, enz., enz.) om
jouw eisenpakket samen te stellen.
Heb je de info op de
wiki al gelezen? Oppad (van de ANWB) vind ik niet de beste raadgever, maar zij hebben wel een
verzameling van nog te koop zijnde matten. Kijk daar eens voor een idee van prijzen en wat je aanspreekt. Er zijn matten speciaal voor vrouwen.
Zelf ben ik overgestapt van een 1 cm dikke schuimmat (evazote) op een Therm-a-rest zomermat (nu heb ik de
Pro Lite Regular), omdat ik de schuimmat op de luchthaven Atatürk vergat mee te nemen na de bagagescanner. De nieuwe mat kon ik in mijn fietstas steken i.p.v. op de bagagedrager binden.
Als ik maar een beetje isolatie heb, kan ik slapen. Met een goede slaapzak is die dunne mat met isolatiewaarde R=2.2 (hoger getal is betere isolatie) voor mij ook geschikt tot het vriespunt, maar ik (man) heb het snel warm. Voor lagere temperaturen heb ik ook nog een Exped 7 met dons.
Een nadeel van een luchtmatras is dat deze lek kan raken (in de 15 jaar dat ik op Therm-a-rest slaap is me dat 3 weken geleden voor het eerst overkomen) en heb altijd reparatiemateriaal daarvoor bij me. Gesloten-cel schuimmatten hebben dat nadeel niet, ze zijn meestal goedkoper maar ze zijn daarentegen veel voluminieuzer.
Luchtmatrassen met schuim moet je ook niet op zonnige dagen in je tent laten liggen: schroef het ventiel open, want anders kan het schuim in de matras losraken van de buitenstof. En slapen op een bult is erg onprettig kan ik je vertellen (schade en schande). De garantie van Therm-a-rest is wel uitstekend, een matje dat buiten mijn schuld delamineerde werd zonder problemen omgeruild voor een nieuw exemplaar. Maar tijdens je vakantie is dat wel onhandig (2e matje gekocht en later aan familie gegeven).
Als je erg lichtgewicht wilt gaan: de
Neoair lijkt hier de kampioen te zijn, alhoewel een enkeling het knisperen van de mat als onprettig ervaart (hier praat ik anderen na; geen eigen ervaring met de mat of medeslapers met zo'n mat).
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om eens te gaan proefliggen bij een goede buitensportzaak (kies een rustige doordeweekse dag). Dan kun je ook een idee van de kosten krijgen (de Exped die jij noemt is zo'n beetje het duurste wat er te krijgen is en komt bij mij alleen in aanmerking voor winterkamperen, met temperaturen dik onder het vriespunt) en of de prijs van een bepaalde 2e-hands mat redelijk is.
Als je budget klein is, kijk dan naar bijv. een
Therm-a-rest Z-lite die je voor €45 thuisbezorgd krijgt incl. verzendkosten (ook in België) door de
Futurumshop (zo maar een shop gekozen, zelf zoeken voor betere deals). Iets ander model (met 183 cm misschien te kort, tenzij je je hoofd op een kussentje legt): bij
bike4travel, €36 incl. verz.kosten naar BE.
Veel voordelen: licht, geschikt voor zomerkamperen, neemt geen water op, makkelijk op te vouwen, betaalbaar, kan niet lek. Grootste nadeel: volume.
Ik vergat nog bijna om
Decathlon als leverancier te noemen. Wel ga ik me eens in hun bedrijfsvoering verdiepen, want ik ben erg benieuwd hoe zij scoren op de duurzaamheidsladder.