Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vouwfiets - Forum Wereldfietser

vouwfiets

Zijn de vouwfietsen van Bike Friday/ Riese und Muller geschikt om al eens enkele bergen te doen?
Ik ga van Wenen een tour doen tot Griekenland. Ik wil niet altijd fietsen, maar ook regelmatig de trein nemen. Een vouwfiets lijkt me dus handig. Ook omdat ik nog een ander plan in mijn hoofd heb: hier en daar een meer/rivier overvaren met de vouwfiets op een packraft.

Nog zeer veel gedroom, maar ik wil toch graag antwoord op de vraag welke vouwfiets geschikt is voor een tour. Kan je er dan ook mee op slechte wegen?
Heeft er iemand een idee of je ze ergens kan huren? (en dan zinken ja ;) )
Ik overweeg wel een aankoop als het goed meevalt, want dat lijkt me toch een vorm van ultieme vrijheid, maar wil eerst eens een trip zonder die grote aankoop. Ze zijn nogal duur.

bedankt!
Ik rij al anderhalf jaar met veel plezier om mn 2e hands bike friday. ik heb een asfalt versie met 8 versnellingen en erg dunne bandjes. de bouwkwaliteit vouwmechanisme en onderdelen zijn top.
De bergen moeten prima gaan, maar dan wil ik wat meer versnelliingen. IN oost Europa zou ik het niet aanduvern met de 18 slicks die ik nu heb.

te huur, geen idee . In Amsterdam zit de Nederlandse importeur/winkel/verdeler.
www.cycleyou.nl. Verder geef ik t in nl geen kans.
Met een Birdy kan ook wel wat. Er zijn wel heel wat varianten, met heel verschillende versnellingssystemen, waarvan het bereik varieert. Ik kan me voorstellen dat je met de ene al beter bergen kan doorkomen dan met de andere.
Echt in bergen rijden deed ik nog niet, maar wel al dagafstanden van bijna 100 km of einden met een fietskar erachter, ook hellingen. Lukt allemaal prima. Op onverhard zijn de kleinere wielen (18") wel een nadeel en je kunt ook niet evenveel bagage meenemen als op een gewone fiets en het frame is minder stijf.
Voor echte bergritten is een versie met schijfremmen wellicht wel aanbevolen: velgremmen en de kleine wielen lijken me bij veel remmen niet echt ideaal.
http://www.kemperfietsen.nl/vouwfietsen/birdy/

keus genooeg zou ik zeggen..
Hallo Juut,

Ik ben drie jaar geleden op mijn Bike Friday Pocket Llama naar Berlijn gefietst.
De R1, de route die ik heb gereden, gaat ook door de Harz, dat zijn toch wel op zijn minst heuvels te noemen.
Het was voor mij en zeker ook voor de fiets geen enkel probleem. De tent op de bagagedrager en de rest van het spul in de achtertassen en de lowridertassen.
Ik heb op mijn BF magura remmen, de Hs33. Dat was zo nu en dan wel prettig, ze stoppen het geheel in een oogwenk en bleven toch goed te doseren.
Terug ben ik met de IC trein gegaan, het is een vouwfiets dus gratis mee te nemen.
Niet eens in een tas. Ik hang er ook regelmatig mijn aanhangertje aan, een radical design. Ook dat gaat eigenlijk prima. Wel is het zo dat de wat kleinere wielen van de fiets ervoor zorgen dat je moet blijven trappen, het rolt net wat minder gemakkelijk door in vergelijking met mijn andere fiets met 28inch wielen.
JanWillem Marchal van CycleYou is de dealer van Bike Friday. Je kan de fiets op laten bouwen zoals je wil, precies voor het gebruik wat je voor ogen staat.

Misschien ken je de site al maar als je kijkt op Crazyguyonabike dan heb je veel reisverslagen van reizigers die ook op de vouwfiets de nodige tochten hebben ondernomen. En ook op minder exotische exemplaren heb je veel plezier.
https://www.crazyguyonabike.com/doc/cat ... pe=journal

Succes, Bas
Mocht ik voor een andere Birdy gaan, dan wordt het zeker een met een versnellingsnaaf. Door de 18" wielen hangt de derailleur en dus de ketting erg laag boven de grond, waardoor die veel vuil opschept. Dat betekent vrij intensief kettingonderhoud en een ketting die echt niet lang meegaat (reken op 3000 km)(dit geldt voor zowat alle vouwfietsen). Een versnellingsnaaf kost wat meer in aankoop, maar je spaart er veel tijd mee uit.
Ook - in het geval van de Speed - is de cassette een beperking voor de breedte van de banden. Op een minder goede ondergrond heb je veel aan bredere banden (er zijn Big Apples in de geschikte maat), maar die kunnen er niet op, omdat de ketting in de weg zit. Ook dat nadeel verdwijnt met een versnellingsnaaf. De prijs die je ervoor betaalt, is wat extra gewicht.
bedankt voor de antwoorden.
Kent niemand een verhuurfirma? :( Ik vind het veel geld als je niet zeker bent of je de fiets veel gaat gebruiken plus
ik heb dat geld momenteel niet voor een fiets. (Zijn er mensen die zo'n duurdere fietsen op afbetaling kopen? nee toch hé? dat is te zot )

Ik zag Bromptons te huur, maar dat lijkt dan geen goed idee. Of weet iemand een goedkopere tweedehands birdy/bike friday? Ik wil echt mijn grote loggere fiets niet meer mee.
Juut,

Begin dit jaar 3 maanden in India gefietst op onze Bike Friday's, de fietsen waren 3 weken oud voordat ze in een koffer meevlogen naar India. Wij hebben gefietst op asfalt, gravel en ook zandwegen en dat is prima gegaan ook de Western Gats met de top op ruim 2600 meter prima te doen op deze fietsen.
Ook het vervoer in openbaar transport in India is te doen, kaartjes kopen voor fietsen kost wat meer tijd.
Op de site http://www.cycleyou.nl zie je foto's' van onze fietsen.

Groet,
Paul Snoeij
Ik ben vorige week op een Birdy gaan zitten en het was wennen..zo'n klein wiel.
En de prijs deed me ook wat uitkijken naar wat anders.

Iemand ervaring met touren op een aangepaste Raleigh Twenty of een Dahon (meer versnellingen op een goedkoper model??). Dat is het plan voorlopig.
Ik heb altijd bus en trein als alternatief dus ik zie wel. Het begint wel te dringen, dus als iemand zo'n fiets liggen heeft: graag!

Idee nu:
Ik heb een Raleigh Twenty gevonden en ga wat onderdelen overhevelen en er andere versnellingen enz op zetten. Als de fietsenmaker dat nog ziet zitten op zo'n korte tijd.
Het is niet waarschijnlijk dat er bedrijven in Nederland zijn die een vouwfiets verhuren, die geschikt is voor echte beklimmingen. Waarom zouden ze?
Een goedkoop alternatief zou zijn een Dahon Espresso, of varianten van dat zelfde frame (soms onder andere merknamen). Dit is een mtb frame met 26 inch wielen. Minder makkelijk te vervoeren dan die heel kleine fietsjes, maar meer fiets. En lekker betaalbaar.
Wim
Misschien nog een alternatief, een Airnimal.
Heb wel eens een Engels echtpaar onderweg ontmoet met zulk soort fietsen.
Zij hadden zo'n beetje alle bergen in Europa mee beklommen.
De fietsen van Airnimal zijn erg leuk maar vallen ook niet bepaald in de categorie van 'budgetvriendelijk'.

Renaat
Vouwfietsen en bergen.... Een leuke combinatie maar je moet er wel lef voor hebben.
Mijn ervaring is op fietsen van Dahon zonder bagage. (3 naafversnellingstypes met velgremmetjes en 16 inch)
De berg op ging als de verhouding van de bladen goed is verrassend goed. Je moet geen haast hebben maar het wil best zolang het niet extreem stijl is. Heb je versies met meer versnellingen moet het dus nog makkelijker gaan. Let er wel op dat je niet aan het stuur gaat trekken om kracht te zetten. De andere Dahon die we mee hadden had een groter blad voor wat op het rechte makkelijker was maar berg op betekende dat je moest lopen.

Op slechte wegen is voor een standaard vouwfiets een kwestie van wat beter opletten. De wieltjes springen wat meer van steentjes af en haken meer in richels.

Berg af is een groter avontuur..... De kleine wieltjes zijn nogal gevoelig voor steentjes en richels. Doordat het stuur recht boven het voorwiel staat stuurt het ook erg direct (en op snelheid nerveus). Remmen doen ze prima maar door het kleine formaat van de wielen worden ze snel warm. Af en toe even wachten is dus het advies. De keren dat ik echt steile heuvels/ bergen af ben gegaan op de vouwfiets vond ik dus een behoorlijk avontuur :D Met 35 de berg af jagen op die kleine wieltjes en het nerveuze stuurgedrag zorgde wel voor witte knokkels :lol:

Mijn grootste tip is dus zoeken naar een fietsje met een mooi verspreide verhoudingen van de versnellingen. Versnellingen geschikt voor de
rechte stukken over de weg en versnellingen voor de berg op. Denk er hierbij aan
dat je op een vouwfiets minder kracht kan zetten dan op een normale fiets.
hallo

ik ga uiteindelijk voor het goedkopere avontuur. Tweedehands vond ik niet direct wat. Ik kocht een Bfold 7, waarvan het zadel nu al stiekem naar beneden zakt tijdens het rijden, maar daar ga ik nog voor terug.

Ik kocht een extra hoog bagagerekje, een spiegeltje, drinkbus en wil nog rekje vooraan zodat ik niet ga steigeren. De banden ga ik waarschijnlijk ook nog aanpassen (schwalbe marathon). Er zou ook nog een versnelling bijkomen.

Ik laat jullie weten hoe het ging :) Ik heb er alvast wel zin in. Ik heb een enkel treinticket naar Wenen en ik vond er ook een camping. Ik heb al enkele keren op de fiets gefietst en denk dat ik voor een 60km per dag ga. Op mijn gemak. (langs Donau)
Ik ben nu in Novi Sad. Ik volgde de Donauroute van Wenen naar Budapest (4 dagen) en reed erna vooral via nationale wegen naar hier. Meestal fietste ik 75-95 km, maar gisteren 150. Dat was wat veel van het goede..vandaag dus een rustdag en morgen mijn laatste rit-terug via Donaurroute-naar Belgrado.

Die goedkope bfold fietst dus nog wel lekker. Het stuur is niet aanpasbaar, maar gelukkig net goed voor me. De route die ik volgde was vrij plat dus kwam ik netjes toe met mijn 7 versnellingen. Ik wilde in Wenen een extra grannygear laten steken, maar ze vonden het niet nodig.
Ingepakt/opgevouwen kan ik alles tegelijk dragen. Handig als ik de trein opga.

Enige aanpassingen: fuxon bagagerek (waarbij ik wel mijn tubus aanpassingsstukjes nodig had),een spiegel, een drinkbushouder aan het stuur.

Ik ben dus best tevreden. Ik weet nu wat ik zoek in een vouwfiets. De kleine banden deden het best goed. Op een erg hobbelig en modderig stuk na Boedapest had ik net het gevoel dat de kleine banden beter waren..maar dat kan an mijn verbeelding liggen..soms beeld ik me in dat ik op een bmx zit.

Sommige mensen kijken me raar aan, anderen vragen of het elektrische fiets is en weer anderen vragen of dat wel gaat met zo een fiets: perfect te doen dus! Fijne trip door een soms ietwat saai landschap, met erg dichtrijdende auto's, gevlucht in de berm voor tientonners, schattige dorpjes, prachtige -nogmaals te bezoeken- steden, wat norse doch behulpzame Hongaren en erg vriendelijke en fietsenthousiaste Serviers. En nu fietsen en verder met de trein :)
Ik plan weer een trip op een vouwfiets en twijfel over de aankoop van een Tern met een pak meer versnellingen (of een Bike Friday) of dit nog uit te stellen en een extra granny gear te laten maken.

Echter: altijd als ik vraag of dit kan, krijg ik het antwoord dat het niet mogelijk is.

In deze video, rond 00:59, zie je thans op een gelijkaardige fiets dat het wel kan. http://www.youtube.com/watch?v=vT9vm-m7PQc


Doet een fietsenmaker dit? Of zullen ze altijd nee zeggen omdat ie van de Decathlon komt? en niet van bij hen? Kan ik dit 'makkelijk' zelf maken?
Juut schreef:Echter: altijd als ik vraag of dit kan, krijg ik het antwoord dat het niet mogelijk is.
Heb je gevraagd waarom?
Je link naar de video werkt niet. :(
Ave Gone schreef:
Juut schreef:Echter: altijd als ik vraag of dit kan, krijg ik het antwoord dat het niet mogelijk is.
Heb je gevraagd waarom?
ja, een keer en toen ging het over 'geen plaats voor' nog wat extra.