Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoofddeksel? - Forum Wereldfietser

Hoofddeksel?

Wat zetten jullie op om het hoofd tegen felle zonnestralen te beschermen zonder dat je regelmatig af moet stappen omdat een windvlaag onder de klep van de pet is geslagen?

Een helm. Niet alleen nuttig tegen de zon. Als de zon erg fel is moet je natuurlijk nog wel oppassen dat je toch niet verbrandt, zeker met van die moderne helmen met hele grote ventilatieopeningen.
Wim

ik heb toch altijd een pet op hoor. ééntje van nike, die kun je goed ver over je hoofd trekken waardoor ie er ook niet af kan waaien. Een helm heb ik ook, maar die is voor de zomer(goede luchtcirculatie)

Er bestaat ook een combinatie van beide genoemde opties:

Een helm met een zonneklepje.

Ik heb er zelf geen ervaring mee want gebruik een gewone helm of hoofddoek, maar het ziet er altijd wel handig uit. Omdat het zonneklepje aan de helm vastzit en de helm lekker stevig op je hoofd staat, kun je makkelijk wat windvlagen aan. Tegelijkertijd ben je zo goed beschermd tegen vallen.

Groet,
Gudrun

Als het erg warm en zonnig is doe ik zo'n Buff-hoofddoekje op. Dat is een 'tunnel' van dunne rekbare stof die goed om je hoofd blijft zitten. Ook handig om lange haren in bedwang te houden bij veel wind. Wel belachelijk duur overigens, maar gaat jaren mee.

Lisette

Wij ook een helm... en een zonnebril.. en goed insmeren natuurlijk!

We hebben ook wel zo'n tropenhoedje, maar die vloog bij een afdaling meestal weg!

El & El

Een helm, een zonneklep, een goede zonnebril en een bufdoekje.
Niet allemaal tegelijk natuurlijk. Maar wel vaak helm, zonneklep en zonnebril.
Vooral zonnebril vind ik belangrijk. Anders krijg ik zere ogen en steeds gesprongen adertjes in mijn ogen. Dus een zonnebril die goed afsluit is voor mij een must have.

Vermits ik heel gevoelig ben voor de zon, en zo een zonneslag (steek) oploop, moet ik een pet op. En het is inderdaad geen sinecure om er een te vinden die blijft waar ze hoort: op je hoofd. Eén tip: blijven proberen, passen in de winkel, en kunnen leven met mislukte aankopen: ooit vind je er dan wel een die ten allen tijde blijft zitten. Ook met ik-weet-niet-hoeveel beaufort aan de kust van Normandië! Die van mij, tot op de draad versleten, van Oxbow: ik zette ze op in de winkel, en hij voelde als gegoten :D

Het feit dat een fietser zonder helm rondrijdt geeft aan dat hij/zij niets hoeft te beschermen........ :oops:

Misschien een onderwerp voor een Poll: Het dragen van een helm?

Ik zie hier in de Bever-catalogus, de Birko-helmen staan. En het valt mij op, dat die zonneklep (als die 'r al op zit) altijd zo klein is. Ja, dan zou ik er dus een zonnebril bij moeten gaan nemen. Maar aangezien ik ook brildrager (... en ook nog eens 'n Hollander) ben, denk ik meteen aan 't prijskaartje. Best kans dat dat meevalt. Maar aangezien ik eind augustus pas ga fietsen, denk dat ik misschien ook zo zonder kan.

Zijn er behalve Birko, nog andere merken die 't aanbevelen waard zijn? Die tevens 'n grotere zonneklep bieden?

Dick Schuurman schreef:Het feit dat een fietser zonder helm rondrijdt geeft aan dat hij/zij niets hoeft te beschermen........ :oops:
Ik dacht al wat is er toch aan de hand in Nederland!

Misschien is DIT Hét ANTWOORD! :mrgreen:

Schorpioen

[quote]Zijn er behalve Birko, nog andere merken die 't aanbevelen waard zijn? Die tevens 'n grotere zonneklep bieden?

Andre goede merken zijn: giro (daar heb je meteen 3 jaar garantie op (crash garantie), ook als je crasht krijg je een nieuwe) metz. Ik weet niet hoe het met de klepjes zit... maar een tip: loop ook eens een wielrenspeciaalzaak in ipv een buitensport winkel, daar hebben ze veel meer keus.

Om even terug te komen op de prijs van een zonnebril die volgens B. de groot nogal prijzig is als je brildragend bent: Ook ik ben brildragend.
Het viel me op dat het dan zowiezo heel moeilijk is om een goede sportzonnebril op sterkte te vinden, aangezien de meeste modellen te rond lopen om geslepen glazen in te kunnen zetten.
Ik heb er een gevonden van Killer Loop waarbij dit wel wilde, en deze was nog niet eens zo duur. (75 euro).
Als je eens goed rondsnuffelt zijn er ook brillenzaken waarbij de glazen voor een zonnebril gratis zijn. Vaak zijn dit acties, dus dat scheeelt in elk geval een paar dure glazen.

Tja, veel hangt natuurlijk af van de glazen die erin moeten. Bij mij kosten die zonder kleurtje al 500 euro. Het kleurtje is dan het geld niet meer, maar zulke glazen krijg je bij acties heus nooit gratis. Als je zoveel geld aan je glazen hebt besteed wil je ook een kwalitatief goed montuur dat het een paar jaar uithoudt. Dan ben je nog eens misschien 200 euro verder. Kortom, zonnebrillen kunnen wel degelijk erg duur zijn. Zelf kies ik dan ook nooit voor zonnebrilmonturen. Die zijn vaak niet echt geschikt voor glazen op sterkte (al helemaal niet als ze van die kleine inzetglaasjes hebben), en evenmin degelijk genoeg voor langdurig gebruik. Als een montuur ook maar een beetje vervormd is of scheef staat kan dat afhankelijk van het soort correctie dat je nodig hebt al snel tot een goed merkbare vermindering van de beeldkwaliteit leiden. Gelukkig is de klassieke Rayban 'pilotenbril' weer aan een revival bezig, en dat montuur is uiteraard erg geschikt om glazen op sterkte in te monteren (en als zonnebril veel geschikter dan al die kleine brilletjes van de voorbije jaren).
Wim

Ik ben het niet met Wim eens.
Ondanks dat mijn gewone brillenglazen 300 euro kosten, kreeg ik de glazen bij mijn zonnebril gewoon gratis. Het verschil met een gewoon brillenglas is dat deze vaak dunner gemaakt moeten worden, en dat je afhankelijk van de sterkte en cilinder meer betaald.
Bovendien vind ik 200 euro voor een zonnebrilmontuur erg prijzig. Zelfs mijn gewonen zonnebril, welke een versace is, kost " maar" 150 euro.
Ik ben zelf erg tevreden over het merk Killer loop, een relatief goed geprijsd merk dat ook veel in de snowboard wereld wordt gebrukt. Dus zeker wel tegen een stootje kan, vederlicht is, goed blijft zitten en dus heel erg functioneel.
een relatief goed geprijsd merk dat ook veel in de snowboard wereld wordt gebrukt. Dus zeker wel tegen een stootje kan
Snowboarders vallen zo vaak, dat de zonnebril niet tegen een stootje moet kunnen, maar dat ze zich makkelijk weer een nieuwe moeten kunnen veroorloven :lol: ! Neee geintje. Maar nu even serieus:

De merken Sinner, Julbo, C?b? en vast ook nog wel andere merken hebben brillen waar in ieder geval een achterzetlensje kan. Hiermee heb je toch nog verrassend veel zicht. Ik gebruik zelf nu de Sinner, die kost ?49,95 zonder achterzetlensje (maar m?t het "montuurtje" daarvoor). Geslepen glas daarin kost zo'n ?25,- per glas (bij mijn lokale Pearle-vestiging). Dan heb ik dus een ?100,- bril waarbij ik nog het kleur glas wat ik dan wil gebruiken kan kiezen ook! Die van Julbo en C?b? komen iets hoger in prijs uit, maar dat is ook logisch met z?lke kwaliteit coatings.

Wel, het hangt er gewoon van af wat voor glazen je nodig hebt. Heb je een tamelijk gewoon glas nodig, dan kost dat allemaal niet zoveel. Ik heb de strijd tegen de bril met leesgedeelte ook jarenlang volgehouden, maar nu heb ik toch een multifocale bril. Helaas zijn mooie multifocale glazen gewoon heel duur. Als je wilt dat de overgang van veraf naar dichtbij snel verloopt (en dat is erg prettig), en als je ook opzij zoveel mogelijk scherpte wilt overhouden, dan kost het gewoon veel geld. De gratis multifocale glazen die je aangeboden ziet bij monturen zijn technisch van een andere/eerdere generatie (en veel goedkoper). Dat kan, maar dan moet je zorgen voor een echt hoog montuur, en heb je opzij ook minder scherpte, zodat je meer met je hoofd moet draaien (en oppassen in het verkeer).
Juist die wat goedkopere multifocale glazen passen echter weer zo moeilijk in een kleinere zonnebril, omdat je er veel verticale ruimte voor nodig hebt. Bovendien hebben, zoals je zegt, veel modellen tegenwoordig zo'n gebolde vorm (Oakley en de vele nabootsers). Daar kan geen gewoon glas in, dus dat wordt dan 'opgelost' met van die kleine inzetglaasjes. Voor multifocale glazen zijn die echter veel te klein om comfortabel te zijn.
Ik heb dit alles de afgelopen tijd zelf door schade en schande moeten ontdekken (het was per slot de eerste keer). Ik had mezelf zo'n modern klein (laag) montuur laten aanpraten, met de verzekering dat als ik maar moderne multifocus glazen nam het allemaal wel goed kwam. Mooi niet. Ik had alleen nog maar een lesgedeelte omdat de overgang tussen veraf en dichtbij behoorlijk hoog gelegd was. Het gevolg was dat je om behoorlijk in de verte te kunnen kijken je hoofd steeds een beetje naar beneden moest buigen (zodat je door het bovenste randje van het glas keek, waar de correctie is afgestemd op oneindig). Ik heb nu een montuur met meer vertikale ruimte, zodat het leesgedeelte lager zit, en dat gaat wel goed.
Wie nog niet aan de multifocale bril hoeft heeft dit probleem niet, en is dus ook heel wat vrijer in de keus, en veel minder geld kwijt. Ik weet ook wel wat leukers om mijn geld aan uit te geven. Ik zou me kunnen voorstellen dat ik voor een zonnebril wat eenvoudiger en veel minder dure glazen kies, maar dan moet het wel een knap hoog montuur worden (de Rayban?).
Wie nog niet hoeft: weest blij.
Wim
Tja, het blijft een wikken en wegen. Voor mij voldoet op dit moment ?100,-. Over (vele) jaren misschien ook niet meer. Er zijn veel mogelijkheden, elk met zijn waarde:
- Sportbril met achterzetlensjes (v.a. ca. ?100,- op sterkte; ?200,- voor een goede kwaliteit).
- Zonnebril op sterkte (v.a. gratis, bij speciale acties moet je wel een andere bril kopen en heb je beperkte keuze uit monturen. (Anders va. ca. ?100,- voor een sport-zonnebril met lenzen op sterkte waarvan de lenzen niet teveel gebogen maar juist behoorlijk recht moeten zijn).
- Allerlei variaties aan coatings en monturen en andere bijzonderheden. Dit kan aardig in de papieren lopen, zoals Dhr. Jongman hier al vernoemde.
Jullie dwalen af van de vraag van Miriam over een hoofddeksel.
Natuurlijk is de helm noodzaak, maar als het zo warm is dan is een pet wat prettiger. Wij hebben nu deze week zo'n tropenpet gekocht met van die flappen over de oren. Je kunt hem met een clipje aan je shirt of zo klemmen. Hij is geen enkele keer afgewaaid, terwijl er toch wel de wind ondervloog. Ik heb hem gekocht bij Nijmeegse Jopie en koste 7,95 euro.
groetjes, MiaV