door
Wim » ma 18 jul, 2005 12:55
Wel, het hangt er gewoon van af wat voor glazen je nodig hebt. Heb je een tamelijk gewoon glas nodig, dan kost dat allemaal niet zoveel. Ik heb de strijd tegen de bril met leesgedeelte ook jarenlang volgehouden, maar nu heb ik toch een multifocale bril. Helaas zijn mooie multifocale glazen gewoon heel duur. Als je wilt dat de overgang van veraf naar dichtbij snel verloopt (en dat is erg prettig), en als je ook opzij zoveel mogelijk scherpte wilt overhouden, dan kost het gewoon veel geld. De gratis multifocale glazen die je aangeboden ziet bij monturen zijn technisch van een andere/eerdere generatie (en veel goedkoper). Dat kan, maar dan moet je zorgen voor een echt hoog montuur, en heb je opzij ook minder scherpte, zodat je meer met je hoofd moet draaien (en oppassen in het verkeer).
Juist die wat goedkopere multifocale glazen passen echter weer zo moeilijk in een kleinere zonnebril, omdat je er veel verticale ruimte voor nodig hebt. Bovendien hebben, zoals je zegt, veel modellen tegenwoordig zo'n gebolde vorm (Oakley en de vele nabootsers). Daar kan geen gewoon glas in, dus dat wordt dan 'opgelost' met van die kleine inzetglaasjes. Voor multifocale glazen zijn die echter veel te klein om comfortabel te zijn.
Ik heb dit alles de afgelopen tijd zelf door schade en schande moeten ontdekken (het was per slot de eerste keer). Ik had mezelf zo'n modern klein (laag) montuur laten aanpraten, met de verzekering dat als ik maar moderne multifocus glazen nam het allemaal wel goed kwam. Mooi niet. Ik had alleen nog maar een lesgedeelte omdat de overgang tussen veraf en dichtbij behoorlijk hoog gelegd was. Het gevolg was dat je om behoorlijk in de verte te kunnen kijken je hoofd steeds een beetje naar beneden moest buigen (zodat je door het bovenste randje van het glas keek, waar de correctie is afgestemd op oneindig). Ik heb nu een montuur met meer vertikale ruimte, zodat het leesgedeelte lager zit, en dat gaat wel goed.
Wie nog niet aan de multifocale bril hoeft heeft dit probleem niet, en is dus ook heel wat vrijer in de keus, en veel minder geld kwijt. Ik weet ook wel wat leukers om mijn geld aan uit te geven. Ik zou me kunnen voorstellen dat ik voor een zonnebril wat eenvoudiger en veel minder dure glazen kies, maar dan moet het wel een knap hoog montuur worden (de Rayban?).
Wie nog niet hoeft: weest blij.
Wim