Gisteren de cursus "Fietsreparatie" bij de Vakantiefietser gevolgd; vandaag enthousiast aan het werk gegaan met het achterderailleur afstellen. Het derailleur ratelt en schakelt niet goed. Soms doet hij niets als ik schakel, soms slaat hij een kransje over. Van Eric geleerd dat dit met het afstellen prima te verhelpen zou moeten zijn.
Nu het probleem: beide stelschroeven (stelnippels, wat dan ook) zitten muurvast. Zowel aan het derailleur als op de shifters. Zelfs met tang geen beweging in kunnen krijgen. Ben dus niet erg ver gekomen met afstellen.
De derailleurkabel moet nog vervangen worden, maar ik wilde alvast even iets proberen (ook om te checken of het derailleur überhaupt nog te redden valt).
De fiets is tweedehands en ik heb al gemerkt dat de vorige eigenaar van het type 'alles vooral zo strak mogelijk vastzetten' is. Het derailleur is een Shimano Deore XT "Integrated 8SIS" in behoorlijk gehavende toestand. Is dit een kruipoliekwestie of kan het iets anders zijn? Iemand ideeën en tips?
Noor
Nu het probleem: beide stelschroeven (stelnippels, wat dan ook) zitten muurvast. Zowel aan het derailleur als op de shifters. Zelfs met tang geen beweging in kunnen krijgen. Ben dus niet erg ver gekomen met afstellen.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
De fiets is tweedehands en ik heb al gemerkt dat de vorige eigenaar van het type 'alles vooral zo strak mogelijk vastzetten' is. Het derailleur is een Shimano Deore XT "Integrated 8SIS" in behoorlijk gehavende toestand. Is dit een kruipoliekwestie of kan het iets anders zijn? Iemand ideeën en tips?
Noor