Twee weken geleden is in de intercity naar Brussel de stuurtas van mijn vriendin gestolen. Onze fietsen stonden aan elkaar vast in de fietsruimte, terwijl wij met de fietstassen in een stiltecoupé waren gaan zitten. Corrie ging daar nog wat werk afmaken op haar laptop, terwijl ik de krant aan het lezen was. Bij Rotterdam kwamen er, zoals gebruikelijk, veel nieuwe reizigers bij. Daar pakte Corrie nog even haar piepende smartphone uit de stuurtas om deze uit te zetten. Toen we in Antwerpen wilden overstappen, was haar stuurtas verdwenen. Vermoedelijk heeft een zakkenroller gezien dat ze haar smartphone in de tas deed. Helaas zat er ook een portemonnee, paspoort, camera, verrekijker en zonnebril in. Conducteurs die we op de hoogte stelden, vertelden ons dat bagagediefstal in deze trein erg veel voorkomt. Groepjes criminelen reizen een stukje mee en jatten ongemerkt bagage op het moment dat veel mensen opstaan om uit te stappen; of een handlanger zorgt ervoor dat de reiziger die bestolen gaat worden even afgeleid wordt. Conducteurs roepen soms om dat er zakkenrollers/kofferdieven in de trein gesignaleerd zijn. Soms zijn deze zo brutaal, dat ze de conducteurs na zo'n waarschuwing gaan bedreigen. Ook uit afgesloten conducteurshokjes zijn spullen gestolen. De meeste bagage wordt gestolen uit internationale treinen. Ook de treinen die tussen Schiphol en Duivendrecht rijden zijn berucht.
Ik wil iedereen die van deze treinen gebruik maakt waarschuwen om tijdens de reis alert te zijn. Denk niet dat het wel mee zal vallen omdat het je nog nooit is overkomen. Wij zijn zeer ervaren treinreizigers en waren nog niet eerder bestolen in een trein. Niet alleen bagagerekken zijn onveilig, ook bagage onder stoelen wordt regelmatig gejat (bijvoorbeeld door iemand die in de stoel erachter zit). Hou je stuurtas op schoot of stevig tussen de benen ingeklemd. Het veiligst is om alles aan je fiets te laten hangen en daar de hele tijd naast te blijven zitten.
Ik wil iedereen die van deze treinen gebruik maakt waarschuwen om tijdens de reis alert te zijn. Denk niet dat het wel mee zal vallen omdat het je nog nooit is overkomen. Wij zijn zeer ervaren treinreizigers en waren nog niet eerder bestolen in een trein. Niet alleen bagagerekken zijn onveilig, ook bagage onder stoelen wordt regelmatig gejat (bijvoorbeeld door iemand die in de stoel erachter zit). Hou je stuurtas op schoot of stevig tussen de benen ingeklemd. Het veiligst is om alles aan je fiets te laten hangen en daar de hele tijd naast te blijven zitten.