Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dual drive - Forum Wereldfietser

Dual drive

Hallo

Ik overweeg een fiets van Multicycle van 4 jaar oud met dual drive 21 versnellingen aan te schaffen.

Volgens mij is Dual Drive niet echt aangeslagen want ik zie het op dit moment alleen nog in tandems, ligfietsen en e-fietsen.

Ik maak fietskampeertochten door Nederland, Frankrijk, Denemarken, Engeland.

Ervaringen, actuele meningen over Dual Drive ?

Jaap
Een prachtige uitvinding, zo'n zoekfunctie: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... dual+drive
Die ervaringen had ik ook gezien. Mijn vraag is vooral of mijn beeld klopt dat dual drive anno 2014 alleen in tandem, ligfietsen en e-fietsen worden toegepast en waarom dat is.

Is dual drive te duur voor trekking fietsen of ingehaald is door Rohloof ?

Gr. Jaap
Zoals je in het gelinkte draadje kunt lezen:
Het is nauwelijks onderhoudsvriendelijker dan een derailleursysteem, je zit wel met de kosten van nieuwe achterkransje maar daarnaast is een naafversnelling moeilijk door een leek te onderhouden (zeker onderweg). Ik zou dus eerder een zuiver derailleursysteem of een versnellingsnaaf gaan.

En het is een uitlopend systeem dus suxs met het vinden van onderdelen, zeker ook in den vreemde. En ga zo maar door over de nadelen. Voordelen zijn dat je kunt schakelen als je stilstaat, vooral handig voor tandems en ligfietsen. En ook dit kon je in dat draadje lezen.
Mijn zoon heeft een tijdje met een dual drive van Sram gereden. Een groot nadeel was dat de moer aan de rechterkant om het wiel vast te maken vrij (heel) dun is en je er niet genoeg kracht op kan zetten om ze vast te draaien.
Het wiel kwam dan ook regelmatig los.
De moer is zo dun omdat er op de as ook nog plaats moet zijn om een doosje op te klikken waarin de kabel voor de werking van de interne naaf bevestigd is. Het voordeel van het doosje is wel dat je het gemakelijk van het versnellingsasje klikt en je het wiel er dan zo kan uithalen (geen kabeltje meer los te maken). Ik weet niet waarom het asje voor de bediening van de interne versnelling niet langer was. Misschien is dat bij nieuwere produkties anders.


Bart
Beste JAap,

Het binnenwerk van de Dual Drive naven zijn bijna Bullit Prove. De slijtage is meer aan de kant van de pion, maar bij welke derailleur versnelling is dat niet.
Ik heb verschillende (lig)fietsen/wielen/naven van SRAM gehad en ben nooit echt nare dingen tegen gekomen. Ook zelf lossende moeren aan de rechterkant niet. Bij het plaatsen van het wiel moet je er wel voor zorgen dat de juiste onderlegplaat of revet gebruikt is.De uitstekende delen van de naaf, waar mee je deze vast zit, kunnen onder invloed van de inwendige weerstand van de naaf in de loop van de tijd meedraaien, waardoor het lijkt dat de moer uit zichzelf los draait. Goed borgplaat lost dat op. de as heeft niet voor niets aan beide zijden een platte kant.
Met de inwendige weerstand is ook meteen het nadeel van de as genoemd; je verliest energie in de naaf ten opzichte van een fiets met voor en achter derailleur. Verder zijn er inmiddels drie versie (met wat kleine onder verschillen in het binnenwerk)
De SRAM Dual Drive die als eerste uitkwam kwam tot 3 x 7 versnellingen de Dual Drive II 3 x 8 of 3 x 9; de laatste versie de DD3 kan tot 3 x 10 versnellingen.

In het binnenwerk is niet echt veel veranderingen geweest.

Succes met de keuze.