Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enquetes door studenten met als onderwerp " fiets" - Forum Wereldfietser

Enquetes door studenten met als onderwerp " fiets"

Beste student/mentor,

Regelmatig zie ik op dit forum oproepen van studenten om met mee te werken aan een enquete met als onderwerp " fiets"

Mijn ervaring en ook van andere gebruikers van dit forum is dat de vragen vaak niet kloppen. Ik probeer het wel in te vullen, maar kom vervolgens niet verder met de vragen die ik moet beantwoorden. Als mijn keuze er niet bij staat, kan ik in de regel ook niet verder. Kortom de vragen deugen niet.

Een advies van mij is om eerst op dit forum een oproep te doen voor de hulp van een ervaren fietser bij het opstellen van de juiste vragen. Schijnbaar is niet iedere mentor van de opleiding in staat om de juiste ondersteuning te bieden, maar fietsen is natuurlijk een specifiek onderwerp.

Groetjes en sterke,

Bert Sitters
Volgens mij maken de meeste studenten eerst een enquete en plempen hem daarna op ieder forum dat volgens google iets met fietsen te maken heeft neer.
Helaas, want ik weet zeker dat er hier een hoop mensen zitten die willen en vooral ook kunnen helpen.
zoals Berger zegt, ik denk dat dus ook dat ze het zo doen.....
Bert, ik zou er niet te veel van verwachten.

Het afstudeeronderzoek dient een praktijkgerichte component te bevatten. Waarbij data verzameling dient te geschieden aan de hand van een experiment, interviews, literatuuronderzoek, observatie of enquête.

De enthousiaste studenten zijn veel sneller geneigd te gaan voor een experiment indien van toepassing binnen de studie, of interviews en observationele studies. Drie vormen van onderzoek welk veel moeite kosten. Ook literatuuronderzoek is een hoog niveau van enthousiasme voor nodig en vereist veel tijd. Enquêtes echter zijn snel, gemakkelijk op diverse fora's te posten en lekker gemakkelijk scoren. Het is de methode van praktijkgericht onderzoek voor een afstudeeronderzoek binnen de zesjes cultuur.

Slechts een enkeling gebruikt tegenwoordig nog maar enquêtes binnen het afstudeeronderzoek met de insteek ook ècht een fraai resultaat te kunnen leveren.
Wat ik meen te constateren is dat veel van die enquetes die op het forum worden aangeboden dienen om de interesse op de markt voor een nieuw product aan te tonen.
Wanneer echter veel deelnemers die aan een enquete beginnen vastlopen in de vragen en niet verder kunnen, omdat ze de vraag niet kunnen beantwoorden (zonder antwoord kun je immers niet verder), dan is zo'n enquete volkomen waardeloos.
Ik begin er niet meer aan. Ik zie het als lekker bezig zijn. Om iets te bereiken moet je vooral zelf niet teveel moeite doen. Past helemaal in de zesjes cultuur. Ze zijn nog te lui of niet goed opgevoed om iets van een resultaat bekend te maken. Ze zijn geholpen en voor de rest zoek het uit. Nou voorruit dan, er zijn erbij waar een bedankje vanaf kan.

Meestal maakje kans op een heel leuke prijs als je mee doet, je leest nooit welke nickname of op welk forum de prijs is gevallen. :lol: :lol: :lol:
Nou, ik vind jullie wel een beetje aan de negatieve kant. Tuurlijk, ik erger me ook wel aan de ondoordachte manier van vragen stellen, de schijnbare vooringenomenheid over de te verwachten antwoorden, en het gebrek aan 'nee, anders...' optie. Maar het feit dat studenten in hun studie leren om bij gebruikers te rade te gaan, vind ik wel goed, en heb ik in mijn eigen studie (20 jaar geleden) achteraf best gemist. Dat het allemaal niet perfect is, hoort denk ik bij het leren, en gelukkig zijn er hier voldoende mensen die de studenten (of de mentoren) feedback geven (of zelfs aanbieden eens bij een WF event te komen kijken om met de doelgroep te praten, is daar nog wat van terecht gekomen?).

En als je je er echt teveel aan ergert, doe je er toch gewoon niet aan mee?

Roef
De zesjescultuur is naar mijn bescheiden mening vooral het gevolg van het alsmaar bezuinigen op onderwijs en de daardoor te korte duur van de studie. Studenten willen naast hun studie ook nog een leven hebben..., dus tijdgebrek. Verder zijn enquetes over fietsen vooral vanuit een marketingoogpunt opgezet, dat is in ieder geval de indruk die ik heb. In zulke enquetes zijn "echte" fietsen niet zo interesssant, maar gaat het vooral om types die in de mode zijn, zoals de transportfietsen met rek voorop en wat er verder zoal onder "urban lifestyle" e.d. valt.
Rongyos schreef:Dat het allemaal niet perfect is, hoort denk ik bij het leren, [...]
Let wel: het betreft hier veelal afstudeeropdrachten.
Beste allen,
Ook ik heb onlangs een enquête hierop geplaatst. Ik weet dat jullie mij niet persoonlijk aanvallen, maar ook ik wil graag even mijn mening hierover kwijt.

Wellicht was mijn 'Urban Lifestyle' enquête niet helemaal geschikt voor de meeste forum bezoekers hier, juist omdat jullie zulke fanatieke fietsers zijn en andere eisen stellen. En wellicht meer achtergrond informatie nodig hadden (verdienen) dan de 'normale' consument. Echter plaats ik niet zomaar mijn enquêtes op een forum zodat ik maar aan mijn respondenten kom. Ik heb voor mijn afstudeeronderzoek ruim 10 mensen geïnterviewd binnen de fietswereld. Daarnaast heb ik ook met mijn enquêtes op straat gestaan. Dus ik zet mij er volledig voor in, en met een zesje ben ik zeker niet tevreden.

Het plaatsen van mijn enquête op deze form heeft er uiteindelijk wel voor gezorgd dat ik bepaalde aspecten van een andere kant ben gaan bekijken. Hierdoor heb ik een ander beeld gekregen van de markt (wanneer we spreken over de trendy fietsen van nu). En dit ga ik ook zeker meenemen in mijn afstudeeronderzoek.

Ik wil jullie alsnog nogmaals bedanken voor jullie hulp en kritiek. Het heeft mij persoonlijk veel opgeleverd. Ik hoop dat jullie de anderen ook nog een kans geven en ze de ruimte geeft om te leren.
Let wel: het betreft hier veelal afstudeeropdrachten.
@Alien: Ik veronderstel dat je bedoelt dat als je begint met afstuderen, je eigenlijk alles wat je zou moeten weten zou moeten weten, en dit een soort van laatste proeve van bekwaamheid is? Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar ik ben pas echt goed begonnen met leren na mijn afstuderen, en leer nog elke dag bij. Gelukkig :)
elsdo23 schreef:Beste allen,
Ook ik heb onlangs een enquête hierop geplaatst. Ik weet dat jullie mij niet persoonlijk aanvallen, maar ook ik wil graag even mijn mening hierover kwijt.

Wellicht was mijn 'Urban Lifestyle' enquête niet helemaal geschikt voor de meeste forum bezoekers hier, juist omdat jullie zulke fanatieke fietsers zijn en andere eisen stellen. En wellicht meer achtergrond informatie nodig hadden (verdienen) dan de 'normale' consument. Echter plaats ik niet zomaar mijn enquêtes op een forum zodat ik maar aan mijn respondenten kom. Ik heb voor mijn afstudeeronderzoek ruim 10 mensen geïnterviewd binnen de fietswereld. Daarnaast heb ik ook met mijn enquêtes op straat gestaan. Dus ik zet mij er volledig voor in, en met een zesje ben ik zeker niet tevreden.

Het plaatsen van mijn enquête op deze form heeft er uiteindelijk wel voor gezorgd dat ik bepaalde aspecten van een andere kant ben gaan bekijken. Hierdoor heb ik een ander beeld gekregen van de markt (wanneer we spreken over de trendy fietsen van nu). En dit ga ik ook zeker meenemen in mijn afstudeeronderzoek.

Ik wil jullie alsnog nogmaals bedanken voor jullie hulp en kritiek. Het heeft mij persoonlijk veel opgeleverd. Ik hoop dat jullie de anderen ook nog een kans geven en ze de ruimte geeft om te leren.
Afbeelding
Rongyos schreef:Ik veronderstel dat je bedoelt dat als je begint met afstuderen, je eigenlijk alles wat je zou moeten weten zou moeten weten, en dit een soort van laatste proeve van bekwaamheid is? Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar ik ben pas echt goed begonnen met leren na mijn afstuderen, en leer nog elke dag bij. Gelukkig :)
maar ik mag toch hopen dat je tegen de tijd van afstuderen (en ja: dat ís een proeve van bekwaamheid, niet een "soort van"), je de meest basale zaken toch wel onder de knie had.
maar ik mag toch hopen dat je tegen de tijd van afstuderen (en ja: dat ís een proeve van bekwaamheid, niet een "soort van"), je de meest basale zaken toch wel onder de knie had.
Laten we elkaar vooral niet op woorden gaan proberen te vangen. De basale dingen moet je kennen, maar de vraag is dan dus wat basaal is, en wat niet. Als het over studenten product ontwikkeling gaat (als voorbeeld, ik denk dan aan een IPO opleiding) dan is het ophalen van 'insights' niet de hoofdfocus van de studie, en het zou me niet verbazen als ze daar niet eens gericht in onderwezen worden door een specifieke vakdocent. Blijf ik er bij dat het in ieder geval goed is dat het oor door de studenten te luister wordt gelegd bij de gebruikers, dat je zo'n enquete niet hoeft in te vullen als je je er aan ergert, en je een student, ook al is het een afstudeerder, altijd van opbouwende kritiek mag dienen. Maar daarover zijn we het volgens mij wel eens :)