Eridanos schreef:We weten het als fietser natuurlijk al. Het is zeer smerig en zeer ongezond om door een vieze twe-takt scooter of brommer te worden ingehaald. Gelukkig is het nu wetenschappelijk bewezen en is er hoop dat de overheden er iets mee gaan doen.
Interessant, maar het was inderdaad al langer geweten (en niet enkel bij fietsers).
Eridanos schreef:
De afgelopen jaren zijn autofabricanten massaal gepest op het reguleren van uitstoot, zijn steden gesloten voor vrachtverkeer en autoverkeer. Maar die smerige brommers mogen er gewoon in en worden nog populairder ook
Ik wil toch protesteren tegen de term 'gepest'. En het zijn nog steeds auto's, vrachtwagens, ... die meer bijdragen tot de stedelijke vervuiling dan de brommers.
aardvark schreef:
Vind je electrische snor- en bromfietsen een redelijk alternatief?
Ik denk dat er nog weinig rationele redenen zijn om enkel nog de verkoop van elektrische snor- en bromfietsen toe te laten. Voor bijna 100% van het gebruik staan die toestellen voldoende op punt.
Eventueel (als daar een reden voor is) kan men nog wel de verkoop van nieuwe snor- en bromfietsen toelaten met een verbrandingsnorm, maar dan dient men daar ook zeer strenge uitstootnormen voor te bepalen.
aardvark schreef:
En hoeveel herrie moeten ze dan maken (welk geluid, hoe luid) opdat je ze hoort aankomen? Want dat valt weg bij electrificatie. Geen geknetter meer, hoera!
Ik hoorde onlangs dat vanaf 2017 de elektrische wagens voor Europa reeds geluid moeten maken. Het lijkt me een goed idee om eenzelfde regeling te maken voor andere elektrische voertuigen die relatief hoge snelheden mogelijk maken. (Zin aangepast vanwege onduidelijkheid.)
Theo B schreef:
Maar ik moet toegeven dat ik ook een Vespa 200 (tweetakt uit 1980) bezit.
Soms hoor ik stemmen om die zaken maar op korte termijn te verbieden. Dat vind ik nogal hard en ook niet echt nodig. Verbiedt de verkoop van nieuwe toestellen (of laat enkel voertuigen toe die voldoen aan strenge normen), maar laat de bestaande voertuigen maar rustig 'uitsterven'. Echt hobbyisten die met 'oldtimers' rijden, behouden dan toch de mogelijkheid om hun hobby uit te oefenen.
Theo B schreef:
---als wereldfietser wil ik graag fietsen (milieubewust) ergens in Zuid-oost Azie (nadat ik heel milieu onbewust met het vliegtuig daar naar toe gevolgen ben)
De milieu-impact van het vliegtuig (en zeker van een langafstandsvlucht) wordt nog steeds door velen zwaar onderschat. Een verre vliegtuigreis per jaar volstaat om een onaanvaardbare hoge ecologisch voetafdruk te krijgen. Rationeel gezien zou het ecologisch onaanvaardbaar moeten zijn om meer dan enkele keren in een heel leven (ver) te vliegen. Dat is natuurlijk geen populaire boodschap (voor vele mensen zijn het 'de anderen' die hun gedrag moeten aanpassen), maar als men echt naar een duurzame maatschappij streeft, valt er weinig tegenin te brengen.
Renaat