Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cycling to beat batten - De discussie - Forum Wereldfietser

cycling to beat batten - De discussie

Hallo

Ik sta aan de start van een wereldreis voor het inzamelen van fondsen voor de stichting beat batten, die zich bezig houdt met onderzoek naar oplossingen om stofwisselziektes bij jonge kinderen te bestreiden.

De uitdaging is dit volledig zonder geld te doen, levend dus van ruilhandel en met de fiets. uitgerust met fietskar tent douche en ander materiaal is het doel een totaal bedrag bijeen te fundraisen van 100.000 euro.

Ik ben op zoek naar een fietsgenootje die het ziet zitten haar gewende luxe aan de kant te zetten en deze onderneming met mij wil delen. Om zo op de website te schrijven hoe het voor een vrouw en een man elks verschillend is om zonder geld te leven en dat stukje luxe dat hier in de westerse wereld zo een belangrijke plaats heeft ingenomen niet te hebben en dus back to basic te gaan met bovendien dus ook geen geld.

Ben jij die avontuurlijke persoon en wil je mee stuur me dan je motivatie info @ low - budget - travellers - club . com

greetz johan
Waar ga je zonder geld van leven tijdens je reis? Soms lijkt het erop dat het goede doel als middel gebruikt wordt om een avontuur te financieren.
Hallo Johan,

Allereerst wil ik zeggen dat ik niet twijfel aan je oprechte ambitie om geld in te zamelen voor het goede doel. Dit gezegd hebbende heb ik wel altijd ernstige bedenkingen bij dit soort acties.

Zonder geld de wereld rond? Ruilhandel? Dan zul je mij toch moeten overtuigen hoe je dat wil gaan aanpakken. Als jij zonder geld de wereld rond wil betekent het dat anderen het voor je betalen want je hebt eten nodig, onderdak, schone kleren van tijd tot tijd. Visa worden vaak ook niet gratis verstrekt en zo zijn er nog tig dingen te noemen waar je op reis geld aan uitgeeft. Wat voor ruilhandel stel je daar tegenover?

Tweede punt waar ik problemen mee zou hebben is het feit op wiens goedgevigheid je een beroep zal doen tijdens de reis. Als jij je wereldreis gaat maken door Europa en Noord-Amerika zeg ik niets maar waarschijnlijk zal je ook minder rijke landen bezoeken. In vergelijking met de rest van de wereld zijn we in het Westen zo ontzaglijk rijk, dat ik het idee om te leven van de goedheid van mensen die van bijna niets een bestaan bij elkaar scharrelen bijna obsceen vind. Je zal heel veel hartelijkheid tegenkomen onderweg. En de vrijgevigheid van mensen die niet bang zijn om iets te verliezen omdat ze toch niets hebben is groot. Maar moeten die mensen jou - en je goede doel - financieren?

Als het doel is om een zo hoog mogelijk bedrag voor een goed doel bij elkaar te krijgen dan kan je waarschijnlijk beter op een zo goedkoop mogelijk kamertje gaan wonen en heel veel uur per week gaan werken en jezelf alle mogelijke luxe ontzeggen. Niet spectaculair, wel effectief. Wil je wel die reis maken - zeker doen! - zorg dan dat je je financiën op orde hebt. Je kan dan alsnog aandacht vragen voor je goede doel, zelf zo zuinig mogelijk aan doen en bij thuiskomst het door jou gespaarde geld wat over is aan het goede doel doneren.
Zonder geld wil nie zegge zonder werke he leef al drie maande zonder geld maar nee zonder werke zal da idd nie lukken
In ieder geval bezuinig je al op de getypte letters. ;-)
cycling4batten schreef:Zonder geld wil nie zegge zonder werke he leef al drie maande zonder geld maar nee zonder werke zal da idd nie lukken
Maar wat krijg je dan terug voor dat werk? Kost en inwoning? Leven zonder geld lijkt mij niet handig. Eigenlijk is geld gewoon het ultieme ruilmiddel.
Zolang geld als ruilmiddel bestaat is het idd iets moois en daarvoor is het ook ontstaan maar zolang er macht en status door worden bepaalt wordt het ineens heel vies.
cycling4batten schreef:Zolang geld als ruilmiddel bestaat is het idd iets moois en daarvoor is het ook ontstaan maar zolang er macht en status door worden bepaalt wordt het ineens heel vies.
Macht en status kleven niet alleen aan geld, maar aan alle bezittingen.
Mag ik zo vrij zijn? Ik hoop het: als je je vraagtekens hebt bij de motivatie en invulling door TS, hoef je dat niet -per se- als reactie te ventileren. Als je mogelijk geïnteresseerd bent in deze reis, kun je contact met TS opnemen. Je komt er dan gauw genoeg achter.
Nu moet TS zich verdedigen voor iets wat hij op schrift wellicht niet makkelijk onder woorden weet te brengen, maar misschien wel erg goed over heeft nagedacht.
Travelmaster schreef:Nu moet TS zich verdedigen voor iets wat hij op schrift wellicht niet makkelijk onder woorden weet te brengen, maar misschien wel erg goed over heeft nagedacht.
Op http://low-budget-travellers-club.com/ schrijft hij:
Why will I do so without money, well besides taking action against the metabolic disease, I wanna wake up the world that the way they use or should i say abuse money is wrong and it was not the way money was intended for.

Ruimte genoeg voor (eerlijke) stevige discussies zo lijkt mij 8)
Inderdaad en er volgen ook live hangouts
Michael W schreef:Ruimte genoeg voor (eerlijke) stevige discussies zo lijkt mij 8)
In een één op één gesprek met de persoon in kwestie? Prima :lol: ! Maar dan kan je het beter no-budget-travellersclub noemen.

Wat zijn live hangouts?
Google hangouts met meerdere mensen live debateren hierover gestreamd op youtube
Oh, een conference call met beeld dus. Met welk doel?
Travelmaster schreef:Oh, een conference call met beeld dus. Met welk doel?
Ik vermoed om te discussiëren over het gebruik/misbruik van geld :wink:
Als de pharma-industrie niet zo gericht was op winstmaken, zouden ze misschien wel medicijnen ontwikkelen voor deze stofwisselingsziekte 8)
Is het een idee om de discussie te splitsen van de oproep?
Nu sneeuwt die wat onder. De discussie kan dan ik 'Kletspraat´ gevoerd worden.

Graag even de voorkeur van de Topic Starter.
Ik denk dat ieder particulier initiatief om geld bijeen te brengen om een probleem te helpen oplossen of er in ieder geval iets aan te doen, positief moet worden benaderd.

Er is veel in te brengen tegen wat wel eens "liefdadigheid" wordt genoemd, maar in een wereld waarin overheden en grote bedrijven vaak de verkeerde prioriteiten stellen is het mooi dat individuele personen en particuliere organisaties iets proberen te doen.

En verder ben ik het eens met de reactie van o.a. de moderatoren, dat de bedoeling van dit topic is belangstelling te wekken voor dit initiatief en of je mee wilt reizen.

Ik ben me ervan bewust dat ik nu ook off-topic reageer, maar ik moest het even kwijt...
- 1
al weer bijna 10 jaar geleden was er stichting Kleinverzet van Dick en Els.

Gingen op reis en betaalde alles zelf. Maakte tijdens de reis verslagen, Iedereen die wilde kon zo hun reis meebeleven. Fietste vervolgens meer dan een jaar Nederland rond om overal tegen betaling hun verhaal te vertellen en verkochten deze op een cd vol met al die verhalen en foto's. Uiteindelijk haalde ze meer dan € 212.655 op voor hun goede doelen stichting Stichting Klein verzet wat vrijwel volledig besteed werd aan meer dan twintig projecten.

Wens TS veel succes met de reis en voorbereiding