Anders schreef:stef.l schreef:Persoonlijk helpt het mij juist om beter oplettend te zijn in het verkeer gezien ik veel meer af ga op zichtbaar gevaar. Iets welk ik zonder muziek op bij het alleen fietsen al snel achterwege laat en met name afga op geluid.
Maar dan heb je het dus alleen over gevaar dat in je zichtsveld bevindt. Hoe beoordeel je situaties in de overige +/- 200 graden? Hoe kunnen andere weggebruikers je waarschuwen of bereiken? En hoe merk je dat je fiets geluiden maakt die het niet zou moeten maken, of dat er bv. iets valt?
Ah ik ruik een discussie! Tijd voor een nieuw topic: Hoe gevaarlijk is een zingende fietser?
En dan ook maar gelijk een 'Fietsen in het wild' topic openen?
erikfiets schreef:
@Yopie, ik ken niet het humeur van de Zweedse varkens, maar Nederlandse zwijnen schrikken enorm en hollen dan een willekeurige kant op. Omdat ze behoorlijk kippig zijn hollen ze dan ook wel eens in jouw richting. Even roepen of klappen en dan hollen ze weer een andere kant op.
Het zweedse zwijn schijnt steeds agressiever te worden en misschien zijn ze ook wel groter want vind ze verdacht veel op Orks lijken. Pas geleden nog een paar in het bos tegengekomen die gewoon hard op me af renden. Tijd om in mijn handen te klappen was er niet dus heb toen maar snel de benen genomen. Maar mooi dat ze achter me aankwamen! ik ging nog harder rennen (heuvel af dus dat ging goed) maar ja dat voordeel hadden zij natuurlijk ook. Pas bij het paadje in m'n tuin gingen ze rechtdoor en kon ik ze boos naroepen dat ze vooral niet moesten terugkomen. (stoer he)
Misschien moet er een zweeds-nederlandse zwijnuitwisseling komen, ik ben voor!
erikfiets schreef:
Ik zou banger zijn voor Elanden. In Canada liep een Eland met jong weg en kwam daarna alleen terug. Gelukkig zag ik haar komen en kon snel wegfietsen. In Canada fietste ik in hoog gras bijna over een luid sissende slang, ik gilde als een hierboven genoemd varken.
Elanden kunnen inderdaad rare sprongen maken, vooral als ze in de herfst van de gevallen/gegiste appels dronken zijn. Haha, soms hangen ze dan met hun dronken kop klem in de appelboom en moet ie vervolgens omgezaagd worden.
Hier een kort filmpje, tis wel in het zweeds maar dat maakt denk ik niet uit.
Slangen kom ik zelf heel vaak tegen, vooral adders en vooral in de lente.
Ben ook wel eens een overstekende slang tegengekomen waardoor ik bijna met fiets en al het ravijn invloog. Zat op de racer, sjeesde met een rotgang naar beneden, mooie bochten en plots die grote slang die zigzaggend over mijn wegdeel schuifelde. Links een tegenligger, rechts een afgrond, voor je een dikke slang en je hebt een paar seconden om te handelen, wat doe je? Ik gokte dat slangen niet opeens achteruit kruipen, vloog tussen slang en afgrond door, maakte bijna door het grind een schuiverd en toen ik stil stond viel ik alsnog om doordat ik van schrik vergat uit te klikken.
Nu weer ontopic: ik luister onderweg nooit naar muziek maar soms word ik wel eens gek van mezelf en dan lijkt me een afleidend muziekje niet verkeerd. Op bv hellingen waar geen einde aankomt ga ik wel eens heel stomzinnig op de maat van de pedalen tellen.
En misschien ga je van muziek ook wel harder fietsen, ik ga het toch eens proberen.