Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cranks 175 mm vervangen door 170mm? - Forum Wereldfietser

Cranks 175 mm vervangen door 170mm?

Op mijn dagelijkse fiets heb ik een mankementje opgelopen aan een crank.

Nu heb ik een tweedehands setje gevonden maar die is dus 170 ipv 175mm lang.

Ik heb relatief korte benen.

Maakt het veel uit voor je knie-en en dergelijke?

Ik heb nog twee andere fietsen met ook 175mm cranks.
Hoe belangrijk is het de eenheid erin te houden?
Roald jij bent beter af met 170 mm cranks.
Roel
Ben nieuw op dit forum, niet op de wereld. Begin 60, maar kan goed overweg met zoekfuncties, vind 't ook leuk 'het uit te zoeken'.
Fiets op (goeie) 2e hands Giant Custom Lite trekking/touring fiets. Nog geen grote of lange tochten gemaakt, maar lees dit forum al een tijdje en doe zelf onderhoud aan fiets en vindt dit ook bevredigend.
Nu valt me op dat zo vaak naar bekende weg gevraagd wordt, ook deze vraag over cranklengte. Tussen 175 en 170 mm zit tussenmaat 172.5, maar het blijft max 5mm verschil. Kortere lengte heeft voorkeur boven lange, is de trend.
Bovenal, bij 'googlen' van het woord 'cranklengte' verschijnen meerdere verhelderende verhalen mbt 'cranklengte'; het antwoord op je vraag 'of het uitmaakt' vindt je gemakkellijk via deze weg (zoals wel meer vragen op dit forum met een 'google' of zoekopdracht op dit forum snel en goed beantwoord worden; sloten, tentjes, stoelen, zadels etcetera...).
Maar, blijf vragen, altijd weer spannend reakties te lezen!
Veel fietsplezier,
Rickie
Hier nog wat extra info betreffende crancklengte en o.a. je eigen lengte http://www.bikefitting.com/Dutch/Theory/Crank.aspx

@Rickie: hoe denk je dat die info op het forum is terecht gekomen? Omdat iemand de moeite heeft genomen om de antwoorden erop te zetten. Alles is te googelen en als je het zo bekijkt hoef je nooit meer wat te vragen. Wat zal het rustig worden op het internet :(
Roald,
Je weet waarschijnlijk dat ikzelf 2 favoriete fietsen heb (wit en oranje). Op de snellere (witte) fiets zit bij mij 160mm (als ik het uit mijn hoofd goed zeg), op de (oranje) 'tractor' zit 175mm. Ik zou liever kortere cranks op m'n tractor hebben dan langere cranks op m'n snelle fiets. Dit ondanks dat langere cranks meer momentum geven als je kracht wilt zetten bergop (wanneer trekken-sleuren-duwen-vloeken-hangen-en-wurgen langzamer is dan je stapvoets omhoog stampen).

Qua knieën: bij 175mm buigen m'n knieën scherper dan 90º, bij 160mm heb ik daar geen last van. Sterker nog, die vind ik lekker ronddraaien. Met beide cranks kan ik zonder problemen van 's ochtends 7 tot 's avonds 9 bezig blijven op vlak terrein. In bergachtig terrein zijn de knieën niet de beperkende factor. :oops:

Oh ja: binnenbeenlengte 71,5 cm, zoals toendertijd bij Marten opgemeten.