Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kan het nog gekker? Wielertoeristen aan de doping - Forum Wereldfietser

Kan het nog gekker? Wielertoeristen aan de doping

Zeker, dat is te zot voor woorden. Gracieus ouder worden is een kunst.

Als Nederlander ben ik niet zo heel bekend met de Belgische media. Waar mag ik het Nieuwsblad positioneren? Is het een kwaliteitskrant, met gedegen onderzoeksjournalisten, of is dat periodiek meer een sensatiekrant à la De Telegraaf (hoop niemand voor 't hoofd te stoten)?
Het is niet echt een kwaliteitskrant, maar eerder een sensatiekrant (zoals bijna alle kranten in België). Ze bieden echter wel het grootste sportaanbod als ik mij niet vergis.
aardvark schreef: Als Nederlander ben ik niet zo heel bekend met de Belgische media. Waar mag ik het Nieuwsblad positioneren? Is het een kwaliteitskrant, met gedegen onderzoeksjournalisten, of is dat periodiek meer een sensatiekrant à la De Telegraaf (hoop niemand voor 't hoofd te stoten)?
Het tweede, absoluut geen kwaliteitskrant.

Renaat
idd het 2de, sensatiekrantje tot en met en die lullen er maar op los.....
Sensatiekrant of niet, ik kan me nog een ingezonden briefje in het blad Fiets herinneren waarin werd gevraagd of het kwaad kon om paracetamol of aspirine te nemen tijdens een rit, want dat fietste fijner, of woorden van gelijke strekking.
Klonk onschuldig genoeg, maar voor mij was dat al doping. Het zou mij niks verbazen als meer mensen dit doen.
Travelmaster schreef:Sensatiekrant of niet, ik kan me nog een ingezonden briefje in het blad Fiets herinneren waarin werd gevraagd of het kwaad kon om paracetamol of aspirine te nemen tijdens een rit, want dat fietste fijner, of woorden van gelijke strekking.
Klonk onschuldig genoeg, maar voor mij was dat al doping. Het zou mij niks verbazen als meer mensen dit doen.
Serieus? Ik behandel mijn lichaam ook niet iedere dag als een tempel, maar dat is een recept voor ernstige schade. Ik onderschrijf jouw mening dat dat doping is.
Hou me ten goede, het werd, als ik het mij juist herinner (is misschien wel meer dan een jaar terug) gebracht als een vraag in een bepaalde rubriek: "kan het kwaad als ik een aspirientje of paracetamolletje neem voor een rit, want dat maakt het bloed dunner en dan herstel ik makkelijker en krijg ik geen hoofdpijn tijdens de inspanning op de fiets. M'n fietsmaten hebben er goede ervaringen mee."

Zoiets, of woorden van gelijke strekking. Dat überhaupt al overwegen vond ik al getuigen van een zwakke geest en een misschien wel gezond lichaam.
johnny-vs schreef:idd het 2de, sensatiekrantje tot en met en die lullen er maar op los.....
Wat zijn dit voor rare reacties hier?
Het artikel staat in vrijwel elke Vlaamse krant. Zijn dat allemaal rioolbladen?
Enkele jaren geleden ook al eens het volgende artikel voorbij gekomen in de New York Times:
http://www.nytimes.com/2012/07/28/sport ... ranks.html

Het gebruik van doping binnen de amateur wedstrijden.

Dat het uiteindelijk ook zijn weg vind binnen amateurs welk geen eens deelnemen aan wedstrijden verbaast mij niet. Het gemak waarmee veel vormen van doping verkregen kan worden, en de competitieve aard van veel mensen, maakt het een gemakkelijke combinatie om tot doping gebruik over te gaan.

Steeds meer amateurwedstrijden met name in de VS hebben de afgelopen jaren bij striktere doping controles dan ook deelnemers door de mand zien vallen.

Ook binnen Nederland is onder amateur sporters zeker op wedstrijdniveau het gebruik vrij hoog. Zie ook:
http://www.dopingautoriteit.nl/media/fi ... apport.pdf

Bij wielrenners een lifetime gebruik van 23% van alle als doping aangeduide middelen en 5% van de middelen op de verkorte lijst. De uitgebreide lijst met 23% is overigens discutabel. Een aanzienlijk deel hierop wordt verklaard door cafeïne supplementen, welk iig sinds 2004 van de WADA lijst afgehaald zijn.

Toch ook onder amateur wielrenners werd in 2009 al een gebruik van anabole steroïden en testosteron supplementen gezien.
Ave Gone schreef:
johnny-vs schreef:idd het 2de, sensatiekrantje tot en met en die lullen er maar op los.....
Wat zijn dit voor rare reacties hier?
Het artikel staat in vrijwel elke Vlaamse krant. Zijn dat allemaal rioolbladen?
Dank voor de aanvulling Ave Gone. Dat het in meerdere couranten staat, betekent dat het onderwerp in elk geval aandacht verdient.

De heren (dat neem ik aan) Belgen probeerden mij een inzicht in de kwaliteit van het specifieke blaadje of website waar als eerste naar gelinkt werd te geven.

"Hold your horses"
stef.l schreef:Enkele jaren geleden [...]
Toch ook onder amateur wielrenners werd in 2009 al een gebruik van anabole steroïden en testosteron supplementen gezien.
Interessante berichten Stef. Tja, ik ben van mening dat we doping of vrijlaten en de middelen reguleren, opdat de gezondheidsrisico's bekend zijn, of dat we laten zoals het nu is, maar dat de pakkans verder omhoog gaat. Maar ik ben naïef.
In het verleden, zo voor 1990 volgde ik graag de voorjaarskoersen en de grote rondes. Even keek ik op tegen die renner met 7 Touroverwinningen. Tegenwoordig laat het hele wielercircus me koud. Sterker nog, ik bekijk elke firma die er reclamegelden aan spendeert met extra argwaan.

En wat betreft de cafeïnesupplementen: ben ik ook een zondaar, omdat ik bij het kampeerontbijt graag een grote mok sterke koffie drink voordat ik de wielerdag aanvang?
aardvark schreef:En wat betreft de caffeïnesupplementen: ben ik ook een zondaar, omdat ik bij het kampeerontbijt graag een grote mok sterke koffie drink voordat ik de wielerdag aanvang?
Dat is mede wat het zo omstreden maakte, en moeilijk te controleren. Bovendien is het effect marginaal in vergelijking met de effecten van diverse andere middelen. Overigens liggen de gebruikte doseringen vaak een stuk hoger dan de grote mok sterke koffie. Dit zal mogelijk 200 - 300 mg caffeïne bevatten, indien echt groot en sterk gezet.

Terwijl de caffeïne supplementen tot bijzonder hoge, en medisch vaak onverantwoorde doseringen gebruikt wordt. Denk 1000+ mg. Iets wat bovendien zelfs afgeraden wordt door de fabrikanten van dit soort supplementen. Maarja, de mens doet nu eenmaal de gekste dingen. Drinken doe je dit soort doseringen iig niet op korte termijn, tenminste ik neem aan dat je geen 2L aan sterke koffie wegwerkt voor het fietsen :).
.
Let wel: amateurs is ook een bepaalde "klasse" in het wielerwereldje, toch? Net als Masters, Beloften, e.d. Wat mij verbaast is dat het hier gaat om mensen die op zondagochtend gewoon een rondje met de racefiets en hun vrienden doen, zonder wedstrijdlicentie ofzo.
Prestatie bevorderende middelen voor recreatieve sporters zijn toegestaan. Ook als die staan op de lijst van geneesmiddelen. Recreatieve sporters vallen buiten het dopingreglement en alle prestatie bevorderende supplementen mogen worden gebruikt.

In de jaren 60 van de vorige eeuw werden die middelen al veelvuldig gebruikt onder een brede laag van de bevolking. Dus oud nieuws. Al jaren bekend. Ook toen Tommy Simpson in 1967 van zijn fiets viel en stierf, was niemand verbaasd.

Piet.
PietV schreef:Prestatie bevorderende middelen voor recreatieve sporters zijn toegestaan. Ook als die staan op de lijst van geneesmiddelen. Recreatieve sporters vallen buiten het dopingreglement en alle prestatie bevorderende supplementen mogen worden gebruikt.
Ik bestrijd de persoonlijke vrijheid om je lijf naar de mallemoer te helpen niet. Maar mag ik het wel onverstandig noemen? Ja, het zelfs afkeuren om zulke middelen in te nemen?

Ik vond de laatste zin van Travelmaster wel treffend:
Travelmaster schreef:Hou me ten goede, het werd, als ik het mij juist herinner (is misschien wel meer dan een jaar terug) gebracht als een vraag in een bepaalde rubriek: "kan het kwaad als ik een aspirientje of paracetamolletje neem voor een rit, want dat maakt het bloed dunner en dan herstel ik makkelijker en krijg ik geen hoofdpijn tijdens de inspanning op de fiets. M'n fietsmaten hebben er goede ervaringen mee."

Zoiets, of woorden van gelijke strekking. Dat überhaupt al overwegen vond ik al getuigen van een zwakke geest en een misschien wel gezond lichaam.
aardvark schreef: Ik bestrijd de persoonlijke vrijheid om je lijf naar de mallemoer te helpen niet. Maar mag ik het wel onverstandig noemen? Ja, het zelfs afkeuren om zulke middelen in te nemen?

Ik vond de laatste zin van Travelmaster wel treffend:
Travelmaster schreef:Hou me ten goede, het werd, als ik het mij juist herinner (is misschien wel meer dan een jaar terug) gebracht als een vraag in een bepaalde rubriek: "kan het kwaad als ik een aspirientje of paracetamolletje neem voor een rit, want dat maakt het bloed dunner en dan herstel ik makkelijker en krijg ik geen hoofdpijn tijdens de inspanning op de fiets. M'n fietsmaten hebben er goede ervaringen mee."
Vele sporters zijn onwetend over het functioneren van hun lijf en het gebruikt van "prestatie" middelen. Medicijnen, supplementen, krachtvoer, sportgelei etc. is normaal. Ook sportcomputers, waarbij de sporter met zijn eerdere prestatie kan wedijveren dragen daaraan bij. Onzinnige stellingen over calorieën kom je op dit forum tegen en je VO2 max lijkt bepalend.

Over juist ademen, drinken en voeden hebben velen geen weet. Je VO2 max lijkt bepalend. Ook voor recreatieve sporters. Maar de meeste sporters hebben geen weet dat de gaswisseling in de longen zelden een probleem is, maar wel in de spiercellen die arbeid moeten leveren. Verkeerd ademen levert zeer veel ongemakken op. Zuurstof te kort in de spieren, bloedvat- en darmvernauwing, krampen, verzuring, spierpijn in rug en nek en hoofdpijn door chronische hyperventilatie. Tijdens het sporten en er na. En dan doet een aspirientje of paracetamolletje wonderen.

Piet.

Bewegen is gezond, sporten geeft ongemakken en topsport is ongezond.
Het blijft natuurlijk een schimmig gebied. Want ja, als je magnesium neemt om kramp tegen te gaan, waarom dan geen aspirientje voor een betere bloedsomloop, of tegen hoofdpijn?

En toch zegt m'n gevoel dat er iets verkeerd is aan het prestatiebevorderend sportgebruik van iets wat in wezen wordt gebracht als een geneesmiddel.
PietV schreef:Bewegen is gezond, sporten geeft ongemakken en topsport is ongezond.
Hier kan ik mij wel in vinden - zeker in het laatste deel van je stelling. Ik heb al wat meer berichten van je gelezen, en die geven mij geregeld stof tot nadenken, danwel geef ik in gedachten een instemmend knikje. Je prikkelt in elk geval!