arnob schreef:@aardvark; Dank. Handige informatie voor het deel van onze trip door Zuid-Litauen!
Ik aanvaard je lof! Ik vind het ook niet altijd even eenvoudig om goede informatie te vinden en dan is iedere ingang, bij voorkeur van iemand die er al ooit was en het aangebodene op waarde (in dit geval voor fietstoeristen) weet te schatten, meegenomen.
Ik was in die regio in beginjaren negentig, als ik mij niet vergis. Ik had een storende ervaring in
Suwałki, Polen (daar werd mijn reisfiets gestolen; andere tijden, andere normen; maar andere fiets geregeld en vakantie doorgezet), maar na dat wat spannende deel van noordoostelijk Polen ("haves" versus "have-nots"), ervoer ik vrijwel direct na de grensovergang op weg naar
Marijampolė en
Kaunas een enorme gastvrijheid. De sfeer was meer ontspannen en bijna dorps westeuropees (weet niet hoe het anders te omschrijven).
Ik herinner mij een wildkampeerervaring: ik had net mijn tentje in een bos neergezet, toen daar een verjaardagsgezelschap neerstreek (het leek een paalkampeerplek met een picknicktafel, een vuurplek en wat de Duitsers zo fraai een
Plumpsklo {
onomatopee} noemen). In eerste instantie, want moe en leeggefietst, had ik geen zin in die verstoring. Maar goed, opbreken en vertrekken was geen echt alternatief. Kortom: ik had een korte nacht, na het nuttigen van veel zelfgebrouwen roze wodka en verkeren in vriendelijk gezelschap. Er was slechts een dame in het gemengde gezelschap die uitstekend Duits en wat rudimentair Engels sprak. Ik sprak geen Russisch, conversatie was dus wat moeizaam, maar wel een leuke ervaring. Man, wat had ik een houten kop - ik had in elk geval te weinig water bij me om dat feest te compenseren ... en wat duurt het dan lang om een winkeltje of uitspanning of boerenhoeve te vinden (had destijds nog geen waterfilter en drinken uit een beekje durfde ik niet) om de dorst te lessen.