Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadel breder dan (dames)zeem - Forum Wereldfietser

Zadel breder dan (dames)zeem

Sinds vorig jaar rijd ik met een Brooks B67 zadel en dat is een verademing: geen 'slapend' been meer na een lange fietstocht!

Maar nu heb ik een ander probleem : de zemen van mijn damesfietsbroeken (maatje S) zijn allemaal net wat smaller dan het zadel. Ik zit dus op de rand van de zeem, waardoor uiteindelijk toch irritatie ontstaat.

Iemand die dit probleem herkent en een oplossing gevonden heeft? Bijvoorbeeld een merk fietsbroek met extra brede zeem?
hoi Rinske

Ik heb het zelfde probleem, bij langere afstanden krijg ik ook irritatie, van de week 400 km gefietst en mijn enige last is de irritatie door de naadjes in de fietsbroek, ik vraag mij dus ook af of er broeken te koop zijn met een bredere zeem.

kirsten
Veroorzaakt de rand de irritatie, of het stukje voorbij de rand? Sommige zemen zijn vrij dik en houden daardoor nogal abrupt op en dat geeft bij mij irritatie. Ik heb liever eentje die aan de randen dun is, zodat de overgang naar de enkele stof gladder is. Mijn favoriet is van Diadora met een knalgele zeem. Op zijn smalst is die 12 cm breed. (Ik heb geen idee van de dimensies van een Brookszadel en weet niet of dat genoeg is.)

Maar: ik weet niet waar je die kan kopen. Ik heb de mijne bij Kok in Utrecht vandaan, maar ze hebben vaak niet precies die ik zoek en mijn portomonee kan alleen de uitverkoop aan. Laatst hadden ze er eindelijk weer eentje in de uitverkoop, maar die had witte voorpanden zodat je precies kon zien welk ondergoed ik aanhad dus dat zag ik niet zo zitten. Ik weet niet waarom iemand de meest doorschijnende kleur voor textiel in sportkleding verwerkt.

Dus mocht iemand betaalbare (<50 euro) broekjes met dunne zeem weten, ik hou me aanbevolen. Of zelfs losse zemen, want ik ben wel handig, maar goede losse dameszemen zijn geloof ik nog zeldzamer dan goede damesfietsbroeken.
In heren broeken kom je dit ook tegen hoor. Na een paar miskopen hou je dat scherp in de gaten. Van een goede broek is de zeem of de speciale laag waar je op zit zo'n 22 cm. breed. Ik heb ook nog een lange broek met een zeem van maar 18 cm breed liggen. :oops:
Ik weet al heel lang dat je op een fietsbroek en je zadel niet moet bezuinigen.
Waar zijn die getallen op gebasseerd? (Gewoon, nieuwsgierig.) Ik kan me voorstellen dat het soort zadel nogal uitmaakt. Op mijn smalle racezadel is de 18 cm breedte onder mijn zitvlak prima, ik heb alleen soms wat wrijving helemaal bovenaan aan de binnenkant mijn been.

Dikte maakt wel veel voor hoe je een zeem ervaart. Ik heb ze even vergeleken en mijn beide broeken hebben exact dezelfde vorm en maten, alleen andere dikte. Mijn schuurprobleem heeft dus niet met het oppervlak te maken.

Hebben grotere maten fietsbroeken ook een groter zeem? Niet dat het een oplossing is, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
Probeer een Brooks eens met een naadloze onderbroek en short. Ff wennen maar mogelijk bevalt het.
SanneB schreef:[...] maar die had witte voorpanden zodat je precies kon zien welk ondergoed ik aanhad dus dat zag ik niet zo zitten.
De bedoeling is natuurlijk dat iedereen kan zien dat je de broek gebruikt zoals hij bedoeld is, dus zonder ondergoed. :wink:

Carl
Op de naadjes zitten - auw! Bekend probleem.
Er is in die breedte van de zeem nogal verschil tussen merken en ook tussen typen van één merk. Ik moet altijd goed passen om een voldoende brede zeem te vinden. Dus bij een winkel met een breed assortiment voor vrouwen, en die zijn helaas zeldzaam. Ik heb goede broeken van AGU, Nike en Assos. Maar een nieuwe kopen is dus altijd een hele zoektocht!

In mijn ervaring werkt een grotere maat broek juist averechts, omdat die niet strak genoeg aansluit: het lijkt erop dat die zeem dan dus niet voldoende breed getrokken wordt, zeg maar.

Louise
Bedankt voor het meedenken! 't Is goed om te weten dat fietsbroeken met brede zeem wel bestaan, dan blijf ik zoeken :D
Ik heb de zemen van mijn fietsbroeken nagemeten en er zit idd verschil in de breedtes.
Breedste deel zeem fietsbroek Agu; 19 cm. Shimano: 20 cm. Descente (mijn favoriet!) 21 cm en Gore: 22 cm.
Alle broeken maat zijn maat L.
Ik gebruik sinds een paar jaar Assos billenvet. Superspul!!!! Geen last meer van irritatie of pukkeltjes.