Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opknapfiets - Forum Wereldfietser

Opknapfiets

Hallo allemaal,

Zoals aan mijn gebruikersnaam te zien is ben ik al eerder op dit forum te vinden geweest. Ik had toen als 17-jarige het plan om naar Santiago te fietsen en heb een alles-erop-en-eraan Koga Miyata Randonneur gekocht. Je bent jong en onbezonnen, en plannen veranderen. Inmiddels, drie jaar later, ben ik nog nooit op fietsvakantie geweest maar wel al via vele wegen meermaals naar Santiago gelopen. De fiets is inmiddels alweer verkocht.

Zoals dat gaat heb ik nu wél weer het voornemen eens op fietsvakantie te gaan, en wel naar België (twee weken). Ik ben inmiddels student en heb niet meer het geld om een blinkende top of the bill trekkingfiets te kopen, maar mijn voorliefde voor Koga's is gebleven. Daarom heb ik gisteren een opknap-Koga Randonneur gekocht. Voor een nette 100 euro. Ik ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden. Is het de moeite en het geld waard hem op te knappen? Zo niet, geen nood aan de man: de interesse voor deze fiets op Marktplaats was behoorlijk, en ik heb toevallig geluk gehad hem snel te kunnen kopen. Dus dan verkoop ik hem weer door.

Koga Miyata Randonneur (bouwjaar 2005)

In orde
Voor- en achterderailleur Shimano XT (hebben roestplekjes, maar werken prima)
Crankstel (waarschijnlijk merkloos)
Cassette
Ketting
Shifters Shimano LX

Niet in orde
Remmen: V-Brake, werken wel maar remblokjes helemaal versleten
Banden: zowel binnen als buiten versleten
Stuur: zit los (op te lossen met nieuwe stuurpen)
Stuurfoam is stuk
Één spaak in het achterwiel heeft een deukje
Verlichting werkt niet (achterwieldynamo en bedrading is nog wel aanwezig)

Minpunten:
- het frame heeft op de laspunten kleine roestplekjes
- er zit geen voordrager op en achter geen Tubus
- er zit geen standaard op

Ik ben niet bepaald technisch dus veel zal door een goede fietsenmaker gedaan moeten worden. Wat vinden jullie? De moeite waard? Voor mijn gevoel zijn de te vervangen onderdelen niet de duurste en is het dus wel de moeite waard (zeker voor een dergelijke korte fietsvakantie), maar ik ben benieuwd naar jullie mening. Hieronder nog wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt!
Ik ben vooral geïntrigeerd door de schakeling van de voorderailleur. Is dat origineel...?
Travelmaster schreef:Ik ben vooral geïntrigeerd door de schakeling van de voorderailleur. Is dat origineel...?
Hoe bedoel je?
Nou, ik zie een shifter op je stuur. Links is de voorderailleur. Maar ik zie óók een versteller op de zitbuis, op een knap onhandige plek. Vandaar.
Travelmaster schreef:Nou, ik zie een shifter op je stuur. Links is de voorderailleur. Maar ik zie óók een versteller op de zitbuis, op een knap onhandige plek. Vandaar.
Die is voor de roldynamo 8)
Michael W schreef:
Travelmaster schreef:Nou, ik zie een shifter op je stuur. Links is de voorderailleur. Maar ik zie óók een versteller op de zitbuis, op een knap onhandige plek. Vandaar.
Die is voor de roldynamo 8)
Inderdaad ;-) Een beetje onhandig is het wel. Ik ga denk ik gewoon voor batterijverlichting.
8) Verrek, ik zie het! Scherp!

Overigens heb je hiermee in de basis volgens mij een prima vakantiefiets te pakken. Dragers hoeven niet altijd van Tubus te zijn, en die paar roestplekjes zou ik me niet al te druk om maken. Ander stuurtje en -pen hoeven je ook de kop niet te kosten.
Santiago2011 schreef:Inderdaad ;-) Een beetje onhandig is het wel. Ik ga denk ik gewoon voor batterijverlichting.
Gelijk heb je, gewoon er direct vanaf slopen. Hij is zwaar en de modder hoopt zich daar snel op zodat hij het nauwelijks nog goed doet. Ondingen die roldynamo's 8)
Travelmaster schreef:8) Verrek, ik zie het! Scherp!

Overigens heb je hiermee in de basis volgens mij een prima vakantiefiets te pakken. Dragers hoeven niet altijd van Tubus te zijn, en die paar roestplekjes zou ik me niet al te druk om maken. Ander stuurtje en -pen hoeven je ook de kop niet te kosten.
Ik schrok al en was al beginnen te zoeken naar wat er vreemd kon zijn aan het voorderailleur... Pfieuw... :wink: Bedankt voor je reactie. Die roestplekjes zijn juist de punten waar ik me druk om maak eigenlijk (horrorscenario's van brekende frames) maar ik heb daar ook geen verstand van. Is er een mogelijkheid die roestplekken netjes weg te werken en ervoor te zorgen dat ze niet uitbreiden?
Michael W schreef:
Santiago2011 schreef:Inderdaad ;-) Een beetje onhandig is het wel. Ik ga denk ik gewoon voor batterijverlichting.
Gelijk heb je, gewoon er direct vanaf slopen. Hij is zwaar en de modder hoopt zich daar snel op zodat hij het nauwelijks nog goed doet. Ondingen die roldynamo's 8)
Bedankt, ik neem het mee!
Als je ze echt goed wil verwijderen zou je je hele frame kaal moeten halen, stralen, en spuiten. Dat lijkt me veel te ver gaan. Wat je ook kunt doen is op de plekken waar het erg wordt, spul erop doen waarvan je roest gaan oxideren (het wordt dan zwart). Verkrijgbaar in automaterialenzaken. Of je gaat creatief met een schuurpapiertje en hammerite aan de slag.

Maar weet ook dat 1mm staal zich vertaald in 1 cm roest, qua dikte. Er moet dus echt nog heel wat meer gebeuren voor je frame is doorgeroest.
Wij hebben hier nog een vergelijkbare Koga staan - alleen dan een mixte frame. De drager bij jou is origineel Koga. Die heeft bij de oude fiets van m'n vriendin nooit een krimp gegeven.

Zeker geen specialist op onderdelen gebied maar de crank zou wel eens gewoon de orginele Shimano Hollowtech 2 kunnen zijn.

Kijk ook even kritisch naar je stuur; zou kunnen zijn dat speling op het balhoofd is en dat het nog te stellen is en dat vervangen dus niet nodig is.

Jouw frame heeft dezelfde kleine lakbeschadigingen als die fiets die hier staat zie ik; blijkbaar niet de beste lak geweest... Maar ik denk dat je met het vervangen van onderdelen er een prima fiets mee krijgt die misschien niet 100% oogt maar wel goed rijdt!

Maarten
Deze fiets heeft niet het bouwjaar 2005. Maar is veel ouder. Maar dat maakt verder natuurlijk niet uit. Verder lijkt de crank een Alivio. Dat betekend gewoon vierkante trapas. Wat niet verkeerd is.

Ik denk dat het spul wat vervangen moet worden niet al te veel hoeft te kosten. Dus gewoon beginnen met opknappen en lekker fietsen ;)

Vaak zit de speling van het stuur in het verstelbare gedeelte. Dus zou een andere stuurpen al uitkomst bieden. Maar controleer idd je balhoofd goed.


Zie dat je veel door de fietsenmaker wil laten doen. Dan kan het nog wel is duur worden. Want die doen het niet voor niets :) En vaak vragen ze ook veel geld voor de onderdelen zelf.

Remblokken en banden vervangen zou je zelf moeten kunnen. Stuurpen vervangen is ook zelf te doen.
Ik denk dat je voor 100 euro een zeer goede deal hebt gekregen.

Ik vermoed dat dit het model uit 2000 is, want in 2001 is koga overgestapt op naafdynamos, zie http://www.koga.com/nl/service/brochure ... -1976-.htm.

Wat betreft het onderhoud ben ik het met het bovenstaande eens:
- de banden en remblokjes moet je zelf kunnen.
- de remkabels moet je ook niet vergeten, zeker als je naar heuvelachtige gebieden wil. Dit is ook prima zelf te doen.
- over de roest zou ik me niet zo veel zorgen maken, gewoon de oppervlakkige roest verwijderen en behandelen met iets.

Persoonlijk zou ik er een ander (simpeler en lichter) stuur opzetten en (vanwege de onbekende geschiedenis van de fiets) de naven en trapas opnieuw smeren. Maar daarvoor heb je wel wat speciaal gereedschap voor nodig, dus dat is misschien iets voor de fietsenmaker.

Ik weet niet wat je vakantieplannen zijn, maar afhankelijk van je bestemming (buiten nederland zit niet op elke hoek een fietsenmaker) vraag ik me het volgende nog af:
zijn de wielen nog recht en de velgen niet doorgeremd?
Weet je zeker dat de ketting en cassette nog goed zijn? (Je gaf aan niet bijzonder technisch te zijn.)

Verder staan op youtube heel veel filmpjes over fietsonderhoud, die mij erg veel geholpen hebben bij het onderhoud van mijn fiets met een zeer beperkt budget.
Ik meende ook al een Alivio met vierkante trapas te ontdekken. Die drager lijkt overigens al wel ooit eens een krimp gegeven te hebben als ik goed naar de bovenkant kijk op de laatste foto.

Mbt fietsenmaker, je zou kunnen overwegen of je hem alleen het "specialistische" werk laat doen zoals balhoofd en trapas en eventueel de wielen. Vraag ook even naar de kosten voor spuiten, wie weet valt het mee.

Al het andere, en dan ook echt al het andere, kun je zelf. Door de onderdelen uit bv Duitsland te halen ben je aanzienlijk goedkoper uit, spaar je op arbeidsloon, en niet onbelangrijk, doe je ook nog eens kennis op om je fiets onderweg zelf te repararen als dat een keer nodig is. Om je een idee te geven, ik heb vorig jaar van de ATB van 1 van de kids het aandrijfdeel vervangen: ketting (tientje; KMC), cassette (tientje; HG51), achterderaillieur (2 tientjes; Alivio) en kettingbladen (compleet crankstel was goedkoper, 25 euro dacht ik; Alivio). Geen "XT" maar dat vond ik ook niet nodig. Reken wel op wat extra investeringen in een beetje gereedschap.
Bedankt voor alle tips en opmerkingen! Wat betreft het model: ik had het niet gecontroleerd en klakkeloos overgenomen van de vorige eigenaar (die hem ook niet nieuw heeft gekocht). Maargoed, dat maakt inderdaad niet uit. Een oldtimer is ook leuk 8)

Het crankstel zou inderdaad Alivio kunnen zijn. Op de linkertrapper staat ook Alivio, maar omdat die ook een andere kleur heeft dan de rechtertrapper had ik verwacht dat het een bijeengeraapt setje was.

Een heel aantal dingen wil ik zeker zelf gaan doen. Maar ik heb nu eenmaal geen 'kennersoog' en wil hem dus toch wel geheel laten nakijken door een goede fietsenmaker (derailleurs/crank/cassette; ook nav een opmerking hier). Nu ik jullie zo hoor klinkt het allemaal wel simpel om zelf te gaan sleutelen. Zeker met youtube-filmpjes bij de hand zal ik al een heel eind komen. Is een achterband vervangen niet een enorm gedoe? (nog nooit gedaan)

Ik wilde misschien ook nog naar de fietsreparatie cursus van de Vakantiefietser (als die nog bestaat! Drie jaar geleden was er zoiets) zodat ik het nodige aan reparaties onderweg makkelijker zelf kan doen.

OmeGerrit schreef:Die drager lijkt overigens al wel ooit eens een krimp gegeven te hebben als ik goed naar de bovenkant kijk op de laatste foto.
Klopt. Hij zit ook met tie-wraps aan de spatbordstangen vastgemaakt. Ik vind hem niet heel stevig. Iemand nog tips voor goede dragers naast Tubus?

Bedankt voor alle reacties. Mijn besluit staat vast: dit gaat hem worden!
Het achterwiel is net zo makkelijk te verwijderen als het voorwiel.
Bij een naafversnellingsfiets moet je een beetje klooien.
Maar bij deze is het geen probleem.
Derailleur een beetje uit de weg duwen. En je wiel valt eruit.

Echt probeer maar is. Je kan niets slopen ermee :)
Ik ga het proberen! Nou, wordt het toch goedkoper dan ik dacht. Ik heb al gezien dat o.a. Hollandbikeshop een aantal merkartikelen een stuk goedkoper aanbiedt dan andere webshops, maar uit Duitsland laten importeren is ook een goede tip.

Overigens is het volgens mij niet het balhoofd dat stuk is. De beweging komt echt uit het verstelbare deel van de stuurpen. Ook dat kan ik zelf vervangen (denk ik).
Let dan wel op de diameter van de stuurpen.
Je hebt meerder maten. Even opmeten. Of de pen eruit halen.
Als het goed is staat de maat ook op de pen zelf.
Misschien is dit helemaal niet terecht, maar je hebt zo te zien een fiets met een ingebouwde vering in het stuur. Zeker dat het niet dat is dat je verwart met speling?
CapoJan schreef:Misschien is dit helemaal niet terecht, maar je hebt zo te zien een fiets met een ingebouwde vering in het stuur. Zeker dat het niet dat is dat je verwart met speling?
Heb ook wel eens een fiets gehad met vering in de stuurpen, zou goed kunnen inderdaad. Conclusie blijft hetzelfde, vervangen, dat ding! :D

Santiago, waar woon je? Ik heb nog wel een koga voordrager (met standaard!) en een passende stuurpen(geen mooie) voor je liggen, mag je zo hebben...